Facebook snur - slipper til Knudsen-annonse likevel
- En glipp, kaller Facebook det etter at nettjenesten fjernet en annonse for dokumentarfilmen om abortmotstanderen Børre Knudsen.
Dagen har de siste dagene skrevet om filmen «En prest og en plage» som vil får premiere på norske kinoer 28. mars.
Den har sin egen Facebook-profil der filmen omtales og nyheter omkring lanseringen kan leses - men da distributøren ville annonsere for filmen, sa Facebook nei - etter først å ha sagt ja.
Nå sier Facebook ja igjen, og annonsen er nå å se på nettet.
Avvist
Prosjektleder Jan Ingar Grindheim hos filmdistributøren Tour de Force fortalte før helgen til Dagen at annonsen først ble godkjent, så avvist.
- Det var ganske raskt 40 personer inne og så annonsen, fortalte han.
Men så startet vanskene.
- Etter en stund fikk vi melding om at den ikke var godkjent likevel, og så ble den stoppet av Facebook. Vi har ikke fått noe svar fra dem om hvorfor, forklarte han.
- Ikke regelbrudd
En lengre mailveksling mellom Facebook og Dagen har nå ført til følgende svar:
«Annonsen (...) bryter ikke med Facebooks retningslinjer for annonsering. I et forsøk på raskt og effektivt å behandle henvendelser (...), hender det av og til at vi gjør feil. Vi fortsetter med å forbedre våre rapporteringssystemer så slike hendelser ikke skal finne sted så ofte», står det i e-posten fra talsperson Frida Löwengren hos Facebook, mens det fredag het:
- Når annonser rapporteres av brukere, vil Facebook se på annonsen og treffe nødvendige tiltak.
Videre ble det vist til at retningslinjene for annonsering var der til trygghet for brukerne.
Intet svar
Dagen forsøkte flere ganger å få svar på hva i annonsen som var støtende - uten å få klart svar.
- Grunnen til at innhold tas vekk fra Facebook, er at noen har meldt fra om annonsen til oss, og vi har så sett på den og om annonsen bryter med retningslinjene våre på noen måte. Gjør den det, blir den fjernet, svarte Löwengren.
Heller ikke annonsøren fikk noe utdypende svar - selv om Facebook hevdet å ha besvart henvendelsen fra dem.
Nå heter det altså at avvisningen var en glipp.
Samtidig medgir Löwengren på telefon overfor Dagen at medieoppmerksomheten har virket inn på Facebooks avgjørelse.
- Overraskende
Hos Tour de Force er det nå glede over utfallet:
- Jeg synes det er veldig positivt at vi får lov til å annonsere for filmen igjen. Vi forsto ikke helt hvorfor vi ikke fikk annonsen vår godkjent, men det er tydelig at det er begått en feil og at den ikke var på vår side.
Det er interessant at filmen allerede nå vekker oppmerksomhet, og jeg tror det vil være en film mange vil se på som spennende, uavhengig av saken og det Knudsen står i bresjen for.
Filmen er et portrett av en mann og hva som driver ham til å stå så mye på for sin sak. Det er et ytringsfrihetsprosjekt, og i det lyset var det jo interessant at vi fikk den reaksjonen vi fikk fra Facebook, sier Jan Ingar Grindheim.
DAGEN