Her er avtalen mellom H, Frp, V og KrF

Av­ta­len med Venst­re og KrF sik­rer re­gje­rin­gen et stort fler­tall på Stor­tin­get de neste fire årene.

Publisert Sist oppdatert

1) lnn­led­ning

a. Venst­re, Kris­te­lig Folke­par­ti, Frem­skritts­par­ti­et og Høyre, sam­ar­beids­par­ti­ene, har gjen­nom­ført son­de­rin­ger med sikte på å av­kla­re hvor­dan fler­tal­let som ble opp­nådd i val­get skal for­val­tes.

b. Son­de­rin­ge­ne har vært ført med åpen­het og gjen­si­dig re­spekt, og har brakt de fire par­ti­ene nær­me­re hver­and­re.

c. Fler­tal­let skal i størst mulig grad for­val­tes i fel­les­skap gjen­nom stor­tings­pe­rio­den.

d. To av par­ti­ene, Frem­skritts­par­ti­et og Høyre, går i for­hand­lin­ger med sikte på å danne re­gje­ring.

e. Sam­ar­bei­det mel­lom par­ti­ene i re­gje­ring og par­ti­ene i Stor­tin­get skal være pre­get av den samme åpen­het og til­lit som er vist i son­de­rin­ge­ne.

f. Av­ta­len gjel­der i stor­tings­pe­rio­den 2013-2017.

2) Par­ti­ene vil ba­se­re po­li­tik­ken på et fel­les verdi­grunn­lag:

a. Sam­ar­beids­par­ti­ene byg­ger sin po­li­tikk på fri­het og til­lit til en­kelt­men­nes­ket, fa­mi­li­en, gründe­ren, lo­kal­sam­fun­net og fri­vil­lig­he­ten. Sam­ar­beids­par­ti­enes verdi­for­ank­ring lig­ger i retts­sta­tens og de­mo­kra­ti­ets prin­sip­per, og den krist­ne og hu­ma­nis­tis­ke kul­tur­arv. Sam­ar­beids­par­ti­ene vil skape stør­re rom for pri­va­te, lo­ka­le og fri­vil­li­ge ini­tia­tiv.

b. Sam­ar­beids­par­ti­ene byg­ger sin po­li­tikk på re­spek­ten for kunn­skap. Kunn­skap ska­per so­si­al mo­bi­li­tet for den en­kel­te og mulig­he­ter for alle. En ster­ke­re sat­sing på kunn­skap og kom­pe­tan­se vil styr­ke vel­ferds­ord­nin­ge­ne og gjøre ar­beids­plas­se­ne trygge­re.

c. Sam­ar­beids­par­ti­ene byg­ger sin po­li­tikk på of­fent­lig fi­nan­sier­te vel­ferds­løs­nin­ger. Om­sor­gen for eldre og pleie­tren­gen­de må byg­ges vi­de­re ut for å gi alle som tren­ger det et til­bud med kva­li­tet og ak­ti­vi­tet. Sam­ar­beids­par­ti­ene vil ta i bruk alle gode krefter for sikre pa­si­en­te­ne helse­tje­nes­ter med høy kva­li­tet til rett tid, mer valg­fri­het og stør­re mang­fold i til­bu­det.

d. Sam­ar­beids­par­ti­ene byg­ger sin po­li­tikk på at alle men­nes­ker har uni­ver­sel­le ret­tig­he­ter uav­hen­gig av hvor i ver­den de bor, slik som yt­rings­fri­het, tros­fri­het og be­skyt­tel­se av pri­vat ei­en­doms­rett. Sam­ar­beids­par­ti­ene vil ar­bei­de for å spre kunn­skap om men­neske­ret­tig­he­ter og be­kjem­pe vold og un­der­tryk­king, for ek­sem­pel kjønns­lem­les­tel­se, tvangs­ek­te­skap, men­neske­han­del og sek­su­elt mis­bruk av barn.

