Flaggskipet ligger til kai, ansatte er permittert og generalsekretær har sagt opp
– Vi kan ikke ha mer aktivitet enn det vi klarer å bære over tid, sier styreleder.
Elieser 6 er for mange selve symbolet på arbeidet i Den indre Sjømannsmisjon. Siden 16. mai har skipet ligget i opplag, og alle de ansatte om bord er permittert.
Underskudd på 7,5 millioner
Dagen skrev i april at fall i inntektene gjør at misjonsorganisasjonen gikk med et underskudd på 7,5 millioner kroner i fjor.
Da landsstyret hadde møte 15. mai, ble flere midlertidige kutt vurdert. I tillegg til mannskapet på Elieser ble to andre ansatte i organisasjonen tatt ut i permisjon i hver sine halve stillinger.
Det ble også vedtatt et mer realistisk budsjett på 5,7 millioner for 2023. En stor del av denne summen er kostnader knyttet til drift av «Elieser 6» de første månedene i år.
Sa opp jobben
I etterkant av landsstyremøtet i mai sa generalsekretær Arne Helleland og kona, Siv Mette Helleland, opp sine stillinger i organisasjonen. «Oppseiinga er ein reaksjon på mellom anna vedtak om permitteringar av tilsette,» står det i misjonsbladet Trygg Havn.
Helleland er ordknapp når Dagen ringer.
Han har vært generalsekretær siden mars 2020 og er enig i at organisasjonen må redusere virksomheten.
– Men vi er uenige om måten vi skal håndtere situasjonen på, legger han til.
Han sier det er viktig at organisasjonen får avholdt ekstraordinært landsmøte for å avgjøre hva de skal gjøre videre.
– Kommer du til å delta der?
– Ja, vi skal på landsmøtet om det legger seg til rette.
Høyere priser og gavesvikt
Indre Sjø har drevet misjon blant fiskere og kystfolket siden 1880. I senere år har økonomien i organisasjonen vært presset, med lavere gaveinntekter under og etter koronapandemien.
Styreleder Pål Vigmostad begrunner underskuddet med en kombinasjon av høyere priser, høyere lønn, høyere aktivitet etter korona og gavesvikt.
Vigmostad opplyser til Dagen at de har naturlig avgang på flere stillinger, og at de ikke vil bli erstattet. Totalt er det snakk om reduksjon av ti stillinger hvis en tar med de ansatte på Elieser.
– Hvordan mottas meldinger om kutt i organisasjonen?
– Folk har forståelse for at vi ikke kan ha så stort underskudd over tid.
Store inntekter og mange ansatte
– Generalsekretær Arne Helleland har valgt å si opp sin stilling som en reaksjon på blant annet permitteringer. Hvilke utfordringer skaper det for dere?
– Det blir mer å gjøre på administrasjon og styret.
– Er det aktuelt å ansette ny generalsekretær?
– Det er litt uklart hva vi gjør nå.
Vigmostad sier at han ikke har hørt at noen andre har vurdert å si opp jobbene sine.
På spørsmål om fremtiden for organisasjonen, svarer Vigmostad at de fortsatt har betydelige inntekter og mange ansatte. Totalt har organisasjonen rundt 20 årsverk.
– Jeg mener vi gjør mye riktig, men vi kan ikke ha mer aktivitet enn det vi klarer å bære over tid. I underskuddet på sju millioner ligger også utgifter til oppussing og vedlikehold som vi må kutte ned på.
1.250 møter
Organisasjonen hadde tidligere mellom 20 og 30 fiskarheimer, som var et viktig redskap for å nå ut til sjøfolk. I dag er det bare to med fulltidsdrift igjen – begge i Lofoten.
– Det har vært en del utgifter knyttet til begge disse, men det kan vi regulere.
I nyere tid har Indre Sjø etablert velferdsstasjoner i fire ulike byer for mannskap på i hovedsak cruise-båtene.
Oppbyggelige møter
Oppbyggelige møter på bedehus rundt i Norge og på Elieser utgjør det største arbeidet i organisasjonen. Ifølge Vigmostad holder de rundt 1.000 møter med omreisende forkynnere.
– Hvor viktig er Elieser?
– En betydelig andel av møtene holdes på båten. Rundt 250 møter kommer i tillegg til de 1.000. Håpet er å kunne flytte en del aktiviteter på land.
Et realistisk budsjett før permitteringer var at Elieser ville koste organisasjonen sju millioner kroner og gi en inntekt på tre millioner. Et nytt møte hver dag på et nytt sted krever to skift med profesjonelle sjøfolk til å føre båten.
– Det sier seg selv at det blir vanskelig å opprettholde, sier Vigmostad.
I sommer kommer de til å arrangere en del møter på Elieser, organisert av frivillige. Da vil også båten bli liggende lenge på hvert sted.
Fra to til over hundre
Dyrere diesel, høyere lønninger, reparasjoner, havneavgifter og landstrøm utgjør store kostnader. I tillegg har det blitt vanskeligere for frivillige å yte en innsats, fordi det stilles krav til profesjonelle sjøfolk.
Antall personer som kommer på møtene i regi av Elieser, varierer også mye. Noen steder kommer det over 100, på andre steder kan det kanskje være snakk om to.
«Vi kan ikke bygge vårt budsjett på et mirakel»
Andreas Bjerre Nielsen, misjonssekretær i Bjørgvin Krets, har i misjonsbladet Trygg Havn en kommentar til den økonomiske situasjonen i Indre Sjø:
«Vi kan ikke drifte for penger fra salg av bygninger – det er ikke bæredyktig på sikt. Og vi kan ikke drifte for flere penger enn vi får inn. Vi må legge budsjett etter det vi realistisk sett kan vente å få inn. Vi kan be om mirakler, men vi kan ikke bygge vårt budsjett på et mirakel som ennå ikke har skjedd. Det ville være uansvarlig!»