USIKKER: Synodeformann i Frikirken, Jarle Skullerud, er usikker på hvilken informasjonsstrategi kirken vil velge etter nedleggelse av «Budbæreren». Til høyre: Faksimile av førstesiden på Fri­kirkens organ «Budbæreren».

Frikirken legger ned «Budbæreren›

Synodestyret i Frikirken har vedtatt å legge ned informasjonsavisen Budbæreren «i sin nåværende form».

Publisert Sist oppdatert

Avisen har kommet ut siden 1883 og siste utgave på papir kommer en gang i løpet av første halvår 2020.

Synodeformann i Frikirken, Jarle Skullerud, sier til Dagen at han egentlig ikke kan si så mye nå om hva som vil skje videre, men at synodestyret så langt har sagt at de som kirkesamfunn opplever at de har for få ressurser til å drive en selvstendig avis.

– Men vi er opptatt av å jobbe sammen med kommunikasjonsavdelingen for å finne en god måte å kommunisere med medlemmene våre på framover. Det er en prosess som vil pågå utover det neste halvåret om hvordan dette skal se ut, påpeker Skullerud.

Faksimile av førstesiden på Fri­kirkens organ «Budbæreren».

Ingen økning

Skullerud kan ikke si om «Budbæreren» har mistet abonnenter i det siste, men det har i hvert fall ikke vært noen betydelig økning i antall abonnenter.

– Det handler om ressursbruken, men det interessante er at bladet er blitt enda bedre, og jeg er veldig godt fornøyd med den jobben som redaktøren har gjort de siste årene. Vi kommuniserer godt med dem vi når fram til, men ser samtidig at det er en stor gruppe vi ikke når.

Synodeformannen legger til at tanken nå er å se hvordan de kan nå ut til enda flere av kirkens egne medlemmer, spesielt til de under 40 år.

– Det er for vanskelig å selge abonnement på en trykt avis slik det er i dag, men det er ikke sikkert at det bare blir nettbasert informasjon i framtiden. Personlig mener jeg at papir blir viktig fortsatt, sier Jarle Skullerud.

Utsyn

Leder i informasjonsavdeling i Norsk Luthersk Misjonssamband, redaktør Espen Ottosen, sier til Dagen at de ikke har noen planer om å legge ned magasinet Utsyn.

– Vi gjorde en omlegging for tre år siden fra et mer ukeavisaktig blad til litt mer magasin. Vi vil nå øke satsingen på Utsyn med også et digitalt magasin som det går an å abonnere på, enten i tillegg eller i stedet for papirutgaven.

Ottosen peker på at ekspertene er uenige om hvor lenge det går an å lage lesbare magasiner på papir, men at de har tenkt å fortsette med slike utgivelser.

– Vår erfaring er at det fortsatt er stor interesse for et magasin på papir, sier han.

Agenda 3:16

Kristin Wennemo Malmin, redaktør i Normisjon-magasinet Agenda 3:16, er overrasket over nedleggelsen av Budbæreren. Hun sier til Dagen at de overhodet ikke har planer om å avvikle sitt blad. Det er en viktig del av informasjonsstrategien.

– Vi er fortsatt blant de største kristne magasinene i Norge og når veldig mange mennesker. Undersøkelser viser at vi når omlag 38.000 lesere med hver utgave av magasinet og vi har fortsatt et opplag på mellom 7.000 og 8. 000, sier Malmin.

Hun legger til at magasiner så langt bare har en nettside, men ikke en nettutgave. Det kommer av at det fortsatt er moms på magasiner.

Powered by Labrador CMS