– Fullt av Jesus-profetier i Skriftene
Jødiske skriftlærde bortforklarer profetordene i GT som peker på Jesus som Messias, mener en messias-troende jøde. – Mangel på kunnskap holder jøder og hedninger borte fra å tro Skriftene.
Slik snakker den messiastroende jøden Joel Ben-David, som er opplæringsleder i organisasjonen Jews for Jesus ved hovedkontoret i Tel Aviv. I møte med jøder på leting etter kjernen i jødedommen må han stadig undervise i hva som faktisk står i Skriftene, for kunnskapen er minimal. I tillegg må han ta kampen opp mot de skriftlærdes finurlige bortforklaringer av de mange profetordene som ifølge ham peker direkte på Jesus fra Nasaret som jødenes Messias.
Mange steder
– Det er svært mange bibelord og avsnitt i GT som er direkte profetiske henvisninger til Jesus som den Messias jødene ventet på. Emmaus-vandrerne fikk en grundig innføring av Jesus selv om dette. Han syntes det var leit at de ikke hadde forstått det allerede, det som profetene hadde sagt om han. Så fortelles det at han begynte med Moses og profetene og la ut for dem det som er skrevet om ham i Skriftene, sier Joel Ben David til Dagen.
LES: Messianske jøder på trosreise etter militæret
Pastor Samuel Aweida i Eliaskirken i Haifa forteller at det i alle israelskproduserte bibler med både GT og NT, er et tillegg med messiasprofetier bak i Bibelen.
– Akkurat som dere har kart bak i Bibelen, har israelske bibler med messiasprofetiene. Og der finner du ikke bare rundt 60 messiasprofetier, men også hvordan de er oppfylt i NT. Det er veldig interessant, sier Aweida, som er en messiastroende arabisk kristen.
Ben David forteller han konsentrerer seg om tre viktige avsnitt når han underviser om dette overfor jøder.
Lidende tjener
– For det første er Jesaja 53 den klareste skildringen i GT av Jesus og hans gjerning. Det starter egentlig i Jesaja 52, 13, der profeten taler om Guds tjener som skal gå fram med visdom, bli løftet opp og bli svært høy. I kapittel 53 hører vi om denne tjeneren som kommer fra en «ørken», der ingenting kan gro, en lidelsens mann som blir foraktet, avvist og forfulgt hele sitt liv. Denne tjeneren tar på seg synden og straffen til det folket som avviser ham. Det er en utrolig treffende beskrivelse på Jesus og det han måtte gjennomgå, sier Ben David.
Han viser til vers ni der det til og med i detalj er forklart hvordan han ble gravlagt: «De gav ham en grav mellom gudløse, men hos en rik var han i sin død.»
– Jesu stedfortredende død er mesterlig skildret i denne profetien som Jesaja kom med 700 år før Jesus levde, sier Ben David.
En ny pakt
Det andre avsnittet som bibellæreren tar fram, er Jeremia 31, 31 – 34, der det står om den nye pakten som Gud skal gjøre med sitt folk, Israel.
– Jødene spurte den gangen som de også gjør i dag: Hvorfor trenger vi en ny pakt? Den gamle er vel god nok! Da svarer Gud at de trenger en ny pakt fordi de brøt den gamle pakten som handlet om å holde Hans bud. I den nye pakten skal han skrive sin lov i deres hjerter, Han vil inn i deres liv, Han vil ha et langt mer intimt forhold til dem. Da skal alle kjenne Herren, og Han skal tilgi deres feiltrinn og syndene deres skal Han ikke minnes mer. Bare ved troen på Jesus kan mennesker komme inn i et fortrolig forhold til Gud. Den lidende tjeneren i Jesaja 53 er han som ordner forholdet til Gud og representerer den nye pakten mellom Gud og mennesker, sier Joel Ben David.
Messias-profeti
Det siste eksempelet han bruker, er Daniel 9 fra vers 20 til 27, som handler om profetens møte med engelen Gabriel.
– De bortviste israelerne skal vende hjem igjen, bygge opp igjen Jerusalem og Tempelet, og fyrsten Messias skal komme. Tiden for Jesu komme stemmer på en prikk med denne profetien, slår Ben David fast.
Mange kristne lurer på hvorfor jødene ikke ser og tror på Jesus som Messias når hintene er så klare i GT. Samuel Aweida forklarer det delvis med at israelere flest er sekulære som leser lite eller aldri i Bibelen.
– Selv ikke jeshivastudentene (bibelskolestudenter) studerer Bibelen, men leser rabbinske skrifter og kommentarer som tolker og bortforklarer messiasprofetiene, sier Aweida.
Joel Ben David mener uvitenheten er svært stor blant jøder når det gjelder hva som egentlig står i Bibelen.
Leser ikke Skriftene
– Jødene har en religiøs tradisjon som holder dem borte fra å forstå hva som står i Skriftene. De jødiske skriftlærde underviser med stor kraft og myndighet at Jesus ikke finnes i GT i det hele tatt. Alle antydninger om Jesus i GT blir tolket til noe helt annet enn det vi har foran oss. For eksempel forklares Jesaja 53 slik at «den lidende tjeneren» faktisk er Israels folk, og de som synder og må frelses, er verdens nasjoner. I jødedommen aksepterer og tror vi det som forkynnes rundt oss, sier Ben David.
At jødene ikke ser Jesus i Skriftene forklarer Samuel Aweida med et «slør av åndelig blindhet »som de lever under.
– Det har en åndelig dimensjon som går langt ut over det vi kan forklare. Likevel – det har alltid vært jøder som tror på Jesus, og det har aldri vært så mange jøder som tror på Ham som i dag. Enhver jøde som kommer til tro, blir grepet av en smerte over den åndelige blindheten, og bli ivrige etter å forkynne evangeliet for andre jøder, sier Aweida.
Han forteller om lærere i skolen som underviser at alt som står i Bibelen er legender, som man ikke lenger trenger å ta seriøst.
– Mine barn hadde fått med seg en god del kristen undervisning fra menigheten, og de diskuterte mye med sine lærere i bibeltimene på skolen. De kunne faktisk mye mer om det som står i Bibelen enn sine lærere, og satte dem rett som det var fast, forteller Aweida.