e. Sam­ar­beids­par­ti­ene byg­ger sin po­li­tikk på so­si­alt an­svar og in­ter­na­sjo­nalt so­li­da­ri­tet. Sam­ar­beids­par­ti­ene vil jobbe for å løfte men­nes­ker ut av fat­tig­dom, både i Norge og i fat­ti­ge land. Sam­ar­beids­par­ti­ene vil prio­ri­te­re jen­ters ut­dan­ning i fat­ti­ge land. Barn som vokser opp i fat­ti­ge fa­mi­li­er i Norge skal gis mer like­ver­di­ge mu­lig­he­ter. For å in­klu­de­re flere i ar­beids­mar­ke­det vil sam­ar­beids­par­ti­ene øke for­vent­nin­ge­ne til ak­ti­vi­tet i vel­ferds­ord­nin­ge­ne.

f. Sam­ar­beids­par­ti­ene byg­ger sin po­li­tikk på at ver­di­er må ska­pes før de kan deles. Verdi­ska­pin­gen skal sti­mu­le­res i hele lan­det. ln­fra­struk­tu­ren i Norge må rus­tes kraf­tig opp, det må byg­ges ut mer vei og bane, og det må sat­ses på in­no­va­sjon, forsk­ning og ut­vik­ling. Sam­ar­beids­par­ti­ene vil styr­ke et all­si­dig og bredt norsk næ­rings­liv, og legge bedre til rette for pri­vat ei­er­skap.

g. Sam­ar­beids­par­ti­ene byg­ger sin po­li­tikk på den en­kel­tes behov for trygg­het i hver­da­gen. Be­red­ska­pen i Norge må styr­kes, og grunn­be­man­nin­gen i po­li­ti­et må heves. Sam­men­hen­gen i straffe­retts­kje­den må prio­ri­te­res. Sam­ar­beids­par­ti­ene vil for­ster­ke inn­sat­sen for so­nings­over­fø­ring og retur av kri­mi­nel­le ut­len­din­ger.

h. Sam­ar­beids­par­ti­ene byg­ger sin po­li­tikk på for­val­ter­an­sva­ret og føre var-prin­sip­pet. Den klo­den vi skal over­late til våre barn skal være i minst like god stand som vi over­tok den fra våre for­fed­re. Ut­byg­gin­gen av for­ny­bar ener­gi må økes. Sam­ar­beids­par­ti­ene vil føre en of­fen­siv klima­po­li­tikk og for­ster­ke klima­for­li­ket.

i. Sam­ar­beids­par­ti­ene byg­ger sin po­li­tikk på målet om en mest mulig ef­fek­tiv bruk av fel­les­ska­pets res­sur­ser. Sam­fun­net må bli mind­re by­rå­kra­tisk. Sam­ar­beids­par­ti­ene vil bidra til en enk­le­re hver­dag for folk flest. Mer makt og myn­dig­het må over­la­tes til lo­kal­sam­fun­net. Sam­ar­beids­par­ti­ene vil mot­ar­bei­de slø­sing med of­fent­li­ge mid­ler, og prio­ri­te­re økt gjen­nom­fø­rings­kraft høyt.

j. Sam­ar­beids­par­ti­ene byg­ger sin po­li­tikk på et for­plik­ten­de in­ter­na­sjo­nalt sam­ar­beid. Norge skal være en aktiv bi­drags­yter i FN, NATO, Nor­disk råd og andre in­ter­na­sjo­na­le or­ga­ni­sa­sjo­ner. Sam­ar­beids­par­ti­ene vil føre en of­fen­siv nord­om­råde­po­li­tikk og en mer aktiv po­li­tikk for å iva­re­ta Nor­ges in­ter­es­ser over­for EU, blant annet gjen­nom EØS-av­ta­len. Sam­ar­beids­par­ti­ene vil ar­bei­de for de­mo­kra­ti og men­neske­ret­tig­he­ter, og leg­ger til grunn en ba­lan­sert hold­ning til Midt­østen­kon­flik­ten.

