Kontroll: – Elever kan ikke både være på mobilen og følge med på undervisningen, sier førsteamanuensis Geir Haugsbakk som hilser velkommen at lærerne tar kontrollen i klasserommet. Foto: Privat

Forsker advarer mot multitasking

– Man tror at de kan drive avansert multitasking og være på mobilen, samtidig som de følger med på undervisningen og lytter til musikk. Det er ikke tilfelle. Den type multitasking fører til redusert konsentrasjon.

Publisert Sist oppdatert

30 skoler over hele landet har kjøpt det samme mobilhotellet som KVS Lyngdal har tatt i bruk.

– Vi har veldig, veldig gode tilbakemeldinger fra skolene og lærerne. Ikke alle elevene er like fornøyde. De vil gjerne være så tett på mobilen, men de ser samtidig at den stjeler oppmerksomhet, forteller Ove Aalo i selskapet Mobibox, som selger mobilhyllene som blir tatt i bruk over hele landet.

Les også: Her sjekker de inn mobilen før skoletimen

Tar kontrollen

Førsteamanuensis i mediepedagogikk, Geir Haugsbakk på Høgskolen i Lillehammer, har ikke hørt om mobilhotellet før, men håper det kan være et tegn på at lærerne og skolen igjen tar kontrollen i klasserommet etter en periode med stor teknologioptimisme.

– Jeg håper det kan være et tegn på at pendelen igjen svinger tilbake ved at man gjør forsøk på teknologifrie timer. Det er en del av trenden at lærerne tar tilbake kontrollen i skolehverdagen.

Etter Kunnskapsløftet ble innført i 2006 har digital kompetanse blir ansett for å være en den av elevenes grunnleggende ferdigheter på lik linje med lesing, skriving og regning.

– Det har ført til en stor aksept for at teknologi skal være til stede i klasserommet til enhver tid, sier Haugsbakk.

Lærte ikke mer

Nå mener pedagogikkforskerne at det har gått for langt.

– Det har bidratt til at lærerne har blitt fratatt muligheten til å gjøre de nødvendige, pedagogiske vurderingene om teknologien skal brukes, sier Haugsbakk.

– Så langt er det ingen forskning som tyder på at det er hold i at mer teknologi gir økt læringsutbytte. Den har blitt en integrert del av samfunnet og skolen, men må brukes med forstand.

Nei til multitasking

Skolen er også preget av myten om at ungdommer er såkalt «digitalt innfødte» siden de har vokst opp med digitale medier og behersker dem ut og inn.

– Man tror at de kan drive avansert multitasking og være på mobilen, samtidig som de følger med på undervisningen og lytter til musikk. Det er ikke tilfelle. Den type multitasking fører til redusert konsentrasjon, sier Haugsbakk, som har skrevet læreboken «Digital skole på sviktende grunn». Det er ikke bare lærerne som opplever at de blir kjørt ut over sidelinjen av elever som sitter med øynene ned i mobilen.

– Det er samme utfordring i familiene, hvor foreldre blir kjørt ut over sidelinjen av sine barn, sier Haugsbakk.

Utviklet av lærere

Mobilhotellet, som er gjennomsiktige hyller til å henge på veggen, er i ferd med å innta en rekke skoler over hele landet. Det ble utviklet av to medielærere på Hadsel videregående skole i Stokmarknes i fjor.

– Vi så behovet for et sted å gjøre av mobilene. Det er en oppmerksomhetstyv som konkurrerte med oss lærere. De er små og hendige og lett å smugle opp av sekken, sier Ove Aalo.

Sammen med lærerkollega Kolbjørn Hoseth Larssen designet han selv hyllene og satte de i produksjon. Nå mottar de bestillinger fra ungdomsskoler og videregående skoler over hele landet og er utsolgt fra lager. De har ikke brukt annen markedsføring enn sosiale medier.

Når mobilene settes i hyllen, skal de være slått av eller satt på lydløs.

– Aller best er det hvis ordningen innføres på høsten ved skolestart. Da godtas det som en ordning ved skolene for elevene, sier Aalo.

Powered by Labrador CMS