PASTOR: Tor Erling Fagermoen er pastor i Bergen Frikirke.

Frikirke med tydelig svar i heftig samlivsdebatt

Nesten alle i Bergen Frikirke mener samlivsspørsmålet er kirkesplittende, ifølge en fersk avstemming.

Publisert Sist oppdatert

Akkurat nå er Frikirkens samlivsdokument på «høring» i de 82 menighetene i det lutherske trossamfunnet.

Svarene skal så behandles under synodemøtet i juni.

Synoderådet, som har ansvar for læren i Frikirken, har vedtatt at synet på likekjønnet samliv skal være et bekjennelsesspørsmål. Det innebærer at man ikke åpner for at trossamfunnet kan operere med to syn, slik som Den norske kirke.

– Lettet og fornøyd

Dagen møter Tor Erling Fagermoen i Bergen Frikirke torsdag.

Han er lettet over utfallet tidligere i uken.

– Jeg er veldig lettet og fornøyd, sier Fagermoen.

FORNØYD: Fagermoen er lettet over utfallet fra avstemmingen om samlivsvedtaket.

Samlivsdokumentet har nemlig skapt heftig debatt i Frikirken.

I januar avviste Kristiansand frikirke det foreslåtte samlivsdokumentet fra ledelsen og stemte nei til at homofilisyn skal anses som et bekjennelsesspørsmål. Tre andre frikirker har stemt det samme.

I Bergen Frikirke ble tonen en annen.

Overveldende flertall

Tirsdag kveld var menigheten samlet for å stemme over forslaget. Bergen Frikirke er en av de største frikirkene i Norge.

Likevel hadde bare rundt 50 personer stilt opp for å stemme. Resultatet gikk i favør for synoderådets forslag.

Tre personer stemte nei til at homofilisyn er et bekjennelsesspørsmål, mens 44 personer stemte ja. Èn person stemte blankt.

Se alle svarene i faktaboks.

Slik svarte menigheten

Avstemmingsresultat i Bergen Frikirke 20. februar, 2024

Så mange stemte for å utsette vedtak:

2 blank = 4%

2 ja = 4%

46 nei = 92%

Totalt 50

Så mange stemte for Frikirkens lære om seksualitet og samliv:

JA: 44 = 89,8%

NEI: 4 = 8,1 %

BLANK: 1 =2%

Totalt 49

Så mange sa ha til at samlivsteologi er bekjennelsesspørsmål:

JA: 44 = 91,6%

NEI: 3 = 6%

BLANK: 1 = 2%

Totalt 48

– Forpliktende

Og det er formuleringen om at samlivsspørsmålet skal være et bekjennelsesspørsmål, som har skapt den heftigste debatten.

– Hva betyr det at samlivsspørsmålet er et bekjennelsesspørsmål?

– At vi ikke kan ha to lærer i dette spørsmålet. Vi anerkjenner hverandre som kristne selv om vi har ulike syn, og vi anerkjenner andre trossamfunn som har et annet syn. Men for oss er dette synet forpliktende.

LÆRE: – Vi anerkjenner kristne som tenker annerledes, men vi kan ikke ha to lærer, sier Fagermoen.

– Så man må altså undervise i tråd med frikirkens lære på alle nivå i kirkesamfunnet?

– Ja, all undervisning og læresamtaler skal uttrykke frikirkens teologi i dette spørsmålet.

– En hard debatt

– Kan man være medlem og ha et annet syn?

– Ja, du kan være medlem og ha et annet syn. Vi har ikke noe meningstvang. Jeg liker å sammenligne denne saken med dåpssynet vårt. Vi sier for eksempel nei hvis foreldre ønsker barnevelsignelse, fordi vi har en lære om barnedåp, sier Fagermoen og fortsetter:

– Hvis noen har blitt døpt som barn og vil døpe seg på nytt, så får de også nei. Men man blir ikke kastet ut som medlem hvis man tror på barnevelsignelse eller gjendåp.

Hva tenker du om at fire frikirker har stemt nei til forslaget?

– Det viser at vi har en levende debatt. Og så er det de som mener dette spørsmålet ikke er kirkesplittende, men det ser vi jo at det er. Folk melder seg ut, vi opplever en hard debatt, et hardt ordskifte. Vi erfarer at dette er kirkesplittende.

Må avskrive medlemmer

Hva synes du om at en så stor menighet som Kristiansand frikirke mener at dette ikke er et bekjennelsesspørsmål?

– Det er interessant å se på de tallene. For det var nok en kraftig mobilisering. Jeg tenker at over tid vil enhver frikirke bli folkekirkelig, fordi det er en del som ikke vokser opp i troen. Så en frikirke trenger fra tid til annen å nedskrive medlemmer, slik at de som stemmer ved valg er aktive medlemmer. Og nettopp det er et grunnprinsipp i frikirken, vi skal ikke la oss styre utenfra.

PRINSIPP: – Vi skal ikke la oss styre utenfra, sier Fagermoen.

– Hvordan vet man hvem som er aktive og hvem som ikke er det?

– Vi er ikke større enn at vi ser hvem som kommer. Hvis det går år mellom hver gang man er i kirken, så kan man være medlem, men ikke med stemmerett.

– Så da må pastoren følge med, notere og så frata medlemmer stemmeretten?

– Ja. Det høres kanskje brutalt ut å frata medlemmer stemmeretten. Men prinsippet i en menighet som vil være en bekjennelseskirke, må være at det er de aktive som stemmer ved valg.

Tror på flertall

– Noen menigheter har flertall for et mer liberalt syn på likekjønnet ekteskap, som for eksempel menigheten Kraftverket i Oslo. Hvilke konsekvenser får et sånt vedtak for denne menigheten?

– Det trenger ikke å få så store konsekvenser, med mindre de selv ønsker å utfordre vedtaket.

Innholdet som nå diskuteres i menighetene, skal behandles under synodemøtet i juni.

– Hvor lander Frikirken til sommeren?

– Jeg tror det blir flertall for at dette er et bekjennelsesspørsmål og da er det avklart. Da forutsetter vi at forkynnelse og læresamtaler er i samsvar med samlivsdokumentet vi har vedtatt.

Powered by Labrador CMS