3) Par­ti­ene er enige om en rekke fel­les po­li­tis­ke pro­sjek­ter og sat­sin­ger:

a. Fa­mi­lie­ne skal gis valg­fri­het og flek­si­bi­li­tet

b. Det gjen­nom­fø­res en kom­mune­re­form, hvor det sør­ges for at nød­ven­di­ge ved­tak blir fat­tet i pe­rio­den.

c. Fra­drags­ord­nin­gen for gaver til fri­vil­li­ge or­ga­ni­sa­sjo­ner styr­kes, og by­rå­kra­ti­et over­for fri­vil­li­ge or­ga­ni­sa­sjo­ner re­du­se­res.

d. Det gjen­nom­fø­res et læ­rer­løft i sko­len

e. Be­hand­lings­til­bu­det for rus­av­hen­gi­ge styr­kes, blant annet ved å kjøpe flere be­hand­lings­plas­ser og etab­le­re et mer sam­men­hen­gen­de be­hand­lings­løp.

f. Be­hand­lings­til­bu­det innen psy­kia­tri styr­kes, blant annet ved å etab­le­re et bedre lav­ters­kel til­bud i kom­mu­ne­ne.

g. Ut­byg­gin­gen av in­fra­struk­tur økes ut­over ram­me­ne i Na­sjo­nal Trans­port­plan

h. Det skal lønne seg å jobbe. Minste­fra­dra­get på lønns­inn­tekt heves. Pri­vat ei­er­skap og spa­ring styr­kes gjen­nom re­du­sert for­mues­skatt og arve­av­gift, og bedre fra­drags­ord­nin­ger for bo­lig­spa­ring, pen­sjons­spa­ring og med­ei­er­skap.

i. Kam­pen mot svart ar­beid for­ster­kes, i den sam­men­heng ut­re­des ge­vins­ter og kon­se­kven­ser av et ROT-fra­drag i skat­ten.

j. Grunn­be­man­nin­gen i po­li­ti­et økes.

k. Av­kast­nin­gen fra miljø­tek­no­logi­fon­det økes.

l. Det inn­fø­res et skatte­fra­drag for ENØK-in­ves­te­rin­ger i hjem­met.

m. Sat­sin­gen på kol­lek­tiv­trans­port i stor­by­ene for­ster­kes.

n. Det inn­fø­res nøy­tral moms i sta­ten og helse­fore­ta­ke­ne.

4) Par­ti­ene er vi­de­re kom­met til enig­het om føl­gen­de punk­ter:

a. Hand­lings­re­ge­len lig­ger fast. Penge­bru­ken in­nen­for hand­lings­re­ge­len til­pas­ses si­tua­sjo­nen i øko­no­mi­en. Økt bruk av olje­pen­ge­ne bru­kes i stør­re grad til in­ves­te­rin­ger i kunn­skap, in­fra­struk­tur og vekst­frem­men­de skatte­let­tel­ser. Et nytt of­fent­lig ut­valg ned­set­tes for å vur­de­re fler­åri­ge bud­sjet­ter på ut­valg­te om­rå­der og et ty­de­li­ge­re skil­le mel­lom in­ves­te­rin­ger og drift i bud­sjet­tet. Hvor langt vi lyk­kes i å nå de po­li­tis­ke må­le­ne vil av­hen­ge av det øko­no­mis­ke hand­lings­rom­met.

b. Fedre­kvo­ten set­tes til 10 uker. Det åpnes for en til­lits­ba­sert unn­taks­ord­ning etter ob­jek­ti­ve kri­te­ri­er. Kri­te­ri­er som åpner for unn­tak knyt­tes til syk­dom, fars ar­beids­le­dig­het under mors per­mi­sjons­tid, fars ar­beids­opp­hold i ut­lan­det, selv­sten­di­ge næ­rings­dri­ven­de/ene­ak­sjo­næ­rer samt mors ar­beids­si­tua­sjon.

