KJØNN: Gutter og jenter utvikler ulike ordforråd fra de er helt små. Nå har også forskningen slått dette fast.

Forskning blant toåringer: Jenter snakker om klær, gutter om biler

Ny studie viser at selv små barn følger kjønnsstereotypt mønster.

Publisert Sist oppdatert

Den ene toåringen kan si ord som «kjole», «truser», «strømpebukser» og «halskjede». Den andre har et ordforråd som inkluderer «brannbil», «motorsykkel», «gressklipper» og «helikopter».

Ordforrådene til gutter og jenter går tidlig i hver sin retning, viser en studie fra Aarhus universitet.

– Danske barn er relativt stereotype i språkbruken allerede når de er ganske små, sier språkforsker Mikkel Wallentin, som er studiens førsteforfatter.

Avslører seg tidlig

Forskning.no skriver at barn er så kjønnsstereotype i språkbruken at du med 80 prosent sannsynlighet kan gjette om en dansk toåring er jente eller gutt kun ved å se på ordforrådet innen bestemte ordkategorier.

Jenter har som regel et større ordforråd innen kategoriene «klær», «leketøy» og «kroppsdeler», mens gutter slår jentene innen kategoriene «kjøretøyer» og «utendørsområder».

Forskerne har også studert data fra over 39.000 barn i barnehagealder fra mange ulike land, blant annet Danmark, Mexico, Frankrike, Kina og USA.

– På tvers av kulturer

I 26 språkområder kunne de gjette barnas kjønn med 73 prosent sannsynlighet ut fra kjennskapen til ord innen kategoriene.

– Det tyder på at foreldre og andre voksne behandler gutter og jenter på ulike måter, men ensartet på tvers av kulturer, mener forsker Marie Maegaard ved Københavns universitet.

Slik har de funnet ordene

Forskerne har analysert data fra Wordbank-databasen – en åpen database der foreldre fyller ut en liste med ord små barn vanligvis lærer.

De har brukt data fra omkring 39.000 barn – halvparten jenter – på 12–36 måneder fra 26 ulike språkområder. Over 3.000 barn var danske.

På 22 av 26 språk kunne barnas bruk av bestemte ord-kategorier forutsi kjønnet bedre enn man ville forvente.

Kilde: forskning.no / «Cross-Cultural Sex/Gender Differences in Produced Word Content Before the Age of 3 Years», Psychological Science (2023)

Powered by Labrador CMS