Forbønn for likekjønnede

DEBATT: Når vårt forslag knyttet en slik liturgi til «borgerlig inngått ekteskap», ligger det i det ingen aksept av ekteskapslovens ekteskapsbegrep, men en erkjennelse av at dette er den juridiske mulighet staten har gitt likekjønnede par som ønsker å inngå et forpliktende samliv, skriver fem kirkemøtedelegater.

Publisert Sist oppdatert

Innlegget er skrevet av kirkemøtedelegateneMay Lis­beth Hov­lid Aur­dal, Er­ling Birke­dal, Berit Es­pe­set, Ha­rald Heg­stad og Bård Mæ­land.

Dagen har i sin dek­ning av ek­te­skaps­sa­ken på Kirke­mø­tet re­fe­rert til et for­slag fram­satt av fire av oss (Aur­dal, Birke­dal, Es­pe­set og Heg­stad), mens Mæ­land trakk et lik­nen­de for­slag til for­del for vårt. Vi har i etter­tid fått mange spørs­mål om for­sla­get, og vil der­for gjer­ne si litt om tanke­gan­gen bak.

En vik­tig bak­grunn for for­sla­get var opp­le­vel­sen av en svært po­la­ri­sert si­tua­sjon på Kirke­mø­tet, der to blok­ker sto steilt mot hver­and­re.

For­sla­get var her et for­søk på å finne en mel­lom­løs­ning som kunne iva­re­ta an­lig­gen­der fra begge sider. At for­sla­get falt viser tro­lig både at for­sla­get var for dår­lig for­ank­ret, og at vil­jen til å finne mel­lom­løs­nin­ger ikke var til stede i for­sam­lin­gen.

Av­stem­nings­pro­se­dy­ren kan også være en for­kla­ring på at for­sla­get fikk re­la­tivt få stem­mer.

For­sla­get øns­ket å finne prak­tis­ke løs­nin­ger som ikke sam­ti­dig in­ne­bar at Kirke­mø­tet an­er­kjen­te en kjønns­nøy­tral ek­te­skaps­for­stå­el­se som ut­trykk for Den nors­ke kir­kes of­fi­si­el­le syn.

Selv om man fast­hol­der at teo­lo­gisk ek­te­skaps­be­grep hand­ler om mann og kvin­ne, mente vi at det li­ke­vel måtte være grunn­lag for å komme i møte så vel ho­mo­fi­le og les­bis­ke par som ber om for­bønn for sine for­plik­ten­de sam­liv, som pres­ter som øns­ker å gjen­nom­føre slik for­bønn.

En fast­hol­del­se av et of­fi­si­elt syn in­ne­bæ­rer hel­ler ikke en be­nek­tel­se av at det fak­tisk fin­nes andre syn eller en av­slut­ning av den kir­ke­li­ge og teo­lo­gis­ke de­batt om disse spørs­må­le­ne.

Siden et ved­tak i Bispe­mø­tet fra 2008 har det ek­sis­tert en åp­ning for at slik for­bønn kan skje.

Det mest re­strik­ti­ve ved­taks­for­sla­get i Kirke­mø­tet øns­ket å vi­dere­føre denne mu­lig­he­ten. En løs­ning der slik for­bønn skjer «på grunn­lag av den en­kel­te prests pas­to­ra­le skjønn og an­svar», har imid­ler­tid vist seg sta­dig mer uhold­bar - med svært ulik prak­sis bispe­døm­me­ne imel­lom.

Etter vår me­ning burde Kirke­mø­tet som li­turgi­myn­dig­het i ster­ke­re grad re­gu­le­re denne prak­si­sen.

Når vårt for­slag knyt­tet en slik li­tur­gi til «bor­ger­lig inn­gått ek­te­skap», lig­ger det i det ingen ak­sept av ek­te­skaps­lo­vens ek­te­skaps­be­grep, men en er­kjen­nel­se av at dette er den ju­ri­dis­ke mu­lig­het sta­ten har gitt like­kjøn­ne­de par som øns­ker å inngå et for­plik­ten­de sam­liv. En slik til­knyt­ning hind­rer imid­ler­tid ikke at kir­ken kan legge et annet inn­hold i ek­te­skaps­be­gre­pet enn sta­ten.

Noen har spurt hvor­for vi ikke har kalt det en «ord­ning» eller lig­nen­de, men en li­tur­gi. En li­tur­gi er imid­ler­tid ikke annet enn en ord­ning for guds­tje­nes­te og bønn, og man kan der­for like gjer­ne kalle «en spade for en spade».

En­hver li­tur­gi ut­tryk­ker na­tur­lig­vis lære, men spørs­må­let blir hvil­ken lære. I det andre for­sla­get om for­bønn som var lagt fram på Kirke­mø­tet, syn­tes dette å være ek­te­skaps­sy­net til Bispe­mø­tets fler­tall.

Der­som vårt for­slag hadde blitt ved­tatt, måtte en slik li­tur­gi ut­for­mes slik at den ikke kom i strid med en klas­sisk kris­ten ek­te­skaps­for­stå­el­se.

Noen har vært be­kym­ret for at en slik for­bønns­li­tur­gi ville «god­kjen­ne» eller «le­gi­ti­me­re» like­kjøn­ne­de ek­te­skap. Til det er å si at kir­ken ofte i for stor grad har tenkt seg selv som en god­kjen­nings­in­stans for de valg folk tar i livet. Kan­skje tren­ger kir­ken ikke bare å ar­bei­de med sin ek­te­skaps­teo­lo­gi, men også med sin for­bønns­teo­lo­gi. Kir­ken kan gi sin etis­ke vei­led­ning, men ikke dik­te­re med­lem­me­nes valg. Men den kan legge alle for­hold fram for Gud i bønn.

Som kjent ble alle for­slag til ved­tak av­vist av Kirke­mø­tet. Vi håper at kir­kens vei vi­de­re i dette spørs­må­let ikke bare blir en kamp som varer til den ene part vin­ner, men at det må være mulig både å se ny­an­se­ne og å lete etter løs­nin­ger som sam­ler hel­ler enn å split­te. Kirke­mø­tet har et spe­si­elt an­svar for å søke etter løs­nin­ger som kan virke sam­len­de og holde kir­ken sam­men.

Powered by Labrador CMS