c. Ikke åpne for pe­tro­le­ums­virk­som­het, eller kon­se­kvens­ut­re­de iht. pe­tro­le­ums­lo­ven, hav­om­rå­de­ne uten­for Lo­fo­ten, Ves­ter­ålen og Senja i pe­rio­den 2013-2017, og ikke iverk­set­te pe­tro­le­ums­virk­som­het ved Jan Mayen, is­kan­ten, Ska­ger­rak eller på Møre­fel­te­ne. Det etab­le­res en miljø­base/olje­vern­base i Lo­fo­ten og Ves­ter­ålen.

d. Det ut­ar­bei­des en til­taks­pak­ke ret­tet mot barn i fat­ti­ge fa­mi­li­er (jmf fel­les re­pre­sen­tant­for­slag) og dif­fe­ren­sie­rin­gen av for­eldre­be­ta­ling i barne­ha­ger og SFO økes.

e. Na­tur­mang­fold loven lig­ger fast, men prak­ti­se­rin­gen gjen­nom­gås.

f. Par­ti­ene viser til egen av­ta­le om ut­len­dings­fel­tet.

g. Det etab­le­res et eget ut­byg­gings­sel­skap som skal løfte flere vei­pro­sjek­ter og gjen­nom­føre ut­byg­ging mer ef­fek­tivt. Sat­sin­gen på ut­byg­ging av vei og kol­lek­tiv­trans­port økes ut­over NTP, og bom­penge­an­de­len i nye pro­sjek­ter re­du­se­res.

h. En­gangs­stø­na­den økes.

i. Lov­fes­tet rett til hel­døgns pleie og om­sorg ut­re­des med sikte på inn­fø­ring i pe­rio­den

j. Kva­li­te­ten i helse­ve­se­net heves. ISF-an­de­len økes, og det ut­re­des en for­bed­ret fi­nan­sie­rings­mo­dell for akutt­be­hand­ling, forsk­ning og ut­dan­ning i det of­fent­li­ge helse­ve­se­net. Fritt be­hand­lings­valg inn­fø­res. Ord­nin­gen inn­fø­res først for rus og psy­kia­tri, og eva­lu­eres.

k. Av­kor­tin­gen av pen­sjon for gifte og sam­boen­de pen­sjo­nis­ter re­du­se­res. I pe­rio­den re­du­se­res av­kor­tin­gen fra 15 til 10 pst.

l. RLE-fa­get end­rer navn til KRLE ( Kris­ten­dom, re­li­gion, livs­syn og etikk), og kra­vet om at faget, i tråd med kom­pe­tanse­må­le­ne, skal inne­hol­de minst 55 pst. kris­ten­dom gjen­inn­fø­res.

m. Bio­tek­no­logilo­ven eva­lu­eres. Det inn­fø­res ikke et of­fent­lig til­bud om tid­lig ul­tra­lyd eller et til­bud om NIPD-blod­prø­ve til alle gra­vi­de.

n. Ho­ved­lin­je­ne i norsk al­ko­hol­po­li­tikk lig­ger fast.

o. Av­tale­in­sti­tut­tet i land­bru­ket opp­rett­hol­des, og det leg­ges vekt på for­ut­sig­bar­het og re­for­mer som kan gi økt lønn­som­het.

p. Sex­kjøps­lo­ven eva­lu­eres, og det leg­ges fram en stor­tings­mel­ding på bak­grunn av eva­lu­e­rin­gen. De so­sial­po­li­tis­ke virke­mid­le­ne over­for pro­sti­tu­er­te for­ster­kes.

