Forventer påskeboom i populærkulturen: – Lær av julen
– Det ligger et utappet potensial i påskerelaterte familiearrangementer, tror musiker og dirigent Aril Schøld.
Se for deg landets største artister holde påskekonsert og påskespill for fulle hus landet rundt. På strømmetjenesten lytter troende som ikke-troende til påskesanger. Noen av låtene har de laget selv, andre er nye versjoner av de gamle påskesalmene.
Dette kan bli en vanlig del av fremtidens påskefeiring, mener den erfarne dirigenten, frilansmusikeren og prosjektlederen Aril Schøld.
Strømmet til påskekonserter
I 2018 begynte dirigent Aril Schøld å arrangere Påskechurch sammen med Stavanger Gospel Company og Egil Svartdahl. Da fylte publikum alle de 900 setene i St. Petri-kirken i Stavanger.
– Det var stappfullt og mange som ikke fikk plass, forteller Schøld.
I 2019 ble det derfor dobbeltforestilling i Petrikirken. Begge to var fulle. Karmøy og Q42 i Kristiansand fikk også besøk av Påskechurch, sistnevnte med 1300 publikummere til stede. På grunn av korona har Påskechurch primært vært digitalt de siste årene. Tv vest, TV Agder, aftenbladet.no, Vårt Land og Dagen var blant dem som ville sende konserten på sine nettsteder. Det resulterte i over 200 000 unike visninger, ifølge Schøld.
– Rekkevidden av konsertene våre har vært formidabel, sier dirigenten.
– Over all forventning.
Erfaringene med Påskechurch har fått ham til å tenke at også det kommersielle markedet i Norge er stort når det gjelder påskekonserter, påskelitteratur og påskespill.
– Stort kommersielt potensial
Den erfarne musikeren mener det bare er et tidsspørsmål før kommersielle aktører griper muligheten.
Påsken er der julen var for ti til femten år siden, argumenterer han.
– Den gang var det fremdeles bare et knippe faste artister som reiste rundt med julesangene sine, mens de siste årene har det eksplodert – alle gjør det nå.
Han tror påskearrangementer har samme vekstpotensial av tre grunner:
– Påsken er allerede vist seg som et viktig offentlig samlingspunkt for familier og kirker ellers i verden.
– To år med korona og utrygghet kan ha skapt et savn etter å samles rundt tradisjoner som er større enn oss selv.
– Musikere og produsenter kommer til å innse at påsken har et utappet, ubrukt kommersielt potensial og kan dermed skape et marked.
Schøld tror påskearrangementene vil få størst oppslutning før folk tar ferie, på samme måte som julearrangementene. Musikerkollega Andreas Emil Hjertaker derimot, tror påskefjellet er en ideell arena for påskesatsinger.
– Begynn med barnefamiliene
Hjertaker har feiret påske på Geilo stort sett hele livet.
Han minnes en fullsatt høyde rundt turisthytta på Ruperanden år etter år, da den nå avdøde presten Karsten Isachsen holdt sin årlige skjærtorsdagsandakter.
Ved ankomst fikk alle utdelt et hefte med tradisjonelle påskesalmer.
– Det var ekstremt mange som gikk på ski for å delta på den andakten – alle gikk der, forteller den tidligere musikeren, som i all hovedsak har hatt sitt virke i det kommersielle musikkmarkedet.
Etter Isachsens død har Bjørn Eidsvåg tatt over, og andakt er blitt erstattet med minikonsert uten tydelig kristent innhold.
Han ser for seg at påskekonserter med folkekjære artister som Odd Nordstoga, Trygve Skaug og Ingebjørg Bratland kunne trukket skiturister til lokale kirker på påskefjellet.
– De kunne blandet egne sanger med kjente påskesalmer og hatt innbydende påskefarger på plakater og i lokalene hvor konsertene ble arrangert, foreslår han.
Han tror småbarnsfamilier er en god målgruppe å starte med.
– Påskearrangementer kunne slått an ganske greit på de store feriedestinasjonene. Folk er uansett på fjellet og det er gjerne ikke mye som skjer for familier. De er antakelig klare for å gjøre andre ting enn å kun gå skiturer.
Kan kommersialisere påsken
Det finnes imidlertid én hake, ifølge de to musikkekspertene. Kommersialiseringen av kristnes viktigste høytid.
– Noen vil hevde at kommersialisering kan utvanne julebudskapet, påpeker dirigent Aril Schøld.
Han får støtte av Andreas Emil Hjertaker.
– Det beste hadde jo vært fint om påskearrangementene gjorde at folk tok innover seg det som skjedde i Jesu død og oppstandelse, men dét er nok ikke realistisk i dagens sekulariserte Norge, sier han.
De er likevel positive til påskefeiringer som samler folk, og her mener de kirkene må kjenne sin besøkelsestid.
– Påsken er en anledning til å la folk få gode opplevelser i kirkerommet, sier Hjertaker.
Schøld er enig. Han roser påskevandringen i Filadelfia Oslo og påskekonsertene til Garness-tvillingene for å gjøre nettopp dette.
– Påskefeiringen må starte med oss som er kristne. Hvis vi klarer å vise at påsken er en stor høytid som samler både troende og ikke-troende, vil de kommersielle aktørene kommer etter. Bare vent og se.