BLANT VENNER: Laila Riksaasen Dahl serverer ofte små morsomheter på Kirkemøtet. - Kanskje er det et uttrykk for at jeg etter hvert er blitt trygg. Jeg opplever at jeg er blant venner selv om vi ofte er uenige, sier hun. Kirkemøtet i 2014 var hennes 17. på rad. Og siste. Foto: Birgit Opheim

Hengte opp bispekåpen for siste gang

Søndag 27 .april var det avskjedsgudstjeneste for biskop Laila Riksaasen Dahl i Tønsberg domkirke. Hun opplever at veien har valgt henne.

Publisert Sist oppdatert

Dette intervjuet sto på trykk i Dagen fredag 25. april 2014, to dager før avskjedsgudstjenesten hennes som biskop.

- Jeg måtte henge opp bispe­kå­pen slik at den ikke blir krøl­le­te, sier en lett and­pus­ten Laila Riks­aasen Dahl og unn­skyl­der for­sin­kel­sen. Hun har nett­opp kom­met til­ba­ke til Ernst ho­tell i Kris­tian­sand etter å ha holdt søn­da­gens pre­ken i Søm kirke for kirke­møte­de­le­ga­ter og fast­bo­en­de i sok­net.

Je­sa­ja hadde et syn i Her­rens tem­pel. Og hva fikk han høre fram­for tro­nen? «Din skyld er tatt bort, din synd er sonet!» Det bud­ska­pet skul­le han gå ut i ver­den med. Det skal vi som kirke gå ut til ver­den med i vår tid. I en tid som spør: Fin­nes det noen Herre? Og i til­fel­le Hvem er han?

- Nat­ten sit­ter litt i, inn­røm­mer den vevre bis­ko­pen. Dagen i for­vei­en de­bat­ter­te Kirke­mø­tet vig­sels­li­tur­gi for like­kjøn­ne­de par til halv ett om nat­ten. Denne søn­da­gen, før noen vet noe som helst om at de­le­ga­te­ne kom­mer til å av­vise både vig­sels­li­tur­gi for ho­mo­fi­le og for­bønns­li­tur­gi for bor­ger­lig inn­gåt­te ek­te­skap, er hun først og fremst opp­munt­ret:

- Jeg var litt spent på hvor­dan vi ville klare å for­hol­de oss til hver­and­re og snak­ke sam­men. Dette var løfte­rikt. Det vit­ner om at vi kan leve i denne kir­ken med mange syn, sier hun og smi­ler.

Selv skif­tet bis­ko­pen syn på ho­mo­fi­le part­ne­res mu­lig­het til å ha vigs­let tje­nes­te i Den nors­ke kirke etter læ­rer­nemn­da la frem sin ut­ta­lel­se om saken i 2006. Det gikk ikke upå­ak­tet hen.

- Jeg synes jeg mis­tet ven­ner i alle lei­rer. Men når du er over­be­vist kan du ikke tenke sånn, sier Riks­aasen Dahl. Hun ved­går at det var en kre­ven­de indre pro­sess å skif­te syn.

- Det har pre­get hele bispe­gjer­nin­gen min.

I dag er hun imid­ler­tid «vel­dig trygg» på val­get sitt. Så trygg er hun at hun har sendt brev til de bort­imot hund­re pres­te­ne i bispe­døm­met om at hun ikke kom­mer til å rea­ge­re over­for de som vel­ger å gjen­nom­føre en for­bønns­hand­ling for ho­mo­fi­le par. Hun be­grun­ner det med at Kirke­mø­tet har av­stått å gjøre bruk av sin li­turgi­myn­dig­het.

Før Tuns­berg­bis­ko­pen skif­tet me­ning var hun etter eget si­gen­de «et ure­flek­tert syn» i denne saken.

- I min barn­dom og ung­dom vir­ket det for meg som det ikke fan­tes ho­mo­fi­le. Det var kri­mi­nelt til jeg gif­tet meg, for­kla­rer hun.

Mot­fore­stil­lin­gen om at en går i mot Guds ord ved å åpne for ho­mo­fil vig­sel eller for­bønn slår Laila Riks­aasen Dahl seg ikke til ro med.