5) For å for­val­te fler­tal­let i fel­les­skap, er par­ti­ene enige om føl­gen­de:

a. De fire sam­ar­beids­par­ti­ene be­kref­ter at de sam­men tar an­svar for å gi lan­det en sty­rings­dyk­tig re­gje­ring.

b. Sam­ar­beids­par­ti­ene sam­ar­bei­der om kon­sti­tu­e­rin­gen av Stor­tin­get i pe­rio­den og de per­son­valg som gjø­res av Stor­tin­get.

c. Stats­mi­nis­te­ren in­vi­te­rer jevn­lig til møte med sam­ar­beids­par­ti­enes par­la­men­ta­ris­ke le­de­re, parti­le­de­re og even­tu­el­le andre nøk­kel­per­soner for å drøf­te vik­ti­ge saker og opp­føl­gin­gen av av­ta­len.

d. De par­la­men­ta­ris­ke le­der­ne for sam­ar­beids­par­ti­ene møtes etter av­ta­le til faste tids­punkt i Stor­tin­get for å drøf­te ak­tu­el­le saker.

e. Re­gje­rin­gen kon­sul­te­rer sam­ar­beids­par­ti­ene i Stor­tin­get før vik­ti­ge saker, og saker som er om­talt i denne av­ta­len, leg­ges fram.

f. Sam­ar­beids­par­ti­ene for­plik­ter seg til å søke å danne fler­tall for stats­bud­sjet­tet, re­vi­dert na­sjo­nal­bud­sjett og ny­sal­de­rin­gen/om­grup­pe­rings­pro­po­si­sjo­ne­ne.

g. Sam­ar­beids­par­ti­ene for­plik­ter seg til å kon­sul­te­re hver­and­re før de del­tar i andre fler­tall som vil ha ve­sent­li­ge bud­sjett­mes­si­ge kon­se­kven­ser eller be­rø­rer saker som er om­talt i denne av­ta­len.

h. Sam­ar­beids­par­ti­ene som er i re­gje­ring for­plik­ter seg til, i alle saker som be­hand­les i Stor­tin­get, først å søke løs­nin­ger og fler­tall sam­men med Venst­re og Kris­te­lig Folke­par­ti.

i. Enig­het mel­lom sam­ar­beids­par­ti­ene skal ikke være til hin­der for at det i noen saker søkes å skape bre­de­re fler­tall om sa­ke­ne.

j. Av­ta­len er ikke til hin­der for at re­gje­rin­gen eller par­ti­ene i Stor­tin­get dan­ner andre fler­tall, så lenge av­ta­lens in­ten­sjon og pro­se­dy­rer er fulgt.

k. Der­som Venst­re eller Kris­te­lig Folke­par­ti øns­ker å gå inn i Re­gje­rin­gen Sol­berg, så har sam­ar­beids­par­ti­ene en po­si­tiv hold­ning til dette.

Av­ta­le mel­lom Venst­re, Kris­te­lig Folke­par­ti, Frem­skritts­par­ti­et og Høyre om ut­len­dings­fel­tet.

A: Inn­led­ning

Inn­vand­ring er kilde til mang­fold, nye im­pul­ser og kul­tu­rell ut­veks­ling. Va­ria­sjon bi­drar til ny­tenk­ning, in­no­va­sjon og krea­ti­vi­tet. Sam­ti­dig som inn­vand­ring har bi­dratt til øko­no­misk vekst i Norge og gjort oss til en mer mang­fol­dig na­sjon, ser vi ut­ford­rin­ger knyt­tet til inn­vand­ring og in­te­gre­ring. Folke­for­flyt­nin­ger set­ter det nors­ke sam­fun­net på prøve, uan­sett årsak. Ikke minst gjel­der det den nors­ke vel­ferds­sta­tens bære­kraft. Det er der­for nød­ven­dig å re­gu­le­re inn­vand­rin­gen.

