Facebook-nekt for Knudsen-film
Dokumentarregissør Fridtjof Kjæreng følte ikke at Børre Knudsen var kommet skikkelig til orde. Nå vil ikke Facebook slippe til annonsen for Kjærengs Knudsen-film. Kvinnegruppa Ottar synes det er pussig.
Kjæreng er kjent blant annet for TV-seriene «På tur med Lars Monsen» og «Snøballkrigen». Den siste er han fått flere priser for.
Han har før fortalt i Dagen om sin sterke interesse for antiabortprestens kamp for ufødt liv.
KLIKK HER FOR Å SE EN SMAKEBIT AV FILMEN
- Ikke til orde
- Han bruker sterke virkemidler og sjokkerer, men jeg har alltid følt at han aldri kom helt til orde med budskapet sitt, sa han i november 2012.
Nå ser det ut som kampen for å komme til orde fortsetter, for selv om Kjæreng om kort tid får filmen sin opp på det store hvite lerretet i kinosalene, vil ikke Facebook slippe til reklame for filmen.
- Vi får ikke annonsere sånn som vi vil, fastslår Kjæreng overfor Dagen etter at det tirsdag ble kjent at internettgiganten har avvist en nettannonse for dokumentaren «En prest og en plage».
Overraskende sensur
Helst vil Kjæreng snakke med oss nærmere premieren som går på en ennå ikke fastsatt dato i mars. Om Facebook-nekten sier han:
- Jeg kan ikke noe om reglementet deres, men det er overraskende at dette blir sensurert.
Kjæreng har ingen forståelse for at det skal være anstøtelig for eksempel med bilder - ikke film - av en mann som står og skriker, i dette tilfellet Børre Knudsen i aksjon under det han kalte «et nødvendig gateteater».
- Det er rart dette skal være grunnlag for sensur, sier regissøren fra Tromsø, ikke langt fra Balsfjord der Knudsen var prest til han ble avskjediget i 1983.
Støtende?
Bergens Tidende omtaler Kjærengs film som et ytringsfrihetsprosjekt støttet av stifelsen Fritt Ord, Norsk Filminstitutt og NRK - men altså avvist av Facebook.
Ifølge avisen har hverken Kjæreng eller distributøren Tour de Force fått noen nøyere forklaring på avslaget. I begrunnelsen står det likevel at annonsen bryter med Facebooks retningslinjer for annonsering der det blant annet heter at språket ikke skal være støtende, vulgært, truende eller generere en høy andel negative tilbakemeldinger.
Samtidig med annonseavslaget slippes en to minutter lang trailer fra filmen igjennom på en egen Facebook-profil med samme navn som filmen, «En prest og en plage».
- Pussige regler
Ane Stø er leder for landsstyret i Kvinnegruppa Ottar som i utgangspunktet har lite til felles med Børre Knudsen i synet på abort, men Stø sier det kan hende hun vil se dokumentaren om ham.
- Det kan være interessant, sier Stø til Dagen som mener Facebooks annonsenekt ikke passer seg i et demokrati. Hun har erfaringer med at Facebook stenger sider, for eksempel klagekampanjer som uansett innhold legges ned når de oppnår et visst antall medlemmer.
- Facebook har noen pussige regler, mener Stø og forteller at hun ble sensurert da hun la ut en svensk feministisk artikkel og medfølgende bilder om kvinners ubarberte armhuler. Den må Facebook ha oppfattet pornografisk, tror Stø.
- Ottar hadde profilen «Stopp pornokulturen» med bilder og artikler som gjør narr av pornokulturen. Når man snakker nedsettende om porno, står man straks i fare for å bli utestengt, mens de som setter opp sider med pornografisk innhold som er trakasserende mot kvinner, får være i fred, påpeker Stø som synes det er merkelig at Facebook ser på kampanjer mot porno som støtende.
- Merkelig
Blant dem som har skutt penger inn i filmprosjektet er Indremisjonsforbundet (ImF) som vedtok å bidra med 100 000 kroner til distribusjon av filmen så den kan vises på kino.
- Facebooks reaksjon er litt oppsiktsvekkende, sier generalsekretær Erik Furnes i ImF. Han mener det ikke er noe i Knudsen-filmen som ikke er vel kjent for det norske publikum fra før.
- Det er merkelig at de reagerer sånn, sier han til Dagen.
Det er en sjeldenhet at ImF oppfordrer folk til å gå på kino, men nå skjer det altså.
- Vi ønsker å være med på å starte en debatt, slik at folk engasjerer seg, siteres Furnes i Sambåndet.
DAGEN