- Å gå i mot Guds ord er noe vi alle bør være redde for. Men i Mat­teus 23 tar Jesus de skrift­lær­de fatt. Han sier at de ikke har fått med seg kjer­nen, og ref­ser de som var så sikre på at de hadde sann­he­ten ut i fra en vel­dig re­spekt for Guds ord.

Hun tar en pause.

- Jeg måtte gå mange run­der, ved­går hun.

Jesus som øverste­prest betyr at han har gjort opp for alle våre syn­der. Han har gått inn, ikke i Det aller hel­ligs­te, men gjen­nom him­le­ne, det vil si fram for Gud. For oss. Og sonet vår skyld en gang for alle.

Dette har han gjort, og vi opp­ford­res til å holde fast ved det! Holde fast ved be­kjen­nel­sen, det betyr å be­kjen­ne det for ver­den, med andre ord: Være en be­kjen­nen­de kirke.

Vi skal med fri­mo­dig­het for­kyn­ne dette også ut til en ver­den som for mange for­to­ner seg som flat, uten Guds­di­men­sjon, uten Gud og uten håp i ver­den.

Veien til for­kyn­ner­gjer­nin­gen var krong­le­te for Laila Riks­aasen Dahl. Al­le­re­de i gym­nas­ti­den skrev hun en spe­sial­av­hand­ling i his­to­rie om teo­lo­gis­ke grunn­spørs­mål.

- Men ingen sa «Du burde bli prest». Det var helt borten­for alle blå­ner å tenke på preste­tje­nes­te for meg som var jente. Det gjor­de man ikke.

En lærer for­tal­te henne at hun var god til å for­mid­le. Der­med tok hun fatt på real­fags­stu­di­er, ble uni­ver­si­tets­ad­junkt og be­gyn­te som lærer. Før ka­te­ke­t­ut­dan­ning var et fak­tum her til lands ble det opp­ret­tet en ka­te­ket­stil­ling i Nit­te­dal i 1980. Riks­aasen Dahl hadde også mel­lom­fag i kris­ten­dom og tok i mot ut­ford­rin­gen fra sokne­pres­ten.

- Det ble et kall, for­kla­rer hun en­kelt.

Å un­der­vi­se i kir­ken ble en fan­tas­tisk er­fa­ring for henne, sær­lig fordi det ikke var noen grense­opp­gang mot for­kyn­nel­se. Riks­aasen Dahl opp­lev­de at hun hadde «grun­nen fri». Etter fire år følte hun li­ke­vel at hun kunne for lite teo­lo­gi. Veien gikk fra læ­rer­stil­ling på ka­te­ke­t­ut­dan­nin­gen til stu­di­er på Me­nig­hets­fa­kul­te­tet og teo­lo­gisk em­bets­ek­sa­men. Der­et­ter var hun lærer på prak­ti­kum på MF før hun ble ka­pel­lan og siden sokne­prest i Nit­te­dal.

- Hver gang er det noen som har bedt meg om å søke. Nå ser jeg le­del­se i det, og det er vel­dig tros­styr­ken­de.

Slik var det også med siste stopp før bispe­gjer­nin­gen.

- Når en blir spurt om en er vil­lig til å bli vur­dert som kan­di­dat, så får man føl­gen­de valg: Enten sier en nei og lurer res­ten av livet på om en sten­ger en dør som Gud ville åpne, eller så sier en ja og ten­ker at Gud vil stop­pe det hvis det er en dår­lig idé.

9. fe­bru­ar i 2003 ble Laila Riks­aasen Dahl vigs­let til bis­kop i Tøns­berg Dom­kir­ke. Høyde­punk­te­ne i den 11 år lange bispe­gjer­nin­gen har vært vi­si­ta­se­ne. Da kom­mer får hun tref­fe de fri­vil­li­ge, de som aldri får kon­gens for­tjenst­me­dal­je, men som står på i det dag­li­ge.

- Det er vel­dig tros­styr­ken­de og in­spi­re­ren­de.

Det samme har kirke­vigs­ling vært.