Asyl­in­sti­tut­tet er et meget vik­tig verk­tøy for å gi be­skyt­tel­se til men­nes­ker som er reelt truet, og må ikke mis­bru­kes i noen form. Norge skal opp­fyl­le sine in­ter­na­sjo­na­le for­plik­tel­ser og hjel­pe flykt­nin­ger. Asyl­sta­tus skal inn­vil­ges etter in­di­vi­du­ell be­hand­ling og grun­dig vur­de­ring av søk­na­den. Inn­vand­rin­gen til Norge mo­ti­vert av ar­beid og fa­mi­lie­gjen­for­ening/-etab­le­ring er i dag mange gan­ger stør­re enn inn­vand­rin­gen som følge av flukt. Det er et gode at ar­beids­inn­vand­re­re øns­ker å skape seg en frem­tid i Norge. Kunn­skap, kom­pe­tan­se og mang­fold bi­drar til økt in­no­va­sjon og næ­rings­ut­vik­ling. Ar­beids­inn­vand­rings­po­li­tik­ken må gi mu­lig­het for opp­hold på grunn­lag av ar­beid, også fra land uten­for EØS-om­rå­det. Sær­lig må det bli enk­le­re for næ­rings­li­vet å til­trek­ke seg høy­kom­pe­tent ar­beids­kraft fra andre land.

Alle skal ha samme ret­tig­he­ter og plik­ter i Norge, uav­hen­gig av et­nisk bak­grunn. Det å stil­le krav til inn­vand­re­re er å vise dem re­spekt. Sam­ti­dig er det vik­tig med en mer of­fen­siv po­li­tikk som sik­rer inn­vand­re­re til­gang til ar­beids­mar­ke­det.

B: Varig ord­ning som sik­rer ster­ke­re vekt­leg­ging av barns si­tua­sjon

Barns til­knyt­ning til Norge gjen­nom flere års botid i Norge skal klar­gjø­res gjen­nom en re­gel­end­ring som gjør at ut­len­dings­myn­dig­he­te­ne i stør­re grad vekt­leg­ger hen­sy­net til hva som er barne­fag­lig for­svar­lig. For­ut­set­nin­gen er at for­eld­re­ne som ho­ved­re­gel har med­vir­ket til å av­kla­re sin iden­ti­tet og bi­dratt til å mu­lig­gjø­re øre rett:ur, men at retur ikke har vært mulig.

C: En­gangs­løs­ning for lang­tids­bo­en­de barn og deres fa­mi­li­er fra land med re­tur­av­ta­le

De­fi­ni­sjon av tid: Ut­gangs­punk­tet for tids­reg­nin­gen er når søk­na­den om opp­hold førs­te gang ble le­vert for bar­net eller når bar­net ble født. Hvis det er do­ku­men­tert at bar­net i pe­rio­den har opp­hold seg i ut­lan­det, skal denne tiden trek­kes fra.

Hvor bor bar­net/fa­mi­li­en: Vil­kå­ret er at bar­net bor i mot­tak eller på annen måte kan do­ku­men­te­re opp­hold i Norge.

Sta­tus: En­gangs­løs­nin­gen gjel­der de som ikke har en til­la­tel­se, ved at de har fått et en­de­lig av­slag, og de som ikke har en fer­dig­be­hand­let sak på en gitt dato.

En­gangs­løs­nin­gen gjel­der barn og deres fa­mi­lie (for­eld­re og ens­li­ge søs­ken under 18 år som opp­hol­der seg sam­men med bar­net) hvor det er mer enn tre år siden søk­nad om asyl.

For­ut­set­nin­gen er at for­eld­re­ne som ho­ved­re­gel med­vir­ker til å av­kla­re sin iden­ti­tet. De må komme fra land med re­tur­av­ta­le og søk­na­den må være re­gist­rert før re­tur­av­ta­len tråd­te i kraft.

