MINDRE KLÆR: Det er ikke lenger en selvfølge at nordmenn velger Fretex når brukte klær skal doneres bort. Tidligere hadde gjenbrukskjeden nærmest monopol i dette markedet.

Fretex sin klesinnsamling stuper

På seks år har innsamlingen av klær falt med 36 prosent for gjenbruksbedriften.

Publisert Sist oppdatert

Det kraftige fallet har rett og slett ført til en kleskrise for Fretex. Der hvor bedriften før hadde monopol på innsamlingen av klær, har situasjonen endret seg dramatisk på få år.

Økende konkurranse i gjenbruksmarkedet og folks private salg av brukte klær påvirker driften av selskapet som drives av Frelsesarmeen.

Tallenes tale forteller at Fretex i 2018 mottok 20.800 tonn med klær i Fretexboksene, mens det i 2023 var kommet ned i 13.250 tonn.

Tar grep

Nå håper gjenbrukskjeden at et nytt samarbeid med Posten skal øke mengden klær igjen.

– Vi ønsker å gjøre det enklere å gi til Fretex. Derfor har vi sammen med Posten utviklet en løsning hvor folk kan levere det de vil gi i sin egen postkasse, i en pakkeboks, eller på sin nærbutikk med Post i Butikk, sier Kristin Hareide, direktør i Fretex Miljø.

I en pressemelding fra Fretex skriver hun at all erfaring tilsier at jo nærmere klesskapet bedriften i kommer, jo mer klær og bedre kvalitet ender opp hos kjeden.

Selges digitalt

Hareide peker på at det er et sammensatt bilde som påvirker tilfanget av brukte klær. Det har blant annet vært en tydelig dreining mot at folk velger selge klærne sine på digitale plattformer.

– Alle tiltak for å få til mer gjenbruk er bra, men skal Fretex fortsette å være en viktig del av Frelsesarmeens fattigdomsbekjempelse, miljøsatsing og beredskap, trenger vi å motta klær og andre gaver, understreker Hareide.

FLERE OM BEINET: Flere aktører på gjenbruksmarkedet og privat salg på digitale plattformer har endre mye for Fretex de siste årene. Bildet er fra Fretex sin butikk i Lars Hillesgate i Bergen.

– Mer sparsommelige

Butikksjef Oda Foldøy i Fretex sin butikk i Asker sier i et intervju med Enebakk Avis at hun tror terskelen for å donere bort klær er blitt høyere med tiden.

– Jeg tenker at sånn som den økonomiske situasjonen er nå, så velger nok mange å selge klærne sine gjennom Tise eller Finn, eller gjennom kommisjonsbutikker. Folk er nok mer sparsommelige, sier Foldøy til avisen.

Hun håper den nye måten å donere klær på gjennom posten skal gi uttelling i form av økte donasjoner i framtiden.

– Det er vinn-vinn, tenker jeg. Det er helt gratis, man får ryddet opp i klesskapet og det havner her hos oss. Og så får Frelsesarmeen midlene til slutt, og det er jo hele poenget vårt, fremholder Foldøy.

Powered by Labrador CMS