Håper han kan bygge en bro av forståelse

Shoaib Mohammed Sultan debuterer i dag som skribent i vår spalte Frispark. Han er muslim og er opptatt av å skape forståelse mellom folk, spesielt blant kristne og muslimer.

Publisert Sist oppdatert

Norsk-pa­kis­ta­ner, miljø­for­kjem­per og freds­ska­per. Shoaib Sul­tan har mange hat­ter, og han har fått dem alle i Norge.

Da Shoaib bare var ett år gam­mel flyt­tet fa­mi­li­en fra Pa­kis­tan til Oslo for å prøve lyk­ken. Fa­mi­li­en var en av mange som kom til Norge på denne tiden for å få seg jobb.

For Shoaib ble opp­veks­ten i Norge til et vok­sen­de håp om å kunne bygge bro mel­lom kris­ten­dom og islam. Dette håpet ble for alvor vek­ket under den mye om­tal­te ka­ri­ka­tur­stri­den.

Les Sultans første frispark i Velsignet Helg: Et nattverdbilde til besvær

- Jeg hus­ker at jeg leste en tekst skre­vet av en ame­ri­kansk jøde om re­spek­ten for den andre. Han si­ter­te en ha­dith, en for­tel­ling fra Mu­ham­mes tid, som jeg selv ikke kjen­te til da, om re­spekt for den andre. For­fat­te­rens poeng var at han håpet at i all kon­flik­ten ville noen mus­li­mer legge merke til at en jøde snak­ket om og satte pris på Mu­ham­meds re­spekt for jø­de­ne. For­tel­lin­gen og hans bruk av den satte seg fast i hodet mitt, og har be­tydd utro­lig mye for meg og mitt en­ga­sje­ment, sier Sul­tan til Vel­sig­net Helg.

Nå håper han at hans egne teks­ter skal kunne bety noe for andre.

- Og dette er kan­skje grun­nen til at du nå har tak­ket ja til å skri­ve for Vel­sig­net Helg?

- Ja. Jeg syn­tes kon­sep­tet Fri­spark var så pass spen­nen­de og åpent at det pas­ser godt for meg. Jeg synes det er in­ter­es­sant å skri­ve om tro og livs­syn. Så ten­ker jeg at mange av de på­ståt­te kon­flik­te­ne mel­lom krist­ne og mus­li­mer er byg­get på mis­for­stå­el­ser. Jeg håper å kunne bidra til å bygge en bro. Jeg vet at det er en stor vi­sjon, men jeg håper jo at jeg kan gjøre en liten for­skjell, sier Sul­tan.

- Hvor­for er du mus­lim?

- Jeg er mus­lim både fordi jeg er vokst opp i en mus­limsk fa­mi­lie og fordi jeg tror på islam, men først og fremst fordi jeg tror på det. Da jeg gikk på ung­doms­sko­len ble jeg vel­dig in­ter­es­sert i re­li­gion og leste om mange re­li­gio­ner, og følte at jeg fant sann­he­ten i islam. For meg var islam det rik­ti­ge, det var der jeg skul­le bli. Jeg skjøn­ner at bak­grun­nen min har mye å si, men jeg opp­le­ver sam­ti­dig at det var et per­son­lig valg.

- Har du krist­ne ven­ner?

- Ja, jeg har egent­lig hatt det hele tiden. Da jeg gikk på vi­dere­gå­en­de skole i Nes kom­mu­ne var det bare to tro­en­de i klas­sen, jeg og en som var kris­ten. Se­ne­re da jeg stu­der­te i USA fikk jeg mange krist­ne ven­ner. I Norge er det ikke så van­lig å snak­ke om re­li­gion, men når vi har re­li­gions­dia­log er jo re­li­gion fo­ku­set, og man møter ulike krist­ne i den for­bin­del­se har jeg blitt kjent med mange krist­ne i Norge.

- Hvor­dan ser du på for­hol­det mel­lom kris­ten­dom og islam i Norge?

- Jeg tror man har fått etab­lert en god dia­log over tid. Den er på ingen måte i havn. En dia­log er all­tid en pro­sess, og den er godt på vei i Norge. Det mener jeg vi har hatt store for­de­ler av. Det er mange som tror at en dia­log betyr at man er enige eller ikke tar opp vans­ke­li­ge tema, men det er ikke rik­tig. Vi har snak­ket om vans­ke­lig tema i Norge, og vi er ikke nød­ven­dig­vis enige.

- Hvil­ke ver­di­er er vik­ti­ge for deg?

- Med­men­nes­ke­lig­het, sann­het, om­sorg for andre og om­sorg for na­tu­ren. Mus­li­mer tror også at men­nes­ker har en rolle for å ta vare på Ska­per­ver­ket. Der­med er det også en re­li­giøs tanke bak en del av mitt miljø og klima­en­ga­sje­ment.

- Vil du si at islam har hen­tet ver­di­er fra kris­ten­dom­men eller om­vendt?

- Nei, jeg tror ikke egent­lig det. Vi deler mange av de samme ver­di­ene, men vi vekt­leg­ger ulikt. Så tror jeg at vi kan lære av hver­and­re. Men når folk prø­ver å ta ei­er­skap på ver­di­er da har man mis­for­stått og kom­met inn på et spor som ikke er så kon­struk­tivt.

- Mange krist­ne vil tenke at islam ble til etter in­spi­ra­sjon fra Jø­de­dom­men og Kris­ten­dom­men. Hva ten­ker du om det?

- Den mus­lims­ke selv­tolk­nin­gen byg­ger på at re­li­gio­nen star­tet mye tid­li­ge­re enn Mu­ham­med. Islam betyr å un­der­kas­te seg Gud. Vi tror på de bi­bels­ke pro­fe­te­ne, og vi tror at de un­der­kas­tet seg Gud. Der­for var de mus­li­mer, om ikke i den for­stand som vi er det i dag. Po­en­get mitt er at mus­li­mer ser på seg selv som en fort­set­tel­se av pro­fe­te­ne i Bi­be­len. Så vet vi at islams­ke kil­der inne­hol­der hen­vis­nin­ger til Jø­de­dom­men og Kris­ten­dom­men. Men det er jo fordi de kom­mer mye se­ne­re. På samme måte inne­hol­der jo Kris­ten­dom­men hen­vis­nin­ger til Jø­de­dom­men fordi den kom­mer se­ne­re. Jeg ten­ker uan­sett at re­li­gion hand­ler om ver­di­er, etikk og moral og her har vi mye til fel­les og kan lære mye av hver­and­re.

I 1986 kom den førs­te boken ut på norsk skre­vet av en ikke-euro­pe­isk inn­vand­rer. Boken hadde tit­te­len Pakk­is og var skre­vet av den norsk-pa­kis­tans­ke ten­årin­gen Kha­lid Hus­sain. De fles­te nors­ke ung­doms­skole­ele­ver leste boken på den tiden. Det gjor­de også Shoaib Sul­tan. Men han likte den ikke.

- Hvor­for ikke?

- Fordi ka­rak­te­ren i boka rives mel­lom fes­ting og al­ko­hol og mos­ke­en. For meg var dette aldri en kon­flikt. Jeg ble til­budt al­ko­hol, men tak­ket nei, det var ingen fris­tel­se for meg. Jeg følte meg der­med ikke re­pre­sen­tert i boka som skul­le for­kla­re hvor­dan det var å være norsk-pa­kis­ta­ner. Se­ne­re skjøn­ner jeg jo boka er en kjempe­pre­sta­sjon av Kha­lid Hus­sain, som bare var ten­åring da han skrev den. Men på den tiden var jeg mest opp­tatt av hvor­dan boken på­vir­ket meg og hvor­dan jeg var re­pre­sen­tert i den.

I Vel­sig­net Helg kom­mer Shoaib Sul­tan til å skri­ve litt om seg selv, og mye om sine syns­punk­ter. Han håper både nord­menn og inn­vand­re­re, krist­ne og mus­li­mer kan kjen­ne seg igjen.

Les Sultans første frispark i Velsignet Helg: Et nattverdbilde til besvær

Shoaib Mohammed Sultan

Shoaib M. Sultan (40) er en organisasjonsmann, samfunnsdebattant og politiker for Miljøpartiet De Grønne.

Sultan var ansatt som generalsekretær i Islamsk Råd Norge i perioden 2007-2010.

Sultan sitter i det regjeringsoppnevnte religionpolitiske utvalget som ledes av Sturla Stålsett.

I 2013 var Sultan leder av 17. mai-komiteen i Oslo.

Powered by Labrador CMS