Foreldre døper barnet sitt selv: – Noe en må venne seg til, sier prest
Avstandsdåp innebærer at presten står på avstand, mens familien samarbeider om dåpshandlingen. Det har blitt vanligere i Oslo-kirker som følge av pandemien.
Etter koronaepidemien brøt ut, valgte to av tre prester i St. Hanshaugen sokn i Oslo å følge en ordning med «avstandsdåp» som ble innført i Oslo domprosti i sommer.
– Noen steder bruker man sølvskje eller skjell, som er den gamle tradisjonen. Vi har valgt vår variant, sier Morthen Sørlie, prest i Gamle Aker kirke.
– En ekstra dimensjon
Sist det skjedde var 8. november da Ingrid Elise Wergeland var forrettende prest i kirken. Mens hun leste dåpsordene, holdt far barnet, og mor helte vann over hodet til den lille tre ganger.
– At de får lov til å øse vann gir dem en ekstra dimensjon. Dessuten blir det et forent og tett uttrykk for at dette har de begge valgt, sier presten.
For Wergeland, som avstandsdøpte for første gang, ble erfaringen bedre enn hun hadde forventet.
– Det er noe en må venne seg til. I utgangspunktet virket det litt rart, men kontakten ble god selv om jeg stod et stykke unna.
– Tar bare noen få dråper
Dåpsforeldrene ønsket ikke å stille til intervju, men formidler via presten at de er svært fornøyd.
– Jeg tror det var en positiv opplevelse for dem som var til stede, sier Wergeland.
Hun presiserer at dåpen gjennomføres slik ene og alene av hensyn til smittevern, for å redusere kontakten.
Kollega Morthen Sørlie er den som har mest erfaring med å døpe barn på denne måten under koronapandemien.
Han forteller at mange foreldre er veldig forsiktige når de skal helle vann.
– De tar bare noen få dråper, stikk i strid med det som er trenden blant prester, å bruke mye vann.
Hans opplevelse er at ordningen fungerer.
– Noen foreldre stusser litt i første omgang, men når vi gjennomfører dåpen, er min opplevelse at de synes det er fint.
Samme dåpsvann til flere dåper
Roger Jensen, nytilsatt sokneprest i soknet, døper på gamlemåten.
Ifølge den gjeldende smittevernveilederen for Den norske kirke, oppdatert 6. november, kan dåpshandlingen gjennomføres på vanlig måte, forutsatt god håndhygiene: Å tegne korsets tegn på pannen, øse vann over barnets hode, tørke av barnets hode og håndspåleggelse.
Det presiseres at samme dåpsvann kan benyttes til flere dåp, forutsatt god håndhygiene og at man ikke kommer i kontakt med dåpsfatet.
Jensen forklarer at praksisen med at foreldre selv øser vann over barnets hode i dåpen ble til i en tidlig fase med korona og er siden blitt videreført.
– Det rådet usikkerhet. En ting er barnet, men prester kan også være en utsatt gruppe, sier han.
Har trukket seg
I den siste smittevernsoppdateringen blir det presisert at menigheten bør legge stor vekt på å gjennomføre dåp, enten som del av gudstjenesten, eller i egen seremoni i forkant/etterkant.
13. november ble imidlertid gudstjenestene avlyst frem til 1. desember. Per i dag vet ikke prestene hvordan det blir fremover. Det er nå ikke registrert noen dåp i Gamle Aker kirke ut året.
Dagen skrev nylig at hver fjerde dåp i Den norske kirke er avlyst eller utsatt. De som likevel gjennomfører dåp, har da gjerne bare med foreldre og faddere.
Wergeland forteller at det skulle ha vært enda en dåpsfamilie i kirken da hun døpte 8. november. De trakk seg.
Egne dåpsgudstjenester
Sokneprest Eckhard Graune i Arendal har ingen erfaring med at foreldrene utfører dåpen.
– Her i vår menighet har vi vanlig dåp og alt er desinfisert i forkant.
Graune sier det vanligste nå er å gjennomføre dåp i en egen dåpsgudstjeneste.
– Når det er så få som kan møte opp, må vi ha egne dåpsgudstjenester i stedet for å ha dåp på søndagsgudstjenesten, sier han.
– Har fleksibilitet
Seksjonsleder for økumenikk og dialog ved Kirkerådet, Einar Tjelle, har heller ikke hørt om avstandsdåp, men sier at det viktigste er at dåpen skjer i Den treenige Guds navn, med vann, ved Ordet og troen.
– Vi ser ikke noe problematisk i at presten ikke er i berøring med barnet fysisk. I et tenkt tilfelle kunne det vært dåp med full neddykking i en elv. Da ville det heller ikke vært noe presten håndterte selv, for vannet er gitt i elven fra Skaperens hånd, sier Tjelle.
Han viser til det allmenne prestedømme, at alle kristne er et kongelig presteskap, og legger til at det kan være positivt i forhold til involvering at foreldrene bidrar i dåpen.
– Presten skal forvalte sakramentene. At han eller hun gjør det på en trygg måte under koronapandemien, tenker jeg er viktig. Her har vi fleksibilitet i en luthersk kirke.
– Noe hyggelig en gjør
Wergeland presiserer at dåpsliturgien står fast når det gjennomføres avstandsdåp i St. Hanshaugen sokn. Det deles også ut dåpsattest og lys fremdeles.
Hun har ofte pleid å holde barnet opp foran menigheten etter dåpen.
– Det er det blitt en slutt på, men det er jo ikke et liturgisk ledd, bare noe hyggelig en gjør, sier hun.