Havila Kystruten tapte en halv milliard i fjor
Per Sæviks kystrute gikk kraftig i minus i fjor, til tross for økte inntekter.
Hurtigrute-utfordreren Havila Kystruten endte med et resultat før skatt på minus 570 millioner kroner i 2022. Underskuddet ble kjent da selskapet la fram resultatregnskapet for fjoråret mandag kveld.
Det melder E24.
Inntektene økte fra 36 millioner kroner i 2021 til 332 millioner kroner i fjor. Det endte i et resultat på minus 305 millioner kroner.
Hans Nielsen Hauge som forbilde
Skipsreder Per Sævik er styreleder i selskapet. Sævik ble i 2019 rangert som Norges 67. rikeste mann av Kapital, med en formue på over fire milliarder kroner.
Samtidig er han en tydelig kristen og regner Hans Nielsen Hauge som sitt store forbilde.
I Kristen-Norge er han blant annet kjent som én av investorene bak Bedehuskanalen.
– Forventer positive resultater
Kystruten hadde sin første tur i desember 2021 etter flere utsettelser grunnet koronapandemien.
Kommunikasjonssjef i Havila Kystruten, Lasse A. Vangstein, sier til Dagen at det negative resultatet var ventet, sett fjorårets utvikling.
– Vi er fortsatt i en oppbyggingsfase med betydelige lønns- og driftskostnader knyttet til opplæring og trenging av mannskaper før alle skipene våre kommer i drift, vi har opplevd betydelig høyere gasspriser enn forventet ved inngåelse av kontrakten med norske myndigheter, samt juridiske kostnader i forbindelse med sanksjoner og refinansiering, forklarer Vangstein i en e-post til Dagen.
Han ser likevel lyst på den videre driften.
– Vi får gode tilbakemeldinger fra reisende både på produkt og konsept, og ser at det er en stadig økende interesse for merkevaren vår. For januar og februar er snittbelegget 13 prosent over budsjett, og med fire skip i full drift forventer vi positive resultater.
Usikkerhet og kanselleringer
De siste tre månedene har selskapets aksjekurs falt med 50 prosent, melder E24.
«Havila Kystruten seilte 4. kvartal med to skip i rute, Havila Capella og Havila Castor. Belegget for perioden bærer fortsatt preg av usikkerhet og kanselleringer fra flere turoperatører», skriver selskapet i sin rapport.
Selskapet har 349 ansatte på skipene og 36 i administrasjonen.
Rammet av sanksjoner
Tidligere denne måneden ble det kjent at Havila Kystruten må betale bøter for manglende skip. Skipet Havila Polaris, selskapets tredje skip, kan tidligst gå inn i ordinær rute i mars.
Samferdselsdepartementet har besluttet å ikke utbetale vederlag for Havila Polaris for forsinkelsene til og med januar, opplyste statssekretær Bent-Joacim Bentzen (Sp) til Finansavisen.
Utfordringene kommer som følge av sanksjonene mot det russiske leasingselskapet GTLK, som opprinnelig sto for finansieringen av både Havila Polaris og de tre søsterskipene. Gjelden til det russiske leasingselskapets avdeling i Irland må innbetales til en sperret konto i EU, melder NTB.