Flere søker hjelp i krise

– Tanker om selvmord er berørt i halvparten av samtalene på chat, forteller generalsekretæren i Kirkens SOS.

Publisert Sist oppdatert

Stadig flere tar kontakt med krisetjenester. Kirkens SOS og Mental Helse fikk i fjor totalt 320.000 henvendelser, og det er 20.000 flere enn året før.

Tall som Dagen har innhentet viser at 221.000 av disse henvendte seg til krisetelefonen hos de to aktørene.

Unge jenter

Kirkens SOS er landets største krisetjeneste på telefon og internett, og de har nærmere 1.000 frivillige medarbeidere rundt i landet. I fjor fikk de til sammen 184.000 henvendelser, og det var 2.000 flere enn i 2016.

– Vi har utvidet åpningstiden på chat særlig i helgene. Det er helt tydelig at økt tilgjengelighet fører til økt antall henvendelser, sier generalsekretær Leif Jarle Theis i Kirkens SOS til Dagen.

Han viser til at de som chatter er anonyme, men ut fra de som oppgir alder og kjønn, er det unge mennesker som bruker tjenesten. Men enn 80 prosent av disse er jenter.

– Vi tror chat er en kommunikasjonsform som unge mennesker er fortrolige med. De våger å være åpen og direkte om hva som uroer dem i livet, sier Theis.

Selvmord

Det vanligste tema i chatten på både telefon og sos-meldinger, er uroen for ikke å takle hverdagen. Mange sliter med psyken på grunn av dette, og for noen blir det spørsmål om å orke å leve.

– Tanker om selvmord er berørt i så mange som halvparten av samtalene på chat. På sos-meldinger er det omkring 30 prosent, og i telefonsamtalene rundt 15 prosent som er opptatt av dette. Vi opplever at det hos oss er lov å snakke om dette. Den åpenheten vi inviterer til fører til at det reddes liv hvert år, sier Leif Jarle Theis.

Får mot til å leve

– Hvordan takler dere slike samtaler?

– Vi har mange erfarne og godt skolerte frivillige som er øvd i å være i krevende samtaler om liv og død. Mange av sos-samtalene - ikke alle dessverre - vet vi berger liv. Men noen fikk mot til å leve videre, svarer generalsekretæren.

Han legger til at dersom de vurderer selvmordsfaren som akutt, vil de frivillige sammen med innringer eller innskriver forsøke å legge en plan for hvordan vedkommende kan fortsette å leve.

– Dette skjer enten gjennom å kontakte ambulansen og få hjelp der, eller gjennom andre kriseplaner, sier Theis.

Lav terskel

Han vet at en samtale med Kirkens SOS for mange ble første steget for å ta kontakt med en helsesøster eller fastlege.

– Livet er skjørt og sårbart, og mange kan komme til å gå alene med det som plager dem. De høye tallet på henvendelser til Kirkens SOS viser at det er en lav terskel inn til oss. Derfor er den fortrolige og anonyme sos-samtalen et viktig helsefremmende tilbud, sier Leif Jarle Theis.

Mental Helse

Hjelpetelefonen til Mental Helse besvarte i fjor 56.448 henvendelser, og det var 710 flere enn året før.

– Vi hadde i fjor 167.632 som forsøkte å nå oss på telefonen, men på grunn av samtalenes kompleksitet og antall ansatte klarte vi kun å besvare 56.448 henvendelser. Dette er en svarprosent på 35, forteller daglig leder Aslaug Timland Dale i Hjelpetelefonen.

Mental Helse fikk også inn 7.299 meldinger til veiledningstjenestene, som er 920 flere enn året før. I tillegg var det 72.061 dialoger (+ 15.999) i deres vennetjeneste, der brukere skriver med hverandre.

Økning på chat

– Hva vil du si om utviklingen når det gjelder veiledningstjeneste og dialoger?

– Utviklingen viser helt tydelig at chat er en arena for dialog hvor behovet er økende. Vi ser også viktigheten av å ha veiledningstjenesten vår - med andre ord en arena for å kommunisere via det skriftlige språket – og ikke bare på telefon, svarer Aslaug Timland Dale.

Powered by Labrador CMS