PÅMINNELSE: Børre Arnold Knudsens (bildet) liv er en inspirasjon, men også en urovekkende påminnelse om kostnaden ved å hevde et menneskesyn som vi ikke vil høre fordi vi vet det er sant, skriver Ranvald Bjørgaas Petersen.

Filmen om Børre Knudsen

DEBATT: Knudsens røst ble fosterets stemme, og derfor måtte maktapparatet bringe ham og hans medløpere til taushet, så langt det lot seg gjøre innenfor sosialdemokratiets rammer, skriver Ragnvald Bjørgaas Petersen.

Publisert Sist oppdatert

Do­ku­men­tar­fil­men om Børre Knud­sen kom­mer snart på kino. Det er både gle­de­lig og ve­mo­dig på samme tid.

Gle­de­lig fordi det er på høy tid at Børre Knud­sen pre­sen­te­res på en rett og sann­fer­dig måte over­for et bredt pub­li­kum.

Ve­mo­dig fordi fil­men an­ta­ge­lig kom­mer til å vise hvor­dan sam­fun­net har straf­fet og ut­støtt Knud­sen og hans fa­mi­lie på grunn av hans en­ga­sje­ment for ufødt liv.

Børre Knud­sens bud­skap med tanke på abort­sa­ken er ikke spe­si­elt. Det er ikke kon­tro­ver­si­elt å mene at fos­te­ret er et men­nes­ke, og ikke ulo­gisk å hevde at abort er å ta liv. Det spe­si­el­le er at Knud­sen har agert på en måte som ty­de­lig­gjør sa­kens alvor.

Børre Knud­sen har ment at det må ropes høyt når et fos­ter med over­legg dri­ves eller rives ut av mors­li­vet. Enten er man et men­nes­ke, eller så er man det ikke, og fel­les­ska­pets grunn­hold­ning til men­neske­ver­det ut­tryk­kes nett­opp gjen­nom hvor­dan vi tar vare på de aller sva­kes­te. Hvite frak­ker og ste­ri­le om­gi­vel­ser kan lure mange, men end­rer ikke rea­li­te­te­ne. Lov­ver­ket i et si­vi­li­sert sam­funn skal verne den en­kel­te mot over­last og drap, mens abort­lo­ven gjør det mot­sat­te.

Salme­sang på en gy­ne­ko­lo­gisk po­li­kli­nikk er ikke nød­ven­dig­vis god mu­sikk, og små plast­fost­re badet i ket­chup il­lust­rer­te an­ta­ge­lig alt­for godt en utri­ve­lig side ved det nors­ke helse­ve­se­net. Knud­sen, Kør­ner og Nessa feide all po­li­tisk kor­rekt­het til side og gav grei be­skjed: Her dre­pes det barn! Et slikt ut­sagn var like uhørt som det var be­ti­me­lig.

For mange var det vans­ke­lig å vite hva de skul­le tro om en syn­gen­de prest som ble kneb­let på par­ke­rings­plas­sen uten­for et syke­hus og kjørt bort av po­li­ti­et. Knud­sen hadde gjort fos­te­rets kamp på liv og død til sin egen, gav av­kall på sitt eget om­døm­me og ut­før­te det han opp­fat­tet som sin plikt som med­men­nes­ke og prest.

Knud­sens røst ble fos­te­rets stem­me, og der­for måtte makt­ap­pa­ra­tet brin­ge ham og hans med­lø­pe­re til taus­het, så langt det lot seg gjøre in­nen­for so­sial­de­mo­kra­ti­ets ram­mer. Iro­nisk nok ble sank­sjo­ne­ne gjer­ne ef­fek­tu­ert av mi­nis­te­re og bis­ko­per som i ut­gangs­punk­tet skul­le være abort­pres­te­nes me­nings­fel­ler.

Det man ikke opp­nåd­de ved å frata pres­te­ne jobb og preste­ret­tig­he­ter, kunne man få til ved å mar­gi­na­li­se­re og for­døm­me dem, til skrekk og ad­var­sel for dem som måtte ønske å slå følge. «Enig i sak, uenig i virke­mid­ler», ble etter­hvert et man­tra for alle som med god grunn fryk­tet å bli satt i bås med Knud­sen.

Børre Ar­nold Knud­sens liv er en in­spi­ra­sjon, men også en uro­vek­ken­de på­min­nel­se om kost­na­den ved å hevde et men­neske­syn som vi ikke vil høre fordi vi vet det er sant. Selv om Knud­sen har slup­pet fra det med livet i be­hold, har sam­fun­net på sett og vis abor­tert ham sam­men med de tu­se­ner av fost­re han ville berge. Et slikt mar­ty­ri­um kan mu­li­gens gi me­ning i et ån­de­lig per­spek­tiv, men vir­ker dypt urett­fer­dig i men­nes­ke­lig for­stand.

Kan­skje kan fil­men «En prest og en plage» bidra til at vi på nytt stil­ler spørs­mål ved da­gens abort­lov.

Loven kan ikke re­vi­de­res uten at vi re­vi­de­rer vårt syn på sym­bo­let Børre Knud­sen. Det er abort­lo­ven som er eks­trem, og ikke Børre Knud­sen.

Det må der­for være lov å håpe at pres­ten, kunst­ne­ren og men­nes­ket kan få den an­er­kjen­nel­sen han for­tje­ner også i sam­ti­den, og at film­por­tret­tet kan bidra til å gi fa­mi­li­en Knud­sen opp­reis­ning og lind­ring for de sår og be­last­nin­ger de har måt­tet lide i årene som har gått.

Børre Knudsen-filmen

Dokumentarfilmen «En prest og en plage» laget av den meritterte regissøren Fridtjof Kjæreng.

Filmen handler om Børre Knudsen, kona Ragnhild og hva det har kostet dem og de fem barna deres at Knudsen har stått i kampen for det ufødte liv gjennom flere tiår.

Powered by Labrador CMS