EKSTREMT PENSUM: Ifølge organisasjionen IMPACT-se, er deler av skolematerialet produsert av UNRWA mer ekstremt enn det som kommer fra palestinske skolemyndigheter. Bildet viser en jenteklasse i en UNRWA-drevet skole på Gazastripen.

– FN-skoler hyller terror og fremmer Israel-hat

Skolemateriell laget for hjemmeundervisning under koronaepidemien «er fylt med hat», heter det i en ny rapport. FN-leder beklager «mistak».

Publisert Sist oppdatert

Det skapte i fjor sterke reaksjoner både i Norge og Europa da det ble avslørt hva palestinske skolebarn lærer i skolen. Martyrdød og jihad blir blant annet fremstilt som noe positivt.

Bak avsløringene sto blant annet den Jerusalem-baserte organisasjonen Impact-SE, som gjennomgår innholdet i ulike lands skolepensum, og måler dette opp mot FNs standarder.

Mange palestinske barn og unge går på skoler drevet av FN-organisasjonen UNRWA. Disse skolene bruker i stor grad palestinske myndigheters pensumlitteratur, men det er blitt hevdet at skolene tilpasser bøkene og luker bort det mest problematiske innholdet.

Oppfordrer til vold

Impact-SE har imidlertid nå sett på UNRWAs eget læremateriell, produsert under koronaepidemien, og resultatet er nedslående. Den ferske rapporten slår fast at bøker og hefter har innhold som klart bryter med UNRWAs egne forskrifter.

Jihad og martyrdød fremstilles som noe positivt og flere steder løftes terrorister opp som rollemodeller. En av disse er Dalal Mughrabi, som i 1978 sto bak en massakre på 38 sivile israelere.

Elevene blir også bedt om å svare på hvor mange martyrer det var under den første intifadaen (palestinsk opprør). Det tas til orde for å utslette Israel fullstendig, og på kart blir hele området beskrevet som «Palestina». Israel blir de fleste steder referert til som «fienden» eller «sionist-okkupanten».

– Dette er et klart brudd med FNs egne prinsipper om nøytralitet, som man må forvente at UNRWA vil følge, konkluderer IMPACT-se i rapporten.

Det kommer også frem at mange bøker og hefter inneholder konspirasjonsteorier. Blant annet hevdes det at «sionister» med vilje satte fyr på al-Aqsa-moskeen, og at Israel dumper radioaktivt og giftig avfall på Vestbredden.

I en uttalelse sendt til Dagen skriver IMPACT-se-direktør Marcus Sheff at det blir stadig vanskeligere å akseptere UNRWAs påstandene om at man ikke lærer elevene opp til å hate, og at organisasjonen forsøker å moderere pensumlitteraturen.

– Faktum er at en FN-organisasjon har gitt ut radikalt læremateriell som oppfordrer til hat og vold, og at dette er distribuert til 300.000 skolebarn, skriver Sheff, som mener tiden er inne for at UNRWA blir helt åpen om innholdet i skolemateriellet.

Innrømmer mistak

Som et svar på kritikken skriver UNRWA-sjef Phillipe Lazzarini på Twitter at det ikke rom for hatindoktrinering i organisasjonens skoler. Han innrømmer at de omtalte skolebøkene og heftene eksisterer, men skriver at disse ble publisert ved et uhell.

– Upassende sider fra lærebøker som feilaktig ble distribuert under COVID19-nedstengingen, ble raskt erstattet med innhold som følger FN-verdiene, skriver Lazzarini.

I en offisiell uttalelse fra UNRWA lover organisasjonen å slå til mot alle brudd på FNs retningslinjer.

– UNRWA har nulltoleranse når det gjelder diskriminering og oppfordring til hat og vold i skolene. Alle brudd på retningslinjene blir tatt tak i med fast hånd. Utdanningsprogrammet vårt følger de høyeste standarder når det gjelder nøytralitet, menneskeverd og toleranse, heter det.

IMPACT-se viser på sin side til at upassende læremateriell er blitt distribuert til elever gjennom hele koronaperioden.

Norsk støtte

Norge har de siste årene bidratt med flere hundre millioner kroner til UNRWA-systemet. Daglig leder i Med Israel For Fred, Conrad Myrland, reagerer på den norske pengestøtten.

– Rapporten viser at de norske pengene er med på å finansiere skolemateriell som gir opplæring i hat, oppvigler til vold, fremmer jihad og martyrdød, og løfter opp terrorister som rollemodeller, skriver han på organisasjonens nettside.

Powered by Labrador CMS