D: Luk­ke­de mot­tak og mer dif­fe­ren­si­er­te mot­tak

1. Igang­set­te et ar­beid for å ta i bruk og gjel­den­de be­stem­mel­se­ne i ut­len­dings­lo­vens paragraf106, førs­te ledd. He­r­under vur­de­re om disse sa­ke­ne skal kunne be­hand­les av en egen hur­tig­dom­stol før fri­hets­be­rø­vel­se. Loven er;

«En ut­len­ding kan på­gri­pes og fengs­les når

a) ut­len­din­gen ikke sam­ar­bei­der om å klar­leg­ge sin iden­ti­tet i hen­hold til lo­vens paragraf 21 eller paragraf 83, eller det er kon­kre­te holde­punk­ter for å anta at ut­len­din­gen opp­gir urik­tig iden­ti­tet,

b) det er kon­kre­te holde­punk­ter for å å anta at ut­len­din­gen vil unn­dra seg iverk­set­tin­gen av et ved­tak som in­ne­bæ­rer at ut­len­din­gen plik­ter å for­la­te riket,

c) Ut­len­din­gen ikke over­hol­der melde­plikt eller på­legg om be­stemt opp­holds­sted etter $ 105 førs­te ledd bok­stav c, og ut­len­din­gen har en sak til be­hand­ling som ikke er en­de­lig av­gjort eller tids­punk­tet for ut­reise­fris­ten ennå ikke er inn­trådt,

d) det er truf­fet ved­tak om ut­vis­ning og ved­ta­ket er en­de­lig eller det er ikke gitt ut­satt iverk­set­tel­se i for­bin­del­se med klage, og det tref­fes til­tak mot ut­len­din­gen med sikte på ut­sen­del­se. Det er et vil­kår at ut­len­din­gen er ut­vist på grunn av ilagt straff og at det ut fra ut­len­din­gens per­son­li­ge for­hold er fare for at ut­led­nin­gen vil begå nye straff­ba­re hand­lin­ger,

e) ut­len­din­gen ikke gjør det som er nød­ven­dig for å opp­fyl­le plik­ten til å skaf­fe seg gyl­dig reise­do­ku­ment, og for­må­let er å frem­stil­le ut­len­din­gen for det ak­tu­el­le lands uten­riks­sta­sjon for å få ut­stedt reise­do­ku­ment,

f) ut­len­din­gen er i tran­sitt i norsk luft­havn, med sikte på ut­sen­del­se, eller

g) ut­len­din­gen ut­gjør en trus­sel mot grunn­leg­gen­de na­sjo­na­le in­ter­es­ser og dette er fast­slått i et ved­tak i ut­len­dings­sø­ken eller i en in­struks fra de­par­te­men­tet, og det tref­fes til­tak mot ut­len­din­gen med sikte på ut­sen­del­se.»

Ut­vik­le to nye typer mot­tak; in­te­gre­rings­mot­tak for dem som ven­ter på bo­steds­kom­mu­ne og re­tur­sent­re for per­soner og fa­mi­li­er med en­de­lig av­slag. Noen re­tur­sent­re skal kunne ta imot ut­len­din­ger som får fri­hets­be­rø­vel­se etter $ 106, førs­te ledd. Re­tur­sent­re vil ligne or­di­næ­re asyl­mot­tak når det gjel­der stan­dard, be­man­ning, ak­ti­vi­tets­nivå og be­boer­sam­men­set­ning.

For­skjel­len vil være en stør­re og gjen­nom­gå­en­de opp­merk­som­het ret­tet mot retur, sam­ti­dig som in­te­gre­rings­per­spek­ti­vet fal­ler bort. Dette må gjen­spei­les i de an­sat­tes kom­pe­tan­se.

E: Mer ef­fek­tiv saks­be­hand­ling og ras­ke­re retur av per­soner uten lov­lig opp­hold og kri­mi­nel­le

2. Be­gren­se mu­lig­he­ten for å frem­me om­gjø­rings­be­gjæ­rin­ger ved å gjen­nom­føre end­rin­ge­ne fore­slå i Prop. 180 L (2012-2013) som in­ne­bæ­rer ras­ke­re og mer ef­fek­tiv be­hand­ling av grunn­løse om­gjø­rings­an­mod­nin­ger. Retts­sik­ker­he­ten skal iva­re­tas og ord­nin­gen skal eva­lu­eres.

