SØKER RÅD: Flertallet av unge er ganske fornøyde med livet slik det er i dag, men de uroer seg for fremtiden sin. Mange søker informasjon, tips og råd på nett og i sosiale medier.

Halvparten er pessimister og bekymret for økonomi, livsstil og egen kropp

Dette ligger øverst på lista over det som bekymrer flest av dagens unge, melder Opinion i sin Ung-rapport.

Publisert Sist oppdatert

Bare 12 prosent ser lyst på framtiden.

– Uroen og uvissheten både i Norge og i verden påvirker de unge. Vi ser tendenser til en forslitt fremtidstro. Over halvparten av de unge klassifiseres som pessimister. Men det er viktig å påpeke at dette ikke betyr at de unge sitter hjemme og er deprimerte. Flertallet er stort sett ganske fornøyde med livet slik det er i dag, men de uroer seg for fremtiden sin og hva den vil bringe, sier rådgiver Maria Rosness i Opinion i en epost til NTB.

På årets forbrukerkonferanse «Forbrukerrådet UNG: Lett å bli lurt?» presenterer hun tirsdag ferske tall for trender blant unge fra den kommende rapporten UNG2025. Det er en årlig studie av utviklingstrekk hos norsk ungdom i alderen 15 til 25 år.

Blant de unge er det nå 12 prosent som er positive, 37 som er ganske nøytrale i sitt syn, mens hele 51 prosent er pessimister med tanke på det som ligger i vente.

Bekymring påvirker valg

Generelt er det 65 prosent som bekymrer seg for økte priser på alt fra strøm, varer og tjenester, og 56 prosent er direkte bekymret for egen økonomi. 56 prosent er dessuten bekymret for livsstilen sin, inkludert kosthold, fysisk form og søvnproblemer.

– De tar bevisste økonomiske valg i dag, og også for fremtiden. I en ung alder starter de å spare til bolig og i aksjefond, og de bruker apper, fordelsprogrammer og hører på podkaster om hvordan bruke pengene smart. Det er en bevisst generasjon som ønsker å ta kloke valg for å sikre seg en god fremtid, sier Rosness.

Mer enn sju av ti har for eksempel et mål om å eie egen bolig i framtiden.

Ser etter råd og løsninger

I jakten på gode valg sier sju av ti at de bruker nettsider for prissammenligninger når de ser etter beste pris på det de vil kjøpe. I tillegg bruker fire av ti apper eller profiler i sosiale medier for å få tips om økonomi, sparing og hvordan få mer ut av pengene.

Særlig jenter er dessuten opptatt av å følge med på anbefalinger og testing av produkter på apper og sosiale medier.

Barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp), som har ansvar for regjeringens forbrukerpolitikk, forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket og Rosness i Opinion er blant dem som deltar på konferansen. Ungdomspartiledere fra AUF, Unge Høyre, FpU og SU deltar i flere debatter.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS