DANVIK FOLKEHØGSKOLE: Rektor Jorun Grønset Løvoll foran elevflokken rett før kick off for det store innsamlingsprosjektet skolen har gjennomført.

Folkehøyskole-elever samlet inn rekordbeløp til utdanning i India

Med en 24 timer lang live-sending på You Tube i helgen samlet elevene ved Danvik Folkehøyskole i Drammen inn 270.303 kroner til minoritetsungdommer i India.

Publisert Sist oppdatert

Det var fredag 19. april klokken 16 at startskuddet gikk for årets storprosjekt ved Danvik Folkehøgskole i Drammen:

De siste årene har skolen samlet inn penger til yrkesskolen Lahanti Institute of Multiple Skills, eller LIMS. Og hvert år har folkehøgskolen dokumentert det hele i en 24 timer lang livesending direkte fra Danvik Arena.

PENGEBINGEN: Fra denne stasjonen ble seerne oppdatert på hvor mye penger som kom inn via VIPPS i løpet av sendingen.

LIMS er en skole som ligger i Dumka i India, og i samarbeid med Kompis under Acta Normisjon bidrar Danvik folkehøyskole til å gi ungdommer i India en yrkesrettet utdanning i nye lokaler.

Skolen utdanner unge indere som ellers ville ha måttet jobbe i den dødelige steinknuserindustrien i området. Danvik-elevenes aksjon har i flere år har vært skolens solidaritetsprosjekt.

Mektig stolt

24 timer senere hadde elevene fått inn til sammen 270.303 kroner til hjertesaken sin. Dermed slo de også rekorden fra samme aksjon i fjor, som resulterte i 235.000 kroner til samme tiltak.

– Jeg er glad og mektig stolt av elever og lærere, sier rektor Jorun Grønset Løvoll til Dagen lørdag ettermiddag, når alt er over.

Da målet var nådd brøt elever og lærere ut i et gedigent seiersbrøl.

– Vi er med på å skape muligheter for ungdom, som foruten disse midlene kunne måtte risikere å jobbe på potensielt dødelige arbeidsplasser, påpeker rektor.

Alle bidrar

Hun framhever at alle elevene har vært engasjert, uansett linjevalg. Det har ført til et voldsomt engasjement og samhold på tvers av linjene, sier rektor Løvoll til Dagen.

– Sammen jobber vi hardt mot årets største prosjekt her på Danvik! Alle får bidra med det de kan og har lyst til, og alle får rom til å utfordre seg selv.

SOFAKROKEN: I Sofakroken ble det gjort intervjuer med elever som har besøkt India og sett behovene med egne øyne.

En time før fraspark var hele elevflokken på Danvik i Drammen samlet til kick-off i skolens spisesal, hvor de ble forberedt til å holde seg våkne det neste døgnet av entusiastiske lærere.

Rull med tungen

Stemmeøvelser, tydelig språk og entusiasme var noen av nøkkelordene som skulle motivere elevene for et helt spesielt prosjekt.

– Spytt og rop, drikk og rull med tungen, var rådene fra lærerne før direktesendingen skulle starte en time senere. Her var det viktig at budskapet skulle komme fram. tydelig og klart.

I 24 timer holdt samtlige elever seg våkne for å gjennomføre et show med reportasjer fra India, konkurranser, intervjuer og morsomme innslag.

Pengebinge og sofaprat

Hele sendingen var elevstyrt og produsert med samarbeid på tvers av alle linjene. 12 redaksjoner med ulike oppgaver, hadde jobbet iherdig i forkant og fylte direktesendingen med spennende innhold.

For anledningen var skolens arena ommøblert til live studio, med ulike stasjoner. «Pengebingen» var en av stasjonene, der seerne under hele sendingen ble oppdatert på utviklingen i innsamlingen.

GRAFIKK: Noen av grafikerne blant elevene som styrte live-sendingens grafiske uttrykk i et helt døgn.

Samtidig hadde elevene redigert og klippet innslag fra prosjektet i India, som elever og lærere hadde med seg etter å ha besøkt skolen i høst.

Fallskjermhopp og signerte skjorter

Dessuten lokket elevene med spennende konkurranser og premier, fra Undergrunn-«merch» signert av Marstein, landslagstrøye signert av Gigantene, et fallskjermhopp og en indisk sari.

Toastlaging og smoothie-smaking var også blant de mange kreative innslagene elevene hadde forberedt.

Nattmat med pizza på menyen, og spenningen rundt resultatet, holdt flesteparten våkne hele døgnet under helgens aksjon.

Omtrent midtveis i sendingen rundet beløpet 170.000 kroner, og spenningen steg om hvorvidt man ville slå fjorårets rekord. Men da klokken slo 16 lørdag ettermiddag var tallenes tale tydelig. 270.303 kroner.

Sterke inntrykk

12 elever, rektor og en lærer var på besøk i India i oktober, for å ta prosjektet skolen er engasjert i, i eget øyesyn. Det har satt spor.

– Det har gjort inntrykk på oss å møte ungdommer på vår egen alder som ikke har de samme mulighetene som oss, sier Birgit Trintrud. Sammen med Ida Guttormsen er de to av 12 elever som fikk besøke India i høst.

– Vi er egentlig så like som ungdommer, men likevel har vi fått så forskjellige muligheter i livet, reflekterer hun.

STERKE INNTRYKK: Fra venstre rektor Løvoll sammen med elevene Ida Guttormsen og Birgit Trintrud, som alle besøkte India i oktober.

Birgit og Ida, som går på skuespillerlinjen på Danvik, både startet og avsluttet livesendingen som startet fredag ettermiddag. Iført sine egne indiske sarier, ble de både intervjuet og var programledere. Det var også de som fikk gleden av å annonsere det endelige resultatet like før klokken rundet 16 lørdag ettermiddag.

Hver krone teller

– Vi er glade for at vi har kunnet gjøre en innsats for de ungdommene vi har møtt ansikt til ansikt. Vi vet at hver kroner teller. For bare 2700 kroner kan en av ungdommene der få en utdanning, og dermed en helt ny framtid, sier Ida Guttormsen.

– Vi har vært der, og vi har sett med våre egne øyne at dette funker.

De to har gledet seg og vært motivert for livesendingen fra de kom hjem i høst, mens resten av skolen har hektet seg på for alvor de siste fjorten dagene.

Minoritetsgruppe

Befolkningen i dette området er fattige, og tilhører minoritetsgruppen Santalfolket. Skolen er en del av Normisjons arbeid i dette området, et engasjement som startet allerede på 1800-tallet.

MÅLET NÅDD: Gledestårer og seiershyl preget elevflokken da de klokken 15.57 lørdag kunne konstatere at skolen har samlet inn nok et rekordbeløp til utdanning av fattige unge indere. (Skjermdump)

– Som skole begynner vi å få et nært forhold til dem som jobber der ute og til menighetene. At det er utfordrende å være kristen i India, får også elevene en føling med når de besøker stedet, sier Løvoll.

Først og fremst er det å gi jevnaldrende utdanning som gjør prosjektet så relevant for elevene på Danvik Folkehøyskole.

Dødelig arbeidsplass

– Ved å gi unge i dette området utdannelse skapes det nye muligheter for ungdom, som ellers ville risikert de å måtte jobbe på potensielt dødelige arbeidsplasser i steinknuserindustrien i området. Støvet fra industrien bidrar til at befolkningen blir syke og mange lever ikke lenger enn til 30-årene, forklarer rektor.

Sammen med elevene ved Danvik Folkehøgskole gleder hun seg nå over at mange unge blant Santalfolket skal få en ny framtid.

Powered by Labrador CMS