Folk tok til tårene under personlig nattverd
Norske menigheter finner ulike løsninger for å feire nattverd under koronarestriksjoner. Flere nattverdgjester gråt da presten i Bøler i Oslo innstiftet sakramentet for hver enkelt sist søndag.
– Det var veldig rørende, sier Karen Marie Lereim Sævareid.
Hun er kapellan i Bøler menighet i Oslo, og benyttet anledningen til å tilby nattverd under åpen kirke sist søndag.
– Jeg kan ikke huske sist jeg delte ut nattverd. Det var påfallende sterkt. Overveldende, sier hun.
Regnes ikke som arrangement
Til tross for anbefaling om at planlagte gudstjenester, samlinger og faste aktiviteter for alle aldersgrupper skulle holdes digitalt - eller avlyses til og med 21. januar - ga Den norske kirke grønt lys for å holde kirkene åpne.
En kirke som holder dørene åpne «innenfor en angitt åpningstid, uten utstrakt promotering, og som ikke har andre aktiviteter», regnes ikke som et arrangement etter covid-19-forskriften, ifølge smittevernveilederen for Den norske kirke.
Åpen i kirketiden
I Bøler har menigheten hatt åpen kirke både på søndager og torsdager.
Sist søndag var kirkedøren åpen mellom 11.30 og 13.00.
– Vi annonserte ikke nattverden, og hadde heller ikke satt opp et spesielt tidspunkt for den, men det var mulig å motta brød og vin som del av det åpne besøket, sier presten.
Det var beredskapsgruppen i Oslo bispedømme som oppfordret til å holde åpne kirker og nevnte muligheten til samtidig å feire nattverd, forklarer Sævareid.
Hun forteller at hun stod bak et fremskutt alter for å sikre avstand til nattverdgjestene. Der hadde hun nattverdelementene, brød og vin, og en håndsprit.
– Stod og gråt
For nattverdgjestene ble feiringen en gripende opplevelse.
– Det var noen som reagerte sterkt da de så nattverdelementene. De spurte: «Er det nattverd?», «Er det sant?», forteller Sævareid.
Hun legger til:
– Mange stod fremme i kirken og gråt. Det ble veldig tydelig hvor viktig nattverden er for folk.
Kort liturgi
De besøkende i kirken måtte sprite hendene sine ved inngangen. Selv spritet Sævareid hendene mellom hver nattverdgjest. Hun gikk i tillegg ut i sakristiet - omkledningsrommet for prestene - for å vaske hendene flere ganger.
– Vi hadde ikke kneling ved alteret fordi det innebærer berøring, men hver enkelt gjest kom frem enten alene eller med en i samme kohort.
Sævareid benyttet en kort, strippet liturgi. Det var en tilpasset variant av en liturgi som har vært praktisert i Paulus kirke i Oslo under koronapandemien.
– Jeg åpnet med nådehilsen: «I Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn». Etter en kort, innledende lovprisning, fremsa jeg innstiftelsesordene og ba Vår Far. Deretter delte jeg ut brød og vin, før jeg avsluttet med tilsigelsesordene og Velsignelsen. Dette gjorde jeg for hver nattverdgjest som kom frem, forklarer hun.
Nattverd for 12
Totalt delte kapellanen ut nattverd til 12 personer i løpet av halvannen time på søndag.
Sævareid presiserer at det er flere forhold som avgjør om det kan gjennomføres nattverd under åpen kirke. Hun viser til den nåværende regelen om at maksimalt 10 personer skal være inne i kirken samtidig.
– Det sier seg selv at det ikke blir noe «rush» med folk, men den fysiske utformingen av kirkerommet vil være med i avveiningen når en skal avgjøre om en kan gjennomføre nattverd.
Prestenes helsesituasjon er et annet moment som det må tas hensyn til, mener hun.
– Det er prester som er i risikogruppen selv, og jeg tenker det er viktig at ingen føler seg presset til å dele ut nattverd.
Sævareid forsikrer om at smittevernhensyn ble godt ivaretatt.
– For den som er trygg på smittevern og egen praksis, er det absolutt innenfor å tilby nattverd.
Messe for 10
I Den katolske kirke kjøres gudstjenester som normalt selv om bare ti personer kan delta. Nattverd deles ut på hver eneste gudstjeneste, forteller katolsk biskop av Oslo, Bernt Eidsvig.
Biskopen har fått tilbakemelding fra mange om at situasjonen er krevende.
– Folk savner messen. Vi håper jo at det blir en viss lettelse etter hvert i tiltakene som regjeringen har satt i verk.
I St. Olav domkirkemenighet, i nærheten av der Eidsvig bor, feires fire messer på hverdager, tre på norsk og en på polsk. Om søndagene er det 13 messer i de to kirkebygningene i soknet, St. Olav og St. Josef. Nattverd feires under samtlige messer.
– Vi er så samvittighetsfulle som vi kan, og det kommer vi til å fortsette å være, sier Eidsvig.
En gang
Rannveig Camilla Møller er ansatt i bedehuset Karmel i Blomsterdalen i Bergen. Forsamlingen ledes av et styre og har to forsamlingsarbeidere.
Under normale omstendigheter har bedehuset, som er tilsluttet Indremisjonsforbundet, nattverd en gang i måneden. Siden mars og igjennom hele koronatiden har de imidlertid bare feiret nattverd et par ganger, anslår hun.
Hun tror nattverd oppleves stivt og fremmed for mange kristne i dag.
– En har ikke så dyp forståelse av det, og savner det ikke når det er borte, tror forsamlingsarbeideren.
Møller erkjenner like fullt at nattverd er et viktig måltid som skal gi næring til troen, og mener smittefare er årsak til at det er en høy terskel for medlemmene til å feire nattverd sammen under koronapandemien.
