- Handler ikke om å utsette elever for forkynnelse
- Den kristne gudstjenesten er en sentral del av norsk kultur og tradisjon, og det er viktig at barn og unge blir kjent med denne tradisjonen, mener skolepolitisk talsmann for KrF, Anders Tyvand.
Stortingsrepresentant og skolepolitisk talsmann for KrF, for Anders Tyvand reagerte umiddelbart da han fredag leste om at rådmannen i Porsgrunn vil snu opp ned på praksisen for skolegudstjenester, ved at de som vil gå i kirken selv aktivt må melde seg på.
Les også: Krever samtykke for skolegudstjenester
- Når elever inviteres til skolegudstjeneste, så handler det ikke om å utsette dem for forkynnelse. Det handler om formidling av kunnskap, kultur og tradisjon, og at de skal få bli kjent med hva den kristne gudstjenesten er. Derfor mener jeg at alle elever bør delta på skolegudstjenester, med mindre det foreligger grunner for fritak, sier Anders Tyvand.
Lærdom på kirkebenken
Tyvand understreker at når skolebarn lærer om teater og Ibsens skuespill på skolen, så får de en mye bedre forståelse hvis de i tillegg får se en oppsetning på et teater.
- På samme måte kan elevene lære om kristendommen og gudstjenesten på skolebenken, men de vil få en mye mer grunnleggende forståelse dersom de får anledning til å være tilstede under en gudstjeneste, sier Tyvand.
Fellesundervisning
Han mener at skolegudstjenesten bør anses som en del av fellesundervisningen. Og at fellesundervisning ikke er noe man melder seg på, men noe man melder seg av dersom man har fritaksgrunner.
- Jeg håper norske skoleledere fortsatt vil ha frimodighet til å invitere med seg elevene på gudstjeneste. Samtidig må de være bevisste på at skolen har et ansvar for å legge til rette for et godt alternativ for de elevene som ikke deltar.
- Jeg mener i utgangspunktet at alle vil ha godt av å bli kjent med den kristne gudstjenesten, men vi må samtidig ha respekt for at noen av religiøse grunner ikke kan eller ønsker å delta på en gudstjeneste med kristen forkynnelse, sier Tyvand.
- Forkynnelse er ikke kultur
Pressesjef i Humanetisk Forbund, Jens Brun-Pedersen sier det er trist at KrF ikke klarer å se forskjell på kultur og religion, og støtter rådmannens forslag til endring av praksis for skolegudstjenester.
- Jeg ville tro det var vanlig akseptert dannelse at dersom noen ble invitert så var det noen som ja, og da slipper de som ikke ønsker å takke ja til invitasjonen å bli satt i en forlegen situasjon, sier Brun-Pedersen.
Han er sterkt uenig i at skolegudstjenester bør bli sett på som en del av fellesundervisningen i skolen.
- Selvfølgelig mener KrF dette fordi de vet at det da vil komme færre på skolegudstjenester. KrF bør modernisere seg såpass at de må slutte å se på forkynnelse i en fellesskole som en del av en kultur. Det er ingen logikk i at forkynnelse er forbudt i RLE, men tillatt i øvrig skoletid, sier Brun-Pedersen.
Han mener kristen kultur kan drøftes og undervises i både norsktimer, historietimer, samfunnsfag og i estetiske fag.
- Der hører norsk kulturhistorie og kristen kulturtradisjon i bildet. Forkynnelse og religionsundervisning er noe helt annet, så jeg ønsker KrF velkommen til vår nåtid, og ser frem til at de blir i stand til å skille mellom kultur og forkynnelse, sier Brun-Pedersen.
DAGEN