Foreldre og skoler forbereder seg til «uke 6»: – Seksualisering av barn skremmer mest
Helen Rosvold Andersen i foreldre.net får mange henvendelser i forkant av uke 6. Hennes oppfordring er å få til en konstruktiv dialog med skolen.
For 13. gang har Sex og Politikk laget et undervisningsmateriell om seksualitet. Årets tema er: kropp, myter og misforståelser.
I en pressemelding fra organisasjonen, som jobber for å styrke og informere om seksuell og reproduktiv helse og rettigheter, presenteres tre myter om uke 6.
* Seksualitetsundervisning er politisk kontroversielt i Norge.
* Skolene blir tvunget til å undervise om sex i uke 6.
* Seksualitetsundervisning er skadelig for små barn.
På etterspørsel fra lærerne
Daglig leder Tor-Hugne Olsen opplyser til Dagen at rundt halvparten av landets skoler benytter seg av undervisningsmateriellet de lager. Årets tema er valgt på etterspørsel fra lærerne.
– Mange lærere har uttrykt et ønske om å ha med mer av den «tradisjonelle» delen av seksualitetsundervisningen, om sex og kropp og reproduksjon. Dessuten rapporterer mange lærere og helsesykepleiere at det er stort fokus på kroppsideal i mange barne- og ungdomsmiljø. Men den enkelte skole og lærer har selvfølgelig frihet til å velge andre tema, legger han til.
«Pupp, pung og prevensjon»
I en pressemelding sier Kjersti Augland, teamleder for seksualitetsundervisningen i Sex og Politikk, at uke 6 består av mye mer enn «bare pupp, pung og prevensjon».
Hun synes det er flott at årets tema engasjerer folk; alt fra foreldre og besteforeldre, til lokalpolitikere, elever og lærere.
Hun oppfordrer videre til å sjekke fakta før man «synser og forskrekkes for mye av uke 6».
«Orgasme er godt»
Helen Rosvold Andersen opplevde at et av hennes barn ble eksponert for en fryktfremkallende opplevelse i en matpause på skolen i løpet av uke 6. En lærer valgte å vise en film fra NRK der budskapet var at «orgasme er godt og onani er positivt.»
Gjennom foreldre.net jobber hun med å bevisstgjøre foreldre som kjenner seg utrygge på hvilken undervisning barna deres vil få i den offentlige skolen.
– Spør hva som er målet
Hun bor i Kristiansand kommune. Der har de fokus på uke 6 i skoler og barnehager.
– Ikke alle bruker undervisningsopplegget fra Sex og Politikk, men jeg vil likevel oppfordre foreldre til å ha en konstruktiv tilnærming og snakke med lærerne for å høre hva de legger i undervisningen. Om læreren for eksempel bruker et ord som «mangfold», så be vedkommende om å definere hva som ligger i det begrepet og spør hva som er målet med undervisningen.
Hennes inntrykk er at foreldre er mest bekymret for at barna skal bli eksponert for undervisning om dekonstruksjon av kjønn, som kan legitimere at små barn er seksuelle vesener.
– Små barn klarer ikke forholde seg til hva sex er
Rosvold Andersen spør seg videre hvorfor små barn skal utsettes for undervisning om sex.
– Seksualitet er formering. I sunne, voksne monogame relasjoner er det godt og vakkert, men små barn har ikke en ferdig utviklet hjerne som kan klare å forholde seg til hva sex er, mener hun.
Hun har i dag et barn i privat skole. Også der forhører hun seg om hva lærerne tenker om uke 6 og hvilket fokus de har.
– Det nytter å reagere
Rosvold Andersen sier at det nytter å reagere og viser blant annet til at det som tidligere ble kalt «Uke sex» og som nå omtales som «Uke 6». Hun opplever videre at Sex & Politikk har moderert innholdet sitt noe.
– Vi mener at offentlige finansierte seksualisering av barn skal forbys. Den seksuelle lavalderen i Norge er 16 år, presiserer hun.
Småbarnsmoren er interiørarkitekt og politiker og har alltid vært samfunnsengasjert.
– Men de siste årene har engasjementet blitt mer markant, sier hun.
Foreldregrupper
Sammen med Malene Foss har hun opprettet foreldre.net som skal fusjoneres med Foreldrenettverk.no.
– I hele Norge er det behov for lokale foreldregrupper. Vi ser at foreldre trenger noen å stå sammen med i kampen mot den radikale kjønnsideologien som har meldt sitt inntog i skoler og barnehager.
I tillegg til å bistå foreldre, jobber de også med å kanalisere informasjon og kunnskap til blant annet lærere.
Alternativt opplegg
På KFskolen Jørpeland har de utarbeidet et alternativ opplegg i uke 6. På ungdomsskoletrinnet legger de opp til en tverrfaglig uke der de blant annet tar opp tema som «hva er sex?», «identitet og holdninger rundt sex», «kjønnsideal» og «de fem kjærlighetsspråkene».
– Vi ser at mange unge i dag tyr til porno eller hverandre som kilde til kunnskap om dette. Vi ønsker å ha et kristent bakteppe sammen med trygge voksne, sier han.
KFskolen Jørpeland har totalt 35 elever på ungdomstrinnet. Alle lærerne på trinnet har fått ansvar for opplegget.
– Tidligere har vi hatt undervisning som kjærlighet og seksualitet i forbindelse med naturfag, KRLE og samfunn, men i år har vi brutt opp hele timeplanen og skal jobbe med det en hel uke.
Mandag i uken etter får de besøk av Alexis Lundh, leder for HeltFri.net. Han skal undervise elevene på dagtid og foreldrene på kveldstid.
Fullbooket kalender i uke 6
Lundh sier til Dagen at han «mildt sagt» har en fullbooket kalender i uke seks. Han skal besøke skoler, bibelskoler, konfirmantgrupper, kirker og studentmiljø.
Han kontaktes av mange foreldre som er fortvilet over det de opplever som en fordreining av virkeligheten.
– De reagerer på det grunnleggende menneskesynet som ligger bak Sex og Politikk sin undervisning, som er i konflikt med kristen seksualetikk og den kristne forståelsen av hva et menneske er, sier han.