Hemmeligholdt rapport: Palestinske skolebarn lærer fortsatt om martyrdød
– Det gjenstår enkelte utfordringer, sier UD, som har holdt tilbake bistand til palestinske myndigheter i halvannet år.
– Rapporten viser at antisemittisme og vold fortsatt er en del av pensum, sier Marcus Scheff til Dagen.
Han er leder for Impact-se, som undersøker pensum i en rekke land, inkludert de palestinske områdene.
Organisasjonen har analysert den 200 sider lange rapporten fra Georg Eckert-instituttet, som ble offentliggjort fredag.
Kuttet bistand
Dagen meldte tirsdag at palestinske skolebarn lærer om såkalt «terrorlønn», og at pensum fortsatt inneholder jødehat og referanser til martyrdød, halvannet år etter det norske bistandskuttet.
Det var Aftenpostens avsløring om pensum i 2019 som førte til at Norge holdt igjen halvparten av utdanningsstøtten til Palestinske selvstyremyndigheter (PA), som får 629 norske bistandsmillioner i året.
Flere andre giverland reagerte også sterkt på avsløringen, og Europakommisjonen ba det tyske Georg Eckert-instituttet om å gå gjennom pensum og lage en rapport.
Denne var klar i februar, men har vært hemmeligholdt frem til nå.
Norge presset frem offentliggjøring
Rapporten, som du kan lese i sin helhet her, bekrefter at pensum fortsatt inneholder referanser til martyrdød og jihad.
Sterk Israel-motstand, antisemittisme og en ensidig fremstilling av Israel-Palestina-konflikten, er også å finne i lærebøkene til palestinske skolebarn.
– Ingen myndigheter bør finansiere dette utdanningssystemet før hatet er fjernet og erstattet av opplæring i fred, sier Marcus Scheff i Impact-se.
Pensum er likevel i tråd med UNESCOs standarder for fred og toleranse, slår rapporten fast. UNESCO er FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon.
– Vurderer hvordan vi vil følge opp rapporten
Utenriksdepartementet (UD) ville ikke kommentere innholdet i rapporten overfor Dagen tirsdag, fordi den ikke var offentliggjort.
Det har ikke lykkes Dagen å få en kommentar fra UD fredag, men i en pressemelding erkjenner departementet at det fortsatt er kritikkverdig innhold i palestinsk skolepensum.
– Norsk utdanningsstøtte forutsetter myndighetens vilje og evne til å gjennomføre endringer i pensum i tråd med internasjonale standarder. Vi noterer oss at Georg Eckert-instituttet har konkludert med at det palestinske pensumet har blitt betydelig forbedret de siste årene, men også at det gjenstår enkelte utfordringer. Vi vurderer nå hvordan vi vil følge opp rapporten, skriver UD i pressemeldingen.