Frir til norske bedrifter
Det Norske Misjonsselskap ønsker å bidra til verdiskaping i norske bedrifter. Målet er mer penger til misjon og økt trivsel på arbeidsplassen.
– Utfordringen i Norge er at staten gir milliarder i bistandsmidler. Det gjør at mange bedrifter ikke ser behovet for å engasjere seg sosialt, sier han.
Han får støtte fra Magne Supphellen, professor ved Norges Handelshøyskole. Han tror at norske bedrifter kan være villige til å bidra økonomisk inn i norske misjonsorganisasjoner.
– Det er et potensial der som man ikke har hentet ut. Det handler i hovedsak om bistandsbiten og den sosiale delen av arbeidet, sier han.
Tettere samarbeid
Jobben som fundraiser er en nyopprettet stilling i NMS. Restad startet opp 1. mars og er i gang med å jobbe mer strategisk mot bedrifter.
– Det er ikke nytt at NMS mottar penger fra bedrifter, spesielt til leirsteder. Det nye er at vi ønsker et tettere samarbeid med giverne. Det kan dreie seg om å invitere dem ut på misjonsfeltet, som det heter, og la dem få se hvilken forskjell deres innsats bidrar til. Vårt fokusområde kommer til å være på vann til landsbyer, skolegang for unge i Laos og til døve i Kina og på Madagaskar, opplyser han.
Restad erfarer at bedrifter ikke lenger er fornøyde med å bare bidra, men at de vil ha noe tilbake.
– Jeg tror de krever et tettere samarbeid, og det er vi villige til å gi.
Høyere hensikt
Supphellen tror at norske og utenlandske bedrifter er mer opptatt av samfunnsansvar og det å ha en høyere hensikt enn å bare produsere et overskudd for eierne.
– Satsingen til NMS passer godt inn i den utviklingen. Det handler om pengestøtte, men også om engasjement. Vi ser at flere bedrifter gir ansatte anledning til å ta fri et visst antall timer i måneden for å bidra til et ideelt formål. Det er mer vanlig i andre land, men det skjer i økende grad i Norge også.
Forstå kulturen
– Hva må til for å lykkes med dette?
– At man forstår bedriften og dens strategi. Når bedriften bruker krefter på dette, er det fordi de venter at det skal skape noe positivt for de ansatte; økt mening og bygging av kultur. Det har man planer for i bedriften, og de må NMS forstå for å kunne lykkes, sier Supphellen.
Restad ser for seg at NMS kan hjelpe bedrifter med rådgivning som går på bedriftskultur og verdiskaping. Dette har Supphellen mindre tro på.
– For NMS sin del handler det om å ha verktøy som kan gi de ansatte en høyere hensikt og mening med å jobbe i bedriften. Vi vet med bakgrunn i moderne ledelsesforskning at opplevd mening styrkes gjennom sosial innsats. Når det blir en del av bedriften å jobbe for noe større enn profitt, opplever de ansatte en større grad av mening. Det kan resultere i at de blir lenger i bedriften og yter mer når de er på jobb.
En dag i året
På verdensbasis er det stadig flere bedrifter som setter av en dag i året der de ansatte får jobbe for en veldedig organisasjon, samtidig som de mottar lønn fra sin egen bedrift. En del arrangerer maraton til inntekt for en konkret sak eller arrangerer ulike innsamlingsaksjoner.
– Som misjonsorganisasjon kan vi legge til rette for dette og gi bedriftene det de trenger for å lykkes, sier Restad.
Satser ikke på bedrifter
Grete Haukelid er markeds- og innsamlingsleder i Norsk Luthersk Misjonssamband. Hun er kjent med at flere bedrifter ønsker å ha et idealistisk prosjekt som de støtter, og at det gir verdi innad i bedriften på flere plan.
– Vi har hørt flere gode eksempler på dette i ulike sammenhenger. Jeg ser derfor ikke bort fra at vi fremover vil se mer på mulighetene for å arbeide mot bedriftsmarkedet.
Per nå satser ikke NLM stort på å skaffe bedriftsgivere. Haukelid kjenner til at der er noen bedrifter som gir, og som har gitt relativt store summer. Organisasjonen prøver å følge dem opp på best mulig måte, blant annet ved å sette dem i kontakt med misjonsarbeidet ute for å få siste nytt derfra.
– Noen bedrifter har også vært på tur for å se nærmere på arbeidet, men det hører til sjeldenhetene, opplyser hun.
Haukelid tror at NLM kan ha et smalere marked enn andre organisasjoner fordi de har en tydelig evangelisk visjon. På den annen side opplever de at en tydelig visjon stimulerer enkeltgivere til å gi mer.