Har studert karismatisk profeti-import
Norsk kristenhet påvirkes av amerikansk karismatikk. – Ta menigheten med i prosessen, sier mastergradstudent som har studert fenomenet.
Impulsene går på kryss og tvers i den globale kristenheten, men USA er fortsatt en ledestjerne med sine mange megakirker og ressurssterke pastorer. I Norge er californiske Bethel Church, med sin vekt på bønn, lovsang og helbredelse og et «naturlig, overnaturlig liv», en viktig premissleverandør i en del miljø.
Marianne Eide har undersøkt hvordan denne påvirkningen foregår og hva menighetsledere bør være oppmerksom på.
– De må ta lederskapet med, gi menigheten tid og være åpen for kritiske spørsmål, oppsummerer Eide, som like før nyttår leverte sin mastergrad i Interkulturell forståelse om temaet.
Påvirkes
I går åpnet Oase, en av Kristen-Norges største festivaler. Oase er et eksempel på en aktør som aktivt åpner opp for påvirkning fra internasjonale sammenhenger, gjerne med karismatisk tilsnitt. På årets talerliste står for eksempel verdensevangelist Leif Hetland, et navn som blant annet er tett assosiert med nettopp Bethel-miljøet.
Marianne Eide har gjort en kvalitativ studie der hun har intervjuet et utvalg på 12 norske kristenledere og kirkegjengere i lutherske miljø, som alle påvirkes av Bethel i større eller mindre grad. Formålet var å finne ut hvordan slik inspirasjon foregår, rent praktisk. Hva som fungerer godt, og hva som bør unngås. Gruppen var sammensatt både av personer som var åpne og personer som var «mer tilbakeholdne» til innflytelse fra Bethel Church.
Undersøkte
Marianne Eide har selv gått på bibelskole i Bethel, men dro ikke bort dit uten forbehold. Hun er vokst opp i en lavkirkelig, luthersk sammenheng og arbeidet seg gjennom det hun kaller «noen teologiske reservasjoner».
– Jeg fikk både advarsler og anbefalinger, det bidro til at jeg fikk behov for å undersøke en del før jeg dro.
Hun fant for eksempel få henvisninger til det klassiske tospannet «synd og nåde». Man snakket om omvendelse i Bethel, men da med vekt på det nye livet kristne er kalt til.
– Det handlet mye om å tenke som et nytt menneske og å begynne å handle ut fra den autoriteten vi er gitt som Guds barn. Jeg så ikke at de snakket så mye om syndenød. Men etter å ha satt meg inn i hva de står for og å ha snakket med bibellærere der har jeg blitt trygg på at de har det samme fundamentet. Vektleggingen er annerledes, de er mer opptatt av hvem vi har blitt i Kristus. I en luthersk kontekst er det veldig viktig å ta inn over seg at du er en synder. Der er det mer fokus på å ta inn over seg at du er et nytt menneske i Kristus, sier Eide.
Hun jobbet også en del med menighetens lære om Kristus. Etter en samtale med Bill Johnson og flere andre fant hun ro også på dette og flere andre punkt.
– Men det var også ting underveis som jeg kunne reagere på, forteller hun.
Profetisk praksis
Målet med intervjuene var å finne ut hvordan det studenter og ledere ved Bethel Church lærer om å gjøre det overnaturlige naturlig, og særlig det profetiske, blir overført og mottatt her til lands. Studien tar altså for seg selve den profetiske praksisen, der mennesker kommer med ytringer som antas å være fra Gud. Disse kan ha forskjellig funksjon, fra oppmuntrende ord til ord som sier noe viktig inn i livet til andre mennesker. Hensikten er å «oppbygge, formane og trøste», som det heter i Paulus Første korinterbrev.
Hun fant at menighetsledere ikke bør gå for fort frem, og at de ikke bør ta ord, uttrykk eller praksis direkte over i en norsk kontekst.
– Hvorfor var det viktig?
– Folk trenger å få en forklaring på hva som skjer og å ha en trygghet rundt det som skjer i rommet. De trenger også en ro for at det som skjer er bibelsk fundert, sier Eide.
Hun tror dessuten at praksisen med profetisk tjeneste bør forankres i lederteam og stab.
– En må se om praksisen får grobunn der, om bredden av lederskapet blir trygge på det. Dette bør en gjøre før en begynner å undervise om det til menigheten.
Kritiske spørsmål
Kritiske spørsmål var også viktig for en god mottakelse. Det var viktig med rom for dialog og diskusjon om praksisen som ble forsøkt innført.
– Folk må få lov til å stille kritiske spørsmål uten å bli avvist.
I det informantene har fortalt ser hun enkelte eksempler på at dette ikke har vært tilfelle, selv om mange oppgav at det ble lagt vekt på å skape forståelse.
– Det er noen eksempler på at talere fra Bethel har kommet til Norge og startet en praksis der mennesker ble utfordret foran forsamlingen til å lytte til Gud for å få et ord. Det skjedde da uten at det ble forklart tilstrekkelig og uten at det ble skapt en trygghet først, sier Eide og forklarer at dette er en praksis som er mer vanlig i Bethel.
– Mitt inntrykk er at mennesker stort sett er glade for å bli hentet frem og utfordret der.
Innskytelser
I mange av sammenhengene som er representert i Eides oppgave var altså Bethels praksis innarbeidet og gjort til menighetens egen. Hvordan er den norske utgaven av Bethel?
– Mange steder tar de inn enkelte ting fra Bethel men henter samtidig inspirasjon fra mange steder. Resultatet er noe nytt, det får en annen form. Noe er gjenkjennbart, men det er åpenbart at det skjer i en annen kontekst.
Hun tror vi alle kan glemme hvordan egen kulturbakgrunn preger en i møte med andre kulturer, som eksempelvis den amerikanske.
– Etter mine observasjoner skal det kortere tid til før nordmenn opplever en amerikansk taler eller leder som lite ydmyk enn en norsk. Amerikanere kan etter min mening ha en mer framoverlent og frimodig stil enn det kanskje nordmenn med et likhetsideal har. Jeg tror balansepunktet mellom frimodighet og ydmykhet ligger et annet sted hos amerikanere enn nordmenn, og tror at det kan bidra til misforståelser i kommunikasjonen.
Hun forteller at samtlige av menighetene hun har vært i kontakt med var åpen for at Gud gir innskytelser, altså at Den hellige ånd kan minne mennesker på noe de skal gi videre. Dette kan til en viss grad sammenlignes med måten Bethel Church praktiserer profetisk tjeneste, mener hun.
– Forskjellen er gjerne at disse menighetene ikke kobler slike påminnelser til det profetiske.
– Hadde du innvendinger under ditt opphold i Bethel?
– For min del kunne en del av praksisen noen ganger vært bedre forklart. Men de har en kultur for å snakke åpent og ærlig om det som skjer. De ønsker en sunn kultur, men det var til tider ting som jeg kunne reagere på.