Gir rødt kort til antisemittismen

Den engelske fotballklubben Chelsea har satt i gang en ny kampanje mot jødehat.

Publisert Sist oppdatert

Før forrige ukes møte med Bournemouth, ble midtsirkelen på hjemmebanen Stamford Bridge dekket av et banner som oppfordret fansen til å slutte med antisemittiske ytringer.

Samtidig ble det på storskjermene vist en video som informerte om klubbens nye kampanje for å fremme toleranse. Videoen viste både bilder av klubbens stjernespillere, ledelse og fans, samt bilder av kjente jøder både fra Israel, England og andre steder. Samtlige holdt opp skilt med budskapet: «Si nei til antisemittisme».

Israelske medier vier stor oppmerksomhet til kampanjen. Ifølge The Jerusalem Post er Chelseas jødiske eier, Roman Abramovich, blant initiativtakerne. Han har fått med en rekke prominente jødiske ledere i en styringsgruppe – blant annet Ronald Lauder, som leder World Jewish Congress.

Hittil er fans som har vært involvert i antisemittiske hendelser blitt utestengt fra hjemmekampene. Heretter blir de nødt til å delta i et undervisningsprogram om følgene av antisemittisme.

Både tilhengere og ansatte i kubben vil få tilbud om å besøke tidligere konsentrasjonsleirer.

Chelsea har tradisjonelt hatt et problem med antisemitiske holdninger blant en del av suporterne. Disse er ofte kommet til uttrykk i forbindelse med kamper mot Tottenham, som har mange jødiske tilhengere.

Powered by Labrador CMS