Forhåndsfylt beger
Da forsamlingen fikk høre om et «alt-i-ett»-nattverdsett fra USA, ble de enige om å skaffe seg det.
«Pre-filled Communion Cup», (forhåndsfylt nattverdbeger, journ.anm.) er blitt et mye søkt ord på Google.
På nettstedet «The Miracle Meal» (Mirakelmåltidet) vises et bilde av små beger som inneholder både vin og en oblat.
– En kan enten dele ut begrene med hansker eller at hver og en henter seg et beger. Da er det trygt å feire nattverd, opplyser Møller.
Hun forteller at forsamlingen har fått en avtale med Salt Bergenskirken om å få kjøpe nattverdsett derfra. For å spre fraktkostnader kan de eventuelt også bestille mer fra USA sammen med dem om det blir et langvarig behov for nattverdsett.
Ikke korrekt
Da forsamlingen feiret nattverd under koronapandemien, var ikke alt like gjennomtenkt, forteller Møller.
– Vi hadde vin i engangsbeger og oblat ved siden av, men noen mente at han som forrettet nattverd stod for nær elementene da han leste nattverdliturgien.
Dermed ble gjennomføringen ikke smittevernforsvarlig korrekt.
I etterpåklokskapens lys tenkte flere at de burde ha dekket over beger og oblater med servietter.
– Virker fremmed
På nettstedet som selger de amerikanske nattverdsettene vises også et bilde av et komplett nattverdbeger ved siden av en mobilskjerm med bibelvers, som for å antyde at det er mulig å feire nattverd digitalt.
Det har forsamlingen i Blomsterdalen vurdert.
– Men det virker fremmed. For meg er nattverd et fellesskapsmåltid, sier Møller.
Hun husker en trend på 90-tallet der flere kristne valgte å feire nattverd alene «i sitt eget lønnkammer».
– Da jeg studerte dette i Bibelen, ble det unaturlig for meg å gjøre det. Poenget er å være sammen, sier hun.
– Lavkirkelig syn
Å dele ut nattverdsett til medlemmene i forkant og strime nattverdfeiringen på nett, er uaktuelt i Karmel, tror Møller.
– Da er det vel så naturlig å finne frem noe en har i huset, hvis folk i det hele er åpne for å feire nattverd over skjerm. Det har vi ikke spurt dem om.
Teologisk er det ikke et problem, forsikrer forsamlingsarbeideren.
– Vi har et såpass lavkirkelig syn, at å dele det man måtte ha for hånden som brød og vin, ikke er vanskelig.
Nå er planen å feire nattverd på bedehuset ved første anledning etter regjeringen lemper på koronarestriksjonene.
– Da vil vi ta i bruk de nye nattverdsettene, sier Møller.
Lage til på forhånd
Forrige lørdag sendte pastor Jens Thoresen en Facebook-melding til medlemmene i Kristkyrkja på Stord.
«Til alle som har lyst å følgja gudstenesta i kristkyrkja i morgon: Eg ønskjer å feira nattverd saman med dykk, og då er det fint om du har laga til litt vin (eller liknande) og brød på førehand».
Under vanlige forhold bruker forsamlingen vestlandslefse og alkoholfri vin under nattverdfeiringen.
Til den digitale gudstjenesten fant pastoren frem en bolle og litt vin, men messet den vanlige nattverdliturgien.
– Spise sammen
Det uvanlige var at han ikke kunne se medlemmene.
– Jeg ante ikke hvor mange som var med, men oppfordret dem til å gjøre seg klare med brød og vin, eller lignende. Det er jo ikke alle som har vin i kristne sammenhenger. Så ba jeg mine venner om å spise sammen med meg.
Menigheten, som fra starten i 1991 var del av Den evangelisk-lutherske frikirke, ble med i Kristkirkenettverket i 1994 og regner seg som en karismatisk forsamling.
Det er ikke første gang kirken, som teller rundt 100 medlemmer, feirer nattverd digitalt. Det gjør de hver uke, men da på Messenger og i regi av bibelgruppene.
– Der har vi små bilder av hverandre på skjermen, og derfor fungerer det bedre, synes Thoresen.
– Utenkelig uten nattverd
Professor ved MF Vitenskapelig Høgskole, Harald Hegstad, viser til at forståelsen av nattverden varierer i de ulike kirkesamfunnene.
Hegstad sier mange land har deltatt i diskusjonen om digital nattverd.
– Kan en sitte hver for seg og forsyne seg med vin og brød? Det er ulikt syn på det.
Skeptisk
Selv er professoren skeptisk.
– Nattverd er en fysisk handling, noe som brytes dersom den feires digitalt. Poenget er jo at en deler det samme brødet og drikker fra den samme kalken. Det gjør en ikke når en sitter med hver sin skjerm.
Av samme grunn er han skeptisk til et alt-i-ett nattverdsett.
– En har delt ut brød og vin før måltidet begynner, mens brød og vin skal innvies på alteret og deretter deles ut til menigheten, sier han.
Som en faste
Hegstad presiserer at koronapandemien er en så alvorlig situasjon at vi avstår fra noe av det kjæreste vi har.
– Vi lar være å møtes til gudstjeneste og feire nattverd, ikke bare fordi det er pålagt oss utenfra, men også som en tjeneste overfor vår neste. Det kan sammenlignes med faste. Når vi gir avkall på noe som betyr mye for oss, oppleves det enda mer verdifullt etterpå, sier professoren.
Selv ser han fremover:
– Jeg gleder meg til dagen da vi kan samles i stappfulle kirker og knele sammen med hverandre ved nattverdbordet.