- Det er 17. mai, jul, påske og burs­dag på en gang, men dem har det ikke vært mange av.

Bis­ko­pens smil fyl­ler hele an­sik­tet. Hun ser ung ut og frem­står som leken av natur. På Kirke­mø­tet skjer det knapt at hun be­sti­ger tale­sto­len uten at hun sam­ti­dig tar med seg en liten mor­som­het.

- De kri­tis­ke vil si at jeg er umo­den. Jeg blir in­spi­rert av å være sam­men med folk. Vi tren­ger litt snert på Kirke­mø­tet, men jeg var mor­som­mere i fjor enn i år, selv-eva­lu­erer hun med en etter­tenk­som mine.

Vit­tig­he­te­ne hen­nes blir satt pris på.

- Hun har i blant kna­ken­de gode og hu­mo­ris­tis­ke re­plik­ker, sier pre­ses Helga Haug­land By­fug­li­en.

Borg­bis­kop Atle Som­mer­feldt er enig. «Hu­mo­ris­tisk» er et av or­de­ne han har valgt for å be­skri­ve sin bispe­kol­le­ga. Men ikke bare det. Som­mer­feldt set­ter pris på at hun har lest Skrif­ten og Be­kjen­nel­sen «så nøye og for­doms­fritt at hun end­ret syn på ho­mo­fi­li og de ho­mo­fi­les rolle i kirke og sam­funn».

- Hun er ty­de­lig, di­rek­te, sann­hets­sø­ken­de og modig, ka­rak­te­ri­se­rer han.

Både By­fug­li­en og Som­mer­feldt peker på be­tyd­nin­gen av ka­te­ket-ut­dan­nel­sen til den snart pen­sjo­ner­te bis­ko­pen:

- Med sin bak­grunn som lærer og ka­te­ket har hun bi­dratt på mange måter til tro­s­opp­læ­ring og kunn­skaps­for­mid­ling, og har un­der­stre­ket be­tyd­nin­gen av kir­ke­lig un­der­vis­ning. Dette har også satt sitt preg på hen­nes bispe­gjer­ning, mener By­fug­li­en.

Laila Riks­aasen Dahl be­kref­ter at tro­s­opp­læ­ring er det hun bren­ner mest for.

- Tro­s­opp­læ­ring har vært under opp­byg­ging i det ti­året jeg har vært bis­kop. Det har vært vel­dig sterkt for meg.

Det er én ting hun ang­rer på som bis­kop, og det er at hun ikke har tatt seg bedre av pros­te­ne.

- De er så vik­ti­ge mel­lom­le­de­re. Jeg skul­le ha brukt mer tid på dem, ten­ker jeg nå.

Kan­skje vil det opp­munt­re henne at Bjørg­vin-bis­kop Halv­or Nord­haug har mer­ket seg at hun i bispe­kol­le­gi­et er opp­tatt av å iva­re­ta me­nig­he­te­ne og pres­te­ne.

Han om­ta­ler henne for­øv­rig som venn­lig, sam­vit­tig­hets­full, ty­de­lig, etter­ret­te­lig og lojal.

Gjen­nom hele bis­pe­pe­rio­den har hun lo­jalt be­holdt 1. Pe­ters brev 1,3 som sitt fa­vo­ritt­vers. Det leses ved hver dåp i Den nors­ke kirke: «Lovet være Gud, vår Herre Jesu Kris­ti Far, han som i sin rike mis­kunn har født oss på ny til et le­ven­de håp ved Jesu Kris­ti opp­stan­del­se fra de døde...»

- Fordi da tør jeg både å leve og dø, for­kla­rer hun.

Hvem andre gir denne ver­den håp; et håp som til og med går ut over død og grav! Jeg vet ikke om noen. Og det håpet er le­ven­de, det vir­ker!

Hele livet har Laila Riks­aasen Dahl hatt en trygg tro. Et per­son­lig valg og en be­slut­ning om fort­satt å stå for barne­tro­ens sann­he­ter tok hun imid­ler­tid da hun var 15 år, på Knatt­hol­men leir­sted. Det skjed­de som­mer­en før hun stod kon­fir­mant.

