KRISTEN: Filosofen Philip Goff forklarer nå at han mener en litt alternativ forståelse av kristendom kan være sann.

Filosofen Philip Goff står frem som kristen: – En kjettersk form for kristendom kan være sann

14 år gammel forlot Philip Goff den katolske kristne troen han vokste opp med. Men nå forteller filosofen – både i et blogginnlegg og i en podkast – om veien tilbake til tro.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg har ikke endret mening om den formen for kristendom som jeg avviste i min ungdom. Imidlertid tror jeg nå det finnes former for kristendom som passer ganske bra med troen jeg nå har på en begrenset Gud, skriver Philip Goff i et blogginnlegg.

Det er blant annet fordi han tror at Gud har en begrenset makt at han selv betegner sin tro som «kjettersk».

– Jeg tenker at det viser at han har god selvinnsikt, sier Daniel Joachim Kleiven.

Kleiven er filosof og siviløkonom og har fulgt godt med på Philip Goff over flere år.

– Det er klart at troen til Goff skiller seg på noen områder fra den kristne trosbekjennelse. Han tror ikke på jomfrufødselen og han mener det ondes problem viser at Gud har begrenset makt. Jeg kunne jo ønske at han gikk lenger i retning av en mer klassisk kristen tro, men kanskje er han fortsatt på vei?

Begeistret over Jesu etiske undervisning

Philip Goff er professor i filosofi ved anerkjente Durham University nord i England. Han har gitt ut flere bøker. Blant annet «Why? The Purpose of the Universe» som kom ut for et år siden på Oxford University Press.

I blogginnlegget om sin tro skriver han også mye om Jesus – men bruker betegnelsen «Yeshua» for å vise at han ikke henviser til en helt tradisjonell form for kristen tro.

Han understreker at «den ekstraordinære undervisningen til Yeshua» betyr mye for ham.

– Hans fokus på de fattige og de svake, ordene hans om å elske dine fiender og vende det andre kinnet til, hans angrep på de som overvurderer tradisjon eller sosial status, var lysår forut for sin tid, og har spilt en avgjørende rolle i å forme moderne etiske idealer som vi fortsatt sliter med å leve opp til, skriver Goff.

Berøres av Jesus Kristus

Daniel Joachim Kleiven synes Goffs ord om Jesus viser at troen hans har en personlig side i tillegg til det rent intellektuelle.

– Goff er åpenbart uhyre intelligent, men det viser seg også at han lar seg berøre av personen Jesus Kristus.

KLEIVEN: Daniel Joachim Heggheim Kleiven har fulgt Philip Goff over lengre tid. Han er er filosof, siviløkonom og skribent i Tankesmien Skaperkraft

For noen måneder siden dukket Philip Goff opp i den kristne podkastserien «The Surprising Rebirth of Belief in God». I serien har mange personer fortalt om sin vei til kristen tro, men Goff snakket først og fremst – som filosof – om bevisstheten. Goff er nemlig kjent for å fremme et ståsted som kalles «panpsykisme».

– Han er nok den mest kjente panpsykismen i verden, forklarer Daniel Joachim Kleiven.

Det betyr at Goff mener at alle partikler i vår verden har en slags tilnærmet bevissthet. Og det er den realiteten som forklarer hvordan mennesket kan bevissthet.

– Dette er et tema jeg har vært opptatt av lenge. Og jeg er helt enig med Goff i at det er umulig å forklare eksistensen av bevissthet ut fra en materialistisk eller de fleste kjente ateistiske virkelighetsforståelser, sier Kleiven.

Har lenge avvist tradisjonell ateisme

– Betyr det at du har sett på Goff lenge som en slags alliert i møte med ateisme?

– Ja, det kan du godt si. Allerede i sin første bok, «Galileos Error», var han skeptisk til en type moderne syn på virkeligheten, ofte utbredt blant dagens ateister, som inkluderer en ganske naiv oppfatning av alt fra natur til materie.

Da Goff for et år siden utga en bok om universets hensikt, forsøkte han å gå i rette med både tradisjonell ateisme og en tradisjonell, vestlig gudstro.

Han koblet sammen sitt syn på bevissthet – altså panpsykisme – med det han kaller «panenteisme», altså at «det er en intim forbindelse mellom Gud og universet» (men ikke, som i panteisme, at Gud og universet er det samme).

– Det som har skjedd etterpå er at jeg har funnet ut at «panenteism» passer ganske godt sammen med en spesifikk fortolkning av kristendom.

Og det er derfor han nå – for første gang siden han var 14 år – kaller seg en kristen.

Powered by Labrador CMS