Foreldreaksjon overleverte 15.000 underskrifter mot kjønnsforvirring i skolen
Maren Grøthe (Sp) tok imot signaturene på vegne av Utdannings- og forskningskomiteen i Stortingets vandrehall torsdag.
Siden januar har et foreldrenettverk samlet inn underskrifter til aksjonen «Vern våre barn og barnebarn mot kjønnsforvirrende undervisning i barnehager og skoler».
15.596 personer har signert oppropet som går i rette med at «våre barn nå blir undervist i en ideologisk forståelse av kjønn som bryter med etablert naturvitenskap».
Torsdag hadde en av aksjonens ledere, Peter Risholm, fått i stand en avtale om overlevering av underskriftene til Utdannings- og forskningskomiteen. Han ble møtt av Maren Grøthe i vandrehallen.
– Nå er det slik at ungene undervises i to motstridende syn på kjønn i skolen. Og det er uheldig for tilliten til norsk skole, sa Risholm.
– Vi tar med oss alle innspill, og dette vil vi også ta med oss videre. Så kan jeg være litt uenig i enkelte ting, for her er det en balansegang mellom ulike syn på kjønn, svarte Grøthe da hun mottok oppropet.
– Nå er det ikke bare jeg som kommer med disse innspillene, men 15.000 personer, repliserte Risholm.
Han fikk forsikringer om at de i komiteen vil ta med seg innspillet i sitt videre arbeid før møtet ble avsluttet.
Oppfordrer foreldre til å snakke med lærere
Etter overleveringen spurte Dagen Risholm om foreldrenettverket vil foreta seg noe mer, eller om arbeidet nå avsluttes.
– Selve oppropet er avsluttet nå. Men vi i Foreldrenettverket vil jobbe videre med formidling av vårt ståsted.
I tillegg til å drive informasjonsarbeid via sosiale medier og nyhetsbrev, ønsker de også å jobbe lokalt.
– Vi oppfordrer alle foreldre til å snakke med lærere og skoleledelse dersom man opplever tvilsom undervisning om kjønn. Budskapet bør være at undervisningen må ta utgangspunkt i et naturvitenskapelig syn på kjønn, sier han.
Han legger til at selv om naturvitenskapen lærer at det bare finnes to kjønn, så er det også sunn fornuft.
– Du trenger ikke å være biolog for å vite at en hund ikke er det samme som en katt. Og du trenger heller ikke være biolog for å vite at det finnes to kjønn, mann og dame, sier han.
– Får dere tilbakemeldinger fra foreldre om undervisning som går på tvers av det?
– Ja, det får vi. «Kjønnsidentitet» er kommet inn som et begrep i kompetansemålene for 4. klasse i barneskolen og også i Utdanningsdirektoratets støttemateriale til lærerne, sier Risholm.
Der skiller Udir mellom biologisk kjønn, psykologisk kjønn, sosialt kjønn og juridisk kjønn (se faktaboks).
— Det er klart at man skal ha respekt for personlige opplevelser, men alle har har likevel et genetisk bestemt kjønn. Det må ligge til grunn for å forstå hva kjønn er, og hvordan det virker.
De nye læreplanene og støtteressursene ble innført som del av Fagfornyelsen i 2020, og er derfor ganske nytt i skoleverket.
Lærebøker med ny kjønnsforståelse
Foreldrenettverket har registrert at flere skolebøker inneholder denne nye kjønnsforståelsen, men Risholm tror at mange skoler ikke har tatt dem i bruk ennå.
Aschehoug sine lærebok i Naturfag bruker begrep som kjønnsidentitet myntet på elever på 3. og 4. klasse i grunnskolen. Der formidles det at det ikke trenger å være sammenheng mellom utseende og opplevd kjønn.
– Så unge elever har ikke evnen til å vurdere denne informasjonen kritisk. Men mye er fortsatt opp til lærerne, og derfor er det så viktig at foreldre tar en prat om disse tingene med dem, mener Risholm.