- Over buen til al­te­ret på Knatt­hol­men står det: Følg meg! Der opp­lev­de jeg at jeg måtte finne ut om jeg bare skul­le være «al­min­ne­lig» eller om jeg ville fort­set­te i ung­doms­klub­ben og ta an­svar.

Hun valg­te det siste. Gjen­nom det krist­ne ung­doms­ar­bei­det traff hun man­nen sin, Arne Willy Dahl, som hun har tre barn med. Han har vært hen­nes beste venn og vik­tigs­te råd­gi­ver gjen­nom livet.

- Jeg kunne ikke klart meg uten ham. Det har vært vak­kert i 46 år, sier hun takk­nem­lig.

Egent­lig hadde hun tre kri­te­ri­er for en ek­te­fel­le: Han måtte være kris­ten, av­holds­mann og lese dikt.

Det siste måtte hun gi av­kall på. Hel­ler ikke i dag fin­ner man ju­ris­ten Dahl for­tapt i en dikt­sam­ling.

- Neida, men du må ikke prøve å gjøre om på folk, smi­ler Riks­aasen Dahl. - Jeg har vært så vel­sig­net med ham, så jeg tror at Gud tenk­te at jeg ikke treng­te dik­te­ne. Vi gif­tet oss tid­lig, i 1970, og etter det har jeg hatt mine beste år.

Barn­doms­åre­ne var ikke fullt så gode. Det var ikke uten grunn at det var en av­holds­mann hun ville ha.

- Jeg har fått al­ko­hol­pro­ble­ma­tikk med meg fra jeg var liten.

Hun ba om at drik­kin­gen måtte slut­te.

- Vi blir ikke bønn­hørt slik vi vil all­tid. Bønn­hø­rel­sen be­står i at vi blir be­vart. Den lær­dom­men er det mye livs­du­ge­lig­het i, selv om en selv­føl­ge­lig øns­ker at barn­dom­men hadde vært let­te­re.

Bis­ko­pen blir in­tens i blik­ket og peker på sin jour­na­list­til­hø­rer når hun snak­ker:

- Det trengs at noen i kir­ken bærer en viten om at 10 pro­sent ikke kla­rer et nor­malt for­bruk av al­ko­hol.

I dag har hun en opp­le­vel­se av at det er hun som er ut­valgt til den rol­len. Hun går inn i den med glede:

- Jeg sier nei til al­ko­hol i ren og skjær vern om livet.

Vi skal peke på at vi har en som har helet vårt Guds­for­hold, som har stått i samme kamp som vi, som har kjem­pet og vun­net over alt ned­bry­ten­de og de­struk­tivt, over døden selv. Det skal gi oss fri­mo­dig­het.

Kris­tus er i blant oss! Det er utro­lig, men det er fruk­ten av hans opp­stan­del­se. Han er i fel­les­ska­pet og gjør sin gjer­ning hvis vi slip­per ham til, tar i mot hans Ånd og lar oss lede av ham. Han gir hjelp i rette tid. Vi får hjelp til å gå som opp­reis­te men­nes­ker ut i ver­den som Kris­ti vit­ner.

Vi skal som kirke rope ut: Det fin­nes en vei for ver­den fra mørke til lys. Kris­tus har gått den for oss, ved å komme fra sitt lys til vårt mørke. Han vil gå veien mot lyset med oss.

DAGEN

Laila Riksaasen Dahl

Søndag 27. april 2014 var det avskjedsgudstjeneste for Laila Riksaasen Dahl i Tønsberg domkirke.

Født 7. mars 1947 i Oslo, bakgrunn som lærer og kateket og er teolog.

Gift med generaladvokat Arne Willy Dahl, har tre barn og fire barnebarn.

Ble utnevnt til biskop i Tunsberg 20. september 2002, går av med pensjon i mai 2014.

Laila Riksaasen Dahl ga til kjenne at hun hadde skiftet syn på homofile partneres mulighet til å ha vigslet tjeneste i Den norske kirke da kirkens lærenemnd la fram sin uttalelse om dette i januar 2006.

Per Arne Dahl overtar embetet etter henne i Tunsberg.

Powered by Labrador CMS