3. Styr­ke den ju­ri­dis­ke rett­led­nin­gen før førs­te søk­nad, for å sikre at søk­na­den som frem­mes er mest mulig kor­rekt og gir et godt grunn­lag for å få saken vur­dert etter norsk lov.

4. Ar­bei­de med å følge opp NOU 2070:72 og vur­de­re for­sla­ge­ne om en ny og bedre klage­ord­ning for ut­len­dings­sa­ker. He­r­under vur­de­re om opp­ga­ver som i dag lig­ger i Ut­len­dings­nemn­da skal over­fø­res til en for­valt­nings­dom­stol. Målet skal være ras­ke­re saks­be­hand­ling og ras­ke­re retur for de uten grunn­lag for opp­hold.

5. Re­du­se­re straffe­ni­vå­et som kre­ves for ut­vis­ning av ut­len­din­ger som er ilagt straff eller sær­re­ak­sjon i hjem­lan­det for for­hold som etter norsk lov kan føre til en feng­sels­straff i fem år eller mer. Da­gens regel er ti ar eller mer.

6. Ar­bei­de for flere re­tur­av­ta­ler, og bruke Nor­ges po­si­sjon til å sikre flere av­ta­ler.

7. Opp­ret­te en for asyl­sø­ke­re som blir tatt for kri­mi­nel­le hand­lin­ger (som for ek­sem­pel be­sit­tel­se og salg av nar­ko­ti­ka), der søk­na­den be­hand­les raskt og sø­ke­ren re­tur­ne­res til opp­rin­nel­ses­lan­det ved av­slag.

8. Styr­ke re­tur­ar­bei­det og po­li­ti­ets ar­beid med iden­ti­tet i den inn­le­den­de asyl­saks­be­hand­lin­gen gjen­nom Na­sjo­nalt lD-sen­ter. Vi­dere­ut­vik­le det nor­dis­ke og euro­pe­is­ke sam­ar­bei­det på dette om­rå­det.

9. Bruke uten­riks­tje­nes­ten mer ak­tivt i re­gio­ne­ne hvor det størs­te an­tal­let grunn­løse asyl­sø­ke­re kom­mer fra til å in­for­me­re om mang­len­de mu­lig­he­ter for opp­hold.

F: Fa­mi­lie­etab­le­ring/fa­mi­lie­gjen­for­ening

10. Heve un­der­hold­skra­vet i saker fa­mi­lie­etab­le­rings­sa­ker, men inn­føre mer li­be­ra­le skjønns­vur­de­rin­ger i for­bin­del­se med her­bo­en­de eller ut­len­din­gens inn­tekts­evne. Hen­sik­ten med end­rin­gen er å be­kjem­pe tvangs­ek­te­skap og sikre at paret kan for­sør­ge seg selv.

11. Heve kra­vet om botid for per­ma­nent opp­holds­til­la­tel­se fra tre år til fem år. Gjen­nom­gå reg­le­ne knyt­tet til per­soner som opp­le­ver mis­hand­ling.

12. I stør­re grad bruke DNA-tes­ting for å av­kla­re iden­ti­tet i for­bin­del­se med fa­mi­lie­gjen­for­ening.

13. Inn­føre en 24-års­gren­se for fa­mi­lie­etab­le­ring, med li­be­ra­le skjønns­vur­de­rin­ger, ut fra at hen­sik­ten med end­rin­gen er å be­kjem­pe tvangs­ek­te­skap og sikre at paret kan for­sør­ge seg selv.

14. Ut­re­de en ord­ning med kjær­lig­hets­vi­sum, som ikke stil­ler krav om for­lo­vel­se/plan­lagt bryl­lup.

G: Ar­beids­inn­vand­ring

15. Etab­le­re flere ser­vice­kon­tor for po­li­ti, UDI, Nav og Skatte­eta­ten for å lette tid og by­rå­kra­ti ved ar­beids­inn­vand­