Han skal rydde opp etter bråket i sjømannskirken
Andreas Iversen (68) har fått jobben med å løse uroen blant ansatte og frivillige i sjømannskirken på Gran Canaria.
Dagen skrev i vår flere artikler om den krevende situasjonen ved den populære kirken i Arguineguin i Spania. Konflikten berørte alle parter ved kirken; ansatte, frivillige og brukere.
Etter en krevende periode besluttet ledelsen å sette inn en ekstra person som skal ta seg av drift, personalansvar og organisering i høysesongen som er fra oktober til og med påske.
Styrke ledelsen
5. august ble Andreas Iversen tilsatt som drifts- og stabsleder ved kirken.
Iversen har lang fartstid i næringslivet, med ansvar for HR-feltet. Han er jurist av utdannelse og har drevet konsulentvirksomhet i mange år. Han har også tidligere jobbet med lederutvikling i Sjømannskirken.
– Hvordan vil du beskrive jobben du har tatt fatt på?
– Nå er jeg leder av staben og har ansvar for driften på Gran Canaria. Det er en betydelig jobb. Jeg arbeider sammen med daglig leder og sjømannsprest. Menigheten er ganske stor og har mange brukere. Vi er mange folk når sesongen braker løs. 50-60 personer er involvert i det daglige arbeidet. Det inkluderer også vinterassistenter og frivillige.
– En flott gjeng
Iversen sier til Dagen at han trives godt med utfordringene og med de han skal jobbe sammen med.
– Hva blir den største utfordringen fremover?
– Det blir å få en god sesong med mange besøkende. Vi er i godt driv, og det skjer mye positivt. Jeg har en flott gjeng av folk rundt meg som jobber sammen. Samtidig er jeg bevisst på at jeg er her av en grunn. Jeg er ansatt fordi situasjonen har vært vanskelig. Jeg har likevel tro på at vi skal greie å løse opp i situasjonen, sier han.
– Vanligvis er det en person som løser oppgaven som prest og daglig leder, mens du er ansatt for å ta hånd om den administrative biten. Hva tenker du om det?
– Jeg har kjennskap til en del av det som har skjedd, men jeg har ingen synspunkter på det. Jobben min handler definitivt ikke om å gå inn i de tingene. Min jobb er å trekke sammen - fremover. Det er jeg veldig positiv til, sier han.
Tillit
– Etter det Dagen kjenner til var det mange av de frivillige som sluttet i vår. Hva gjør dere for å bygge opp igjen tilliten til kirken?
– Det der er et område som jeg tror har vokst litt ut av proporsjoner. Vi har 170 registrerte frivillige som vi jobber med. Med en så stor gruppe vil det alltid være noen som er på vei inn og på vei ut. Vi har hatt samtaler med de som ønsker å være med videre. Det er et bra antall, og vi har fått nye. Mye handler om kommunikasjon.
Iversen sier at det å jobbe i en kirke er større enn det meste man kan jobbe med.
– Når folk får tenkt seg om, er det lettere å komme tilbake, tror han.
– Har uroen ved kirken fått konsekvenser for økonomien?
– Jeg tror ikke det er grunnlag for å si at det som har skjedd har påvirket økonomien. Vi bruker mer penger enn vi får inn gjennom hele sommeren, fordi det er lavsesong. Akkurat nå er vi på bunn av alle sånne kurver, men det endrer seg når vaffelomsetningen skyter i været.
Han tror at sju måneder skal være nok til å legge et grunnlag for kirkens fremtid.
– Det er nødvendig å gjøre ting skikkelig. Derfor må perioden vare lenge nok til at vi kan få gjort jobben på en god måte, tror han.
På spørsmålet om hva ledelsen gjør for å skape et godt arbeidsmiljø blant de ansatte, svarer generalsekretær Ørnulf Steen at de har bedt Iversen om å jobbe der og at de følger opp via regionleder.
– Etter hvert som Andreas kommer inn i arbeidet får vi se hva han sier om ressursbehovet og eventuell annen hjelp enn det han kan bidra med. Vi følger selvfølgelig utviklingen tett, sier Steen.