Fall i gaveinntektene for Kanal 10. Skylder på kristne TV-konkurrenter
Kanal 10 Norge AS gikk med 5,2 millioner kroner i underskudd i 2021. – Vi har ingen økonomiske problemer, sier eier.
Konkurransen i det kristne TV-markedet har blitt hardere de siste årene. Stadig flere aktører har kastet seg inn i kampen om seerne.
En av aktørene som har vært lengst på markedet er Kanal 10, som i 2018 ble kjøpt opp av TV-entreprenør Øyvind Ryggs selskap, Rygg TV-tjenester.
I en årrekke har kanalen vært nest størst blant de kristne kanalene, bak Jan Hanvolds TV Visjon Norge. Det var før Vårt Lands TV-satsning, TVL, kom på luften i april, og gikk forbi dem begge.
Sender penger til Sverige
Kanal 10s årsregnskap for 2021 viser at driften av kanalen gikk med over én million kroner i overskudd.
Likevel endte selskapets med et underskudd på over 5,2 millioner kroner.
Daglig leder Øyvind Rygg forklarer at det skyldes nedbetaling av gjeld til kanalens tidligere eiere i Sverige.
– Dette er en regnskapsteknisk sak, for vi måtte finne en løsning for å få kjøpe kanalen fra Sverige. Kanalen kunne ikke kjøpe seg selv. Da brukte jeg Rygg TV-tjenester, som jeg nå har lagt ned og i stedet opprettet Kanal 10 Holding AS i stedet for, forteller Rygg.
Underskuddet i Kanal 10 Norge AS forklares med at selskapet gir lån til holdingselskapet for å betjene gjelder i Sverige.
I 2021 var gjelden mellom selskapene i underkant av 6,3 millioner kroner, som var en økning på over to millioner fra året før, ifølge årsregnskapet til Kanal 10 Holding AS.
Holdingselskapet er heleid av Øyvind Rygg.
Havnet på verstingliste
Vinteren 2021 ble Kanal 10 rødlistet av stiftelsen Innsamlingskontrollen.
De mente kanalen ikke hadde vært tydelig nok på at gaveinntekter ble brukt for å betale gjelden til Ryggs private selskap.
Kort tid etter gjorde kanalen tiltak for å synliggjøre hvor pengestrømmen går, og dermed ble selskapet fjernet fra listen.
– Vi må kanskje gi de rett i at vi kunne vært tydeligere, men det har vi ryddet opp i, sier Rygg.
Daglig leder i Innsamlingskontrollen, Per Kristian Haugen, bekrefter at kanalen har bedret kommunikasjonen utad, men ber fortsatt givere om å være forsiktige.
– Vi anbefaler på generelt grunnlag å være svært forsiktig med å gi til privateide aksjeselskap. Aksjeselskap eier ikke seg selv og alle gaver, verdiøkninger, gjeldsnedbetalinger og liknende tilfaller eier, skriver Haugen i en e-post til Dagen.
Synkende gaveinntekter
Årsregnskapet for kanalen viser også at gaveinntektene gikk ned med nesten to millioner kroner i 2021.
Det mener Rygg at skyldes den tøffe konkurransen på det kristne TV-markedet.
– Jeg synes ikke det er noe dramatisk nedgang. Dette vil svinge fordi det er gaver, og det er mange som skal ha gaver til kristen-tv nå, sier han og legger til:
– Vi får det vi trenger hver måned. Det er en god strøm inn, og vi har ingen økonomiske problemer.
I tillegg har kanalen gjort en stor investering for å kunne sende alt innhold i HD-kvalitet, noe som har ført til at varekostnadene økte i fjoråret.
«Content is king»
Selv om det er hard kamp om gaveinntektene, er Rygg tydelig på at han ikke har problemer med et tøffere marked for Kristen-TV.
– Det er et utsagn som heter «content is king». Har du bra innhold, får du seere. Når du ser på de syv kristne kanalene som er norsk/svensk-språklige, så ser du at de er ganske forskjellige. Det er nøkkelen.
– Veldig annerledes
Offisielle tall fra analysebyrået Kantar vister at Kanal 10 Norge har hatt varierende seertall siden TVL ble lansert i slutten av april.
– Opplever dere at TVLs vekst går på bekostning av dere?
– Nei. Vi er veldig annerledes, og har mer direkte evangeliserende og oppbyggelig materiale.
– Vi henvender oss først og frem til kristne med musikk, annet kristent innhold i tillegg til verdibasert samfunnsmateriale. Vår målgruppe er ikke å nå de ikke-kristne. Der har jeg et inntrykk av at vi tenker annerledes, sier Rygg.