Far mer tilstedeværende på 1800-tallet

- Menn på 1800-tallet var på mange områder mer likestilte enn menn på 1900-tallet. Først de siste tiårene har far kommet tilbake på hjemmebane, sier kjønnsforsker.

Publisert Sist oppdatert

1800-tallsfedre og 70-tallsfeminister nevnes sjelden i samme åndedrag. Men de har mer til felles en man skulle tro.

- Be­geist­rin­gen som far er i stand til å vise når søn­nen kom­mer til­ba­ke.

Slik sva­rer kjønns­fors­ker Jør­gen Lo­rent­zen på spørs­må­let om hva som gjør ster­kest inn­trykk i for­tel­lin­gen om den bort­kom­ne sønn som er søn­da­gens pre­ken­tekst.

Måten far i Jesu for­tel­ling viser kjær­lig­het ty­de­lig og eks­pli­sitt fa­sci­ne­rer man­nen som vet mer enn de fles­te om fars­rol­len i Norge de siste par hund­re årene. Et dyp­dykk i norsk lit­te­ra­tur om fars rolle fra 1850 og frem til vår tid har gitt Lo­rent­zen over­ras­ken­de kunn­skap om fars rolle før det mo­der­ne sam­funns inn­tog.

Men først til­ba­ke til den ven­ten­de far i Jesu for­tel­ling som ikke en gang orker å stå rolig ved por­ten for å vente på sin sønn. Kan­skje kunne nors­ke fedre kjent på de samme fø­lel­se­ne. Eller hatt den samme glede over en sønn som kom­mer til­ba­ke. Men Lo­rent­zen tvi­ler sterkt på at de ville vist det med samme ty­de­lig­het.

- Vi må være klar over at svært mange nors­ke fedre ikke er i stand til å si at de els­ker sine barn. Mange synes det er svært vans­ke­lig å holde rundt søn­ne­ne sine og gi dem en god klem. Det er en ut­bredt un­der­trykt evne til å vise emo­sjo­na­li­tet, sær­lig i for­hol­det mel­lom far og sønn, sier fors­ke­ren.

Han peker på at for­tel­lin­gen kan være et for­bil­de på hvor­dan en tar imot et barn. Kan­skje tren­ger en ikke vente til søn­nen har brukt opp arven og kom­mer til­ba­ke etter lang tid på ga­lei­en.

- En kan tenke på denne for­tel­lin­gen når søn­nen kom­mer hjem fra sko­len eller fra en hvil­ken som helst reise. Når de ven­der til­ba­ke, hvem er det da som løper dem i møte? Skal det være sånn at bare mor løper søn­nen i møte? Venn­lig­he­ten i denne fa­rens møte med sin sønn kan in­spi­re­re oss til å tenke at det er vik­tig for meg å ta imot mitt barn, min sønn, med kjær­lig­het, sier Lo­rent­zen.

Jesu for­tel­ling ut­spil­ler seg i en Midt­østen-kul­tur der fa­rens hem­nings­løse om­fav­nel­se av sin sønn kan­skje falt mer na­tur­lig. Men hvor­for er det slik at nors­ke menn har kom­met i en sær­stil­ling når det gjel­der man­gel på fy­sis­ke og ver­ba­le måter å ut­tryk­ke kjær­lig­het på?

- Jeg har lest så godt som alt av lit­te­ra­tur om fars­rol­len fra 1850 og frem til vår tid. På 1800-tal­let fant jeg fedre som ut­tryk­te stor kjær­lig­het til og om sine barn. Det var over­ras­ken­de hvor di­rek­te kjær­lig­hets­er­klæ­rin­ge­ne var og hvor­dan en be­skrev savn av barn og sorg over barn som ikke var der. At far var en auto­ri­tet og sånn sett vik­tig for barns liv viss­te jeg jo. Men jeg ble over­ras­ket over at det fan­tes en nær­het, en kjær­lig­het på et annet plan.

Far var til stede ved fød­se­len og delte både det øko­no­mis­ke an­sva­ret og om­sor­gen for barna med mor. Etter hvert skjøv ur­ba­ni­se­ring, kom­mer­sia­li­se­ring og mo­der­ni­se­ring far ut av fa­mi­li­en og delte an­sva­ret for fa­mi­li­en. Far tok det øko­no­mis­ke an­sva­ret, og mor tok seg av om­sor­gen.

- Jeg mener dette er noe av det mest tra­gis­ke som skjer i fars­rol­lens his­to­rie. Fars rolle i fa­mi­li­en blir svek­ket og der­med blir fø­lel­sen av livs­me­ning i for­hold til barn og fa­mi­lie ut­tyn­net. Far blir frem­med­gjort i eget hjem.

På 1800-tal­let gikk opp­dra­ger­tip­se­ne til mor og far, eller bare «for­eld­re­ne». Ut­over på 1900-tal­let skjer det en end­ring. Plut­se­lig er det mor som får råd og vink om livet i hjem­met. Ut­over på 60-tal­let heter det at far kan få lov til å dekke på og dekke av, eller riste tep­per.

- Det gjør det litt pus­sig for meg når man idea­li­se­rer 50-tal­let som en tid med sta­bi­li­tet og har­mo­ni. Det var jo en har­mo­ni som gikk på sterk be­kost­ning av både mor og far. Mor fordi hen­nes be­tyd­ning var knyt­tet kun til hjem­met, far fordi han ble frem­med­gjort i sitt eget hjem.

Lo­rent­zen mener dette er noe av år­sa­ken til at unge menn på 70- og 80-tal­let be­skri­ver far som dis­tan­sert, fjern, borte, vol­de­lig.

- Alt ut­tryk­ker det mot­sat­te av å være til stede, en som i lik­het med Jesu lig­nel­se åpner ar­me­ne sine og sier «kjære sønn, kom til meg».

Den pe­da­go­gis­ke vei­led­nings­lit­te­ra­tu­ren på 1800-tal­let var na­tur­lig nok kris­ten. Det grunn­leg­gen­de bud­ska­pet var at der­som bar­net skal bli et skik­ket men­nes­ke av­hen­ger det både av far og mor.

- Tror du at kris­ten­dom­men var vik­tig for dette synet?

- Det har to sider. Neste­kjær­lig­hets­as­pek­tet er sterkt til­stede­væ­ren­de og gir po­si­ti­ve fø­rin­ger. Det mer pro­ble­ma­tis­ke ved 1800-tal­lets lit­te­ra­tur er til­slut­nin­gen til auto­ri­tæ­re sys­te­mer. Det er ak­ku­rat som om far blir en for­len­ger av Guds auto­ri­tet. Det er skum­melt fordi det blir så ut­talt dis­kri­mi­ne­ren­de. I dag har jeg inn­trykk av at det er stør­re grad av gjen­si­dig­hets­tenk­ning.

På 1800-tal­let var far til stede ved fød­se­len. Na­tur­lig nok, siden de fles­te fødte hjem­me. I fød­se­len fikk han opp­le­ve å holde sitt ny­fød­te og hjelpe­løse barn i ar­me­ne. Et av de førs­te kra­ve­ne til de førs­te fe­mi­nis­te­ne var at dø­re­ne til føde­stu­en skul­le åpnes for far. Stu­di­er viser at det ikke var le­ge­ne, men fe­mi­nis­te­ne som øns­ket far til­ba­ke på føde­stu­en. Kra­vet gjor­de at i 1975 var nes­ten alle men­ne­ne med, for­tel­ler Lo­rent­zen.

- Det var sys­te­met som luk­ket far ute?

- In­sti­tu­sjo­nen luk­ket dø­re­ne, kvin­ne­ne kjem­pet bar­rie­ren ned. Den tid­li­ge fe­mi­nis­men var vel­dig in­klu­de­ren­de i sitt for­hold til menn.

Lo­rent­zen mener fedre­kvo­ten som kom i 1993 var et av de vik­tigs­te fa­mi­lie­po­li­tis­ke til­ta­ke­ne som er gjort. Fordi det gav far til­ba­ke nær­he­ten til det sår­ba­re bar­net som tren­ger ham. Det vin­ner bar­net på, mener han. For det er når far er sam­men med og nær barna at kjær­lig­he­ten kan for­mid­les na­tur­lig. Han føl­ger nøye med på den nye re­gje­rin­gens prio­ri­te­rin­ger på dette om­rå­det.

Lo­rent­zen har selv et fars­for­hold som til tider har vært vans­ke­lig selv om det nå er ord­net opp i. Men fort­satt spø­ker han med sin far som ikke kla­rer å si at han els­ker søn­nen sin.

- Han sva­rer «men du vet jo at jeg er det». Og det vet jeg jo. Li­ke­vel er det sterkt å se. At det er så vans­ke­lig, for­tel­ler han.

- Jeg tror det er min vik­tigs­te opp­ford­ring til pres­ter som skal tale på søn­dag. For­tell far at det ikke er nok å vite med seg selv at du els­ker dine barn. Det er visse ting som må sies her i livet, smi­ler Jør­gen Lo­rent­zen.

Powered by Labrador CMS