ENGASJERT: Peter Risholm og Einar Helgaas er begge sterkt engasjert i kjønnsdebatten.

Fedre med opprop mot «kjønnsforvirrende undervisning»

Peter Risholm og Einar Helgaas er begge sterkt engasjert i kjønnsdebatten. Nå håper de at foreldre vil engasjere seg.

Publisert Sist oppdatert

De er begge fedre og har skrevet kronikker om temaet. Forrige uke sendte de ut et opprop med tittelen: Vern våre barn mot kjønnsforvirrende undervisning.

De to fedrene mener det er positivt at både gutter og jenter har frihet til å uttrykke seg på utradisjonelle måter, men reagerer sterkt på at barna deres blir undervist i «en ideologisk forståelse av kjønn som bryter med etablert naturvitenskap».

Nå håper de at foreldre vil videresende oppropet til ledere for norske skoler og barnehager og politikere. Tirsdag morgen hadde over 4.000 personer signert.

«Ikke alle er jenter eller gutter»

I oppropet tar de blant annet sterk avstand fra Rosa kompetanse, som er en fagavdeling av FRI (Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold) og som får undervise i norske skoler og barnehager.

Rosa kompetanse hevder blant annet at «ikke alle er jenter eller gutter», «mange gutter har penis og mange jenter har klitoris, men ikke alle», «kjønn og kropp er to forskjellige ting» og «gutter, jenter og andre kjønn er en setning som gjerne kan brukes».

Dette er også sitert i oppropet og har fått fedrene til å reagere. Her får de støtte av biskop Halvor Nordhaug.

– Går for langt

– Disse formuleringene fra Foreningen Fri og Rosa kompetanse går etter min mening for langt i å fremstille spørsmålet om kjønn som flytende og subjektivt og løst fra det biologiske, skriver han i en e-post til Dagen.

FORVIRRING: – Hvis hele spørsmålet om kjønnsidentitet blir gjort til et spørsmål om den enkeltes opplevelse og valg, så kan det skape psykisk forvirring og usikkerhet, skriver biskop Halvor Nordhaug.

Han skriver videre at hvis hele spørsmålet om kjønnsidentitet blir gjort til et spørsmål om den enkeltes opplevelse og valg, så kan det skape psykisk forvirring og usikkerhet hos mange barn og unge som ikke trenger å utsettes for dette.

– Det er tankevekkende at antallet unge jenter som søker kjønnskorrigerende behandling har hatt en eksplosiv utvikling de seneste årene. Faren er her til stede for at ulike former for psykisk uhelse blir tolket som kjønnsdysfori og søkt løst ved hjelp av medisinsk behandling med uheldige senvirkninger, skriver han.

«La oss utvide rommet»

I oppropet skriver Risholm og Helgaas at det er fullt mulig å ivareta minoriteter uten å avvise naturvitenskap.

«La oss utvide rommet for hvordan man kan være jente og gutt. Antallet unge som angrer på irreversibel behandling øker nå i mange land - et viktig signal som norske myndigheter må ta på alvor,» skriver de.

De to fedrene frykter at spesielt jenter vil merke konsekvensene av «kjønnsforvirrende undervisning».

I 2020 skrev NRK at antall unge jenter som ønsker å skifte kjønn, har vært eksplosivt de siste ti årene. Leger klør seg i hodet og forstår ikke hvorfor det skjer, skrev NRK.

Risholm viser til eksempler der menn, som hevder de er kvinner, konkurrerer i samme sportsgren som kvinner og vinner på grunn av sin fysikk. Han viser til menn som inntar damegarderober og som i verste fall begår overgrep.

– Handler ikke bare om transpersoners rett

– Den nye kjønnsideologien handler ikke bare om transpersoners rett. Den gir alle menn mulighet til å si at de er kvinner. Folk ønsker det skal handle om trans, men problemet er at kjønn angår alle i samfunnet. Når man endrer på lover, får det konsekvenser for alle i samfunnet - spesielt kvinner og barn, sier Risholm.

Helgaas har to jenter i skolen og ønsker at de skal få en undervisning som er sann og sunn.

– Det er ikke riktig at kjønn flyter. Vi har kun to kjønn, noe som bekreftes av biologer, leger og vitenskapsmenn. Likevel har ideologien om flytende kjønn fått bre seg gradvis mer og mer i Norge.

Frykter feil behandling

– Hva frykter dere blir konsekvensen av en undervisning der barn får høre at kjønn og kropp er to forskjellige ting?

– Jeg kan se for meg at vi vil få en enda større vekst av barn som vil skifte kjønn. Om loven tillater det, vil en kunne utsette jenter og gutter for feil behandling, sier Risholm.

I oppropet står det at kjønn er en biologisk mekanisme for reproduksjon, og at kjønnet hos alle mennesker identifiseres ved om man er disponert for å produsere sædceller eller eggceller. «Alle er enten hunkjønn eller hankjønn, og dette kan ikke endres,» skriver Risholm og Helgaas.

Et felles utgangspunk for samtale

Nordhaug skriver at det er viktig at dette kan være et felles utgangspunkt for samtalen om kjønn, men at vi også må ta inn at det finnes mange varianter, ikke bare sosiale men også biologiske, innenfor hvert enkelt kjønn.

«Eksempelvis kan hjernen ha en feminin programmering, mens kroppen ellers er mannlig - og omvendt. Og siden det ikke er mulig å endre hjernen, kan man da ønske å endre selve kroppen,» skriver han.

Biskopen tror derfor at det kan være en realitet bak opplevelsen som noen har av et misforhold mellom biologisk kjønn og opplevd kjønn.

– Mennesker som kjenner det slik, trenger å bli møtt med varme og respekt og få adekvat helsehjelp. Jeg er usikker på om et opprop av denne typen kommuniserer godt med dem som på ulike måter er berørt av denne tematikken. Det blir mange klare utsagn og få nyanser. Det synes jeg er uheldig, skriver han til Dagen.

– Lite nytt

Inge Alexander Gjestvang er leder i FRI. Via Rosa kompetanse tilbyr de faglig bistand og undervisning om kjønns- og seksualitetsmangfold til blant annet ansatte i skoler og barnehager.

Gjestvang har lest oppropet og sier til Dagen at «det er lite nytt at noen prøver å skape moralsk panikk».

RELEVANT INFORMASJON: Gjestvang, som er utdannet lærer og har bakgrunn som skoleleder, er glad for at elevene får relevant informasjon om sine egne og andres liv.Foto: Heiko Junge / NTB

– Det ser vi også rundt i verden, blant annet i Øst-Europa, sier han.

Undervisning om kjønn og seksualitet skal blant annet gis i det tverrfaglige og overordnede faget folkehelse og livsmestring. I formålsparagrafen i opplæringsloven står det også blant annet at opplæringen skal åpne dører mot verden og fremtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt og forankring.

Gjestvang, som er utdannet lærer og har bakgrunn som skoleleder, er glad for at elevene får relevant informasjon om sine egne og andres liv.

– Viktig at kjønn blir tematisert

– Undersøkelser viser at det fortsatt er mange som opplever utfordringer knyttet til å være LHBT-person i Norge i dag. Dette gjelder spesielt bifile og transpersoner. Derfor er det viktig at kjønn og seksualitet blir tematisert i undervisningen, sier han.

Gjestvang understreker at FRI ikke underviser i «et vakuum», men at de lener seg til retningslinjer fra Verdens Helseorganisasjon og til rammeplaner i skoler og barnehager og offtentlige, styrende dokumenter.

– Der er mange aktører som mener det samme som FRI. Det er ikke sånn at vi går inn for å forvirre barn og unge.

– En generell økning

– NRK skrev i 2020 at jenter som ønsker å skifte kjønn har vært eksplosivt de siste ti årene. Hva tror du det kan skyldes?

– Det har vært en generell økning de siste ti årene. Dette er naturlig med bedre opplysning og mindre tabu rundt det å være trans. Når man ser på faktiske tall framfor prosent, er den ikke like «eksplosiv» som mange liker å hevde. Transmenn og transkvinner kommer ut i forskjellige aldre, dette kan ha sammenheng med sosiale forhold. Tallene er ganske jevne totalt, sier han.

Powered by Labrador CMS