Frykter at færre får hjelp
Organisasjonen hjalp nesten 12. 000 personer i fjor i sin diakonale rusomsorg, men frykter at tap av anbudsrunder vil føre til at færre får hjelp.
I 2017 hadde Blå Kors en omsetning på over en milliard kroner og leverte tjenester til 11 668 enkeltpersoner. Dette er en nedgang fra 2015 da 13 613 personer fikk hjelp gjennom Blå Kors sine tilbud.
Informasjonssjef Steinar Glimsdal forteller at å miste anbud og virksomheter i perioden, for eksempel ved Blå Kors Rehabiliteringssenter Østråt, har påvirket statistikken og han tror det vil slå ut negativt for neste toårsmelding også.
– Vi har en fin økning i mindre enheter som Kompasset og Barnas Stasjon, men disse er mindre i volum i form av både ansatte og budsjetter og blir ikke tilsvarende det vi har mistet, sier han.
Omsetningen i Blå Kors har steget med over 24 prosent de siste fire årene. I fjor var økningen på 0,8 prosent.
– Prisen er det viktigste
Å delta i anbudsrunder for det offentlige helsevesenet kan være en traumatisk øvelse ifølge Glimsdal.
– Vi har stor forståelse for at ting må skje i ordnede former i det offentlige, samtidig får det kriseaktige utslag i forhold til vårt arbeid og for tilbudet som blir stående igjen for forskjellige grupper, sier han.
Informasjonssjefen forteller at lang historikk og erfaring innenfor rusfeltet har lite å si i anbudsrundene.
– Det går ganske enøyd på pris. Prisen betyr mye og det ser vi på hvilke muligheter vi har for å løse for å ikke miste anbud, sier han.
– Vi vil alltid være talsperson for brukerne, både pårørende og pasienter. Vi ser at det kan være ganske alvorlige hull i tjenestetilbudet i enkelte deler av landet og der vil vi være en pådytter, sier Glimsdal.
Øker antall frivillige
Blå Kors mener det er en stor fordel for det offentlige å benytte seg av ideelle aktører som dem.
– Vi har en kampsak i å passe på at den delen som drives av ideelle ikke blir mindre men heller styrkes, sier Glimsdal.
Som følge av nedleggelser etter anbudstap har om lag 100-120 ansatte mistet jobben.
– Vi ønsker å være rigget til å møte nye utfordringene som anbudsrundene gir. Vi har økt antall frivillige knyttet opp til virksomhetene våre ganske betraktelig den siste toårsperioden, forteller Glimsdal.
Han tror det vil være viktig for framtiden å satse på et godt innslag av frivillige i arbeidet.
– Vi har nå en økende bevissthet på verdien av frivillighet. Ofte som et supplement, men noen ganger også som den eneste måten å drive en aktivitet på.