Har over 400 bibeltimer tilgjengelig
Jan Bygstad har holdt bibeltimer annenhver uke så lenge menigheten hans har eksistert. – Hos oss har bibelundervisning vært et rekrutteringsgrunnlag, sier presten.
Det er onsdag kveld og høstmørkt i Bergen. Like bak kinoen, i sentrum av byen, er det lyst i lokalene til Det evangelisk-lutherske kirkesamfunn (DELK).
I andre etasje tar de fremmøtte bibler og notatblokker ut av sekker og vesker. Her er studenter, voksne og pensjonister. Ved ett av de to langbordene har to menn funnet seg en plass.
Pål Vigmostad er i Bergen i jobbsammenheng og benytter anledningen til å høre Jan Bygstad «live». Som regel lytter stavangermannen til presten på nett.
– Jeg har hørt ham i flere år. Han har bra bibelkunnskap og er veldig grundig. Det er oppbyggelig å høre på, sier Vigmostad.
– Styrker troen
På motsatt side av bordet sitter Henning Abbedissen Alsaker. Han er utdannet teolog, er eldste i DELK-Bergen og har vært til stede på bibeltimene i menigheten i mange år.
– Det er dybdelæring i Guds ord som styrker troen mer enn korte andakter på 10 minutter kan gjøre.
Teologen tror knapt det er noen bedre måte å lære seg Bibelen på enn å gå på bibeltimer.
– Vi arbeider oss gjennom hele brev i Det nye testamentet eller bøker i Det gamle testamentet og får helhetsperspektiv og god forståelse. Jeg får mye ut av undervisningen og den aktive samtalen etterpå. Dette kan varmt anbefales, smiler Alsaker.
Radikalt bibellydig
Etter bønn og salmesang stiller Jan Bygstad seg foran forsamlingen som teller 12 kvinner og 11 menn. Temaet for høstens bibeltimer har vært reformasjonen, og denne kvelden skal forsamlingen lære om nattverden.
– Nøkkelen til å forstå nattverden og hva vi eier i den, er innstiftelsesordene, sier Bygstad. Han presiserer at Luther arbeidet meget grundig med bibelteksten.
– Bibelteksten skal være avgjørende for hvordan teologen tenker, tror og forkynner. Det gjelder uavhengig av hva mennesker ellers måtte mene om hva som er mulig og ikke. Luther var radikalt bibellydig i sitt forhold til skriften. Han går hele tiden dit Skriften leder ham, uten å se til høyre eller venstre. Dette gjør Luther kompromissløs, slik han ofte viser seg i kampsituasjoner.
Bibeltimer rekrutterer
I hele sitt liv som prest, nærmere 40 år, har Jan Bygstad holdt bibeltimer. Han forteller at de har vært sentrale i oppbyggingen av menigheten han nå betjener og har også ført nye inn i forsamlingen.
Bygstad sier det er umulig å vokse som kristen uten å rotfestes i kunnskap om Guds Ord.
– Troen lever av Ordet og fornyes gjennom Ordet. Der forkynnelsen blir overflatisk og der menighetslivet baserer seg mer på opplevelser enn undervisning, vil troen etter hver utmagres, sier han.
Presten mener manglende bibelkunnskap har alvorlige følger for kristenlivet i form av overfladiskhet og åndelig forvirring.
– En er sårbar for nye lærdommer ved at en ikke har kunnskap til å skjelne mellom hva som er sant og falskt.
Vanskeligere å håndtere kriser
Dessuten tror presten at dårlig bibelforankring vil skade det personlige troslivet ved at en i liten grad blir i stand til å håndtere livskriser med den trøst som ligger i Skriften.
– En trekker fra andre kilder, sier han.
DELK-presten hører iblant kristne mennesker håndtere det ondes problem på samme måte som ikke-troende:
– De spør hvordan en god Gud kan la vonde ting ramme familien vår, mens hvis man er forankret i Skriften, så vet man at det å leve under korset er en integrert del av det kristne liv, sier han.
Tre misbruk
Tilbake i salen i andre etasje presiserer Jan Bygstad at det bare er dåp, nattverd og skriftemål som er sakramenter, fordi de er innstiftet av Jesus.
– Luther påtaler tre misbruk av nattverden under Den romerske kirke, sier presten.
Bygstad forklarer at disse tre er at lekfolket bare får motta brød, ikke både brød og vin, at katolsk kirkelære hevder at substansen forvandles i brødet, og at presten «på ublodig måte» ofrer Kristi legeme og blod i messen.
– Nattverden omgjøres fra å være Guds gave til oss til å bli vårt offer til Gud gjennom presten. Det går over fra å være nådemiddelet der Gud gir oss sin store nåde for Jesu skyld, til å bli en offerhandling der vi gir Gud noe, nemlig Kristi legeme og blod.
Bygstad presiserer at nattverden dermed går over fra å være evangelium til å bli en lovgjerning.
– Luther brukte aldri så sterke ord om noe som han gjorde om det katolske messeofferet. Han sier det er den aller største vederstyggelighet som er funnet opp av Antikrist.
Respekt
Jan Bygstad forteller at det mest sentrale i Den lutherske kirke alltid har vært «realpresensen», altså at Jesus virkelig er til stede i brød og vin.
– Når nattverden deles ut sier vi: Dette er Kristi legeme. Dette er Kristi blod.
Presten presiserer at det ikke skal være noe igjen etter nattverdhandlingen. Han forteller om Luther, som da han var gammel og syk skalv slik på hendene at han en gang kom i skade for å søle vin på gulvet da han delte ut nattverdmåltidet.
– Han satte kalken fra seg, la seg på kne og slikket opp hver dråpe fra gulvet. Det gjorde et så voldsomt inntrykk på menigheten at de alle brast ut i gråt. De forstod med hvilken respekt Luther håndterte det hellige nattverdmåltidet, forteller Bygstad.
Nordiske lyttere
Etter en time avslutter han undervisningen, men lover at de som vil skal få stille spørsmål etter måltidet.
Haldis Sylte henter inn brød og pålegg og dekker på bordet bak presten. Her er ost og pølse, egg og grønnsaker. Tilhørerne setter seg sammen i grupper og praten kommer lett i gang.
Verken Jan Bygstad eller Jon Tore Lie, som har ansvar for menighetens nettsatsing, vet hvor mange som lytter til de over 400 bibeltimene og talene som er lagt ut til allmenn benyttelse.
Norsk sersjant bruker bibeltimene
– Jeg får bare mail hvis noe går galt, ler Jon Tore Lie, som også er eldste i DELK-Bergen.
De to har fått tilbakemelding om at de har lyttere i alle de nordiske landene. Lie kjenner til en norsk sersjant som bruker bibeltimene når han samler soldater til oppbyggelse i Afghanistan.
– Undervisning i Guds Ord kan ikke verdsettes høyt nok, sier Jan Bygstad.