IKKE KULTUR: Presse­sjef i Hu­man­etisk For­bund, Jens Brun-Pe­der­sen, mener det er trist at KrF ikke kla­rer å se for­skjell på kul­tur og re­li­gion

- Handler ikke om å utsette elever for forkynnelse

- Den kristne gudstjenesten er en sentral del av norsk kultur og tradisjon, og det er viktig at barn og unge blir kjent med denne tradisjonen, mener skolepolitisk talsmann for KrF, Anders Tyvand.

Publisert Sist oppdatert

Stor­tings­re­pre­sen­tant og skole­po­li­tisk tals­mann for KrF, for An­ders Ty­vand rea­ger­te umid­del­bart da han fre­dag leste om at råd­mannen i Pors­grunn vil snu opp ned på prak­si­sen for skole­guds­tje­nes­ter, ved at de som vil gå i kir­ken selv ak­tivt må melde seg på.

Les også: Krever samtykke for skolegudstjenester

- Når ele­ver in­vi­te­res til skole­guds­tje­nes­te, så hand­ler det ikke om å ut­set­te dem for for­kyn­nel­se. Det hand­ler om for­mid­ling av kunn­skap, kul­tur og tra­di­sjon, og at de skal få bli kjent med hva den krist­ne guds­tje­nes­ten er. Der­for mener jeg at alle ele­ver bør delta på skole­guds­tje­nes­ter, med mind­re det fore­lig­ger grun­ner for fri­tak, sier Anders Tyvand.

Lær­dom på kirke­ben­ken

Ty­vand un­der­stre­ker at når skole­barn lærer om tea­ter og Ibsens skue­spill på sko­len, så får de en mye bedre for­stå­el­se hvis de i til­legg får se en opp­set­ning på et tea­ter.

- På samme måte kan ele­ve­ne lære om kris­ten­dom­men og guds­tje­nes­ten på skole­ben­ken, men de vil få en mye mer grunn­leg­gen­de for­stå­el­se der­som de får an­led­ning til å være til­ste­de under en guds­tje­nes­te, sier Ty­vand.

Fel­les­un­der­vis­ning

Han mener at skole­guds­tje­nes­ten bør anses som en del av fel­les­un­der­vis­nin­gen. Og at fel­les­un­der­vis­ning ikke er noe man mel­der seg på, men noe man mel­der seg av der­som man har fri­taks­grun­ner.

- Jeg håper nors­ke skole­le­de­re fort­satt vil ha fri­mo­dig­het til å in­vi­te­re med seg ele­ve­ne på guds­tje­nes­te. Sam­ti­dig må de være be­viss­te på at sko­len har et an­svar for å legge til rette for et godt al­ter­na­tiv for de ele­ve­ne som ikke del­tar.

- Jeg mener i ut­gangs­punk­tet at alle vil ha godt av å bli kjent med den krist­ne guds­tje­nes­ten, men vi må sam­ti­dig ha re­spekt for at noen av re­li­giø­se grun­ner ikke kan eller øns­ker å delta på en guds­tje­nes­te med kris­ten for­kyn­nel­se, sier Ty­vand.

- For­kyn­nel­se er ikke kul­tur

Presse­sjef i Hu­man­etisk For­bund, Jens Brun-Pe­der­sen sier det er trist at KrF ikke kla­rer å se for­skjell på kul­tur og re­li­gion, og støt­ter råd­man­nens for­slag til end­ring av prak­sis for skole­guds­tje­nes­ter.

- Jeg ville tro det var van­lig ak­sep­tert dan­nel­se at der­som noen ble in­vi­tert så var det noen som ja, og da slip­per de som ikke øns­ker å takke ja til in­vi­ta­sjo­nen å bli satt i en for­le­gen si­tua­sjon, sier Brun-Pe­der­sen.

Han er sterkt uenig i at skole­guds­tje­nes­ter bør bli sett på som en del av fel­les­un­der­vis­nin­gen i sko­len.

- Selv­føl­ge­lig mener KrF dette fordi de vet at det da vil komme færre på skole­guds­tje­nes­ter. KrF bør mo­der­ni­se­re seg så­pass at de må slut­te å se på for­kyn­nel­se i en fel­les­sko­le som en del av en kul­tur. Det er ingen lo­gikk i at for­kyn­nel­se er for­budt i RLE, men til­latt i øvrig skole­tid, sier Brun-Pe­der­sen.

Han mener kris­ten kul­tur kan drøf­tes og un­der­vi­ses i både norsk­ti­mer, his­to­rie­ti­mer, sam­funns­fag og i es­te­tis­ke fag.

- Der hører norsk kul­tur­his­to­rie og kris­ten kul­tur­tra­di­sjon i bil­det. For­kyn­nel­se og re­li­gions­un­der­vis­ning er noe helt annet, så jeg øns­ker KrF vel­kom­men til vår nåtid, og ser frem til at de blir i stand til å skil­le mel­lom kul­tur og for­kyn­nel­se, sier Brun-Pe­der­sen.

DAGEN

Powered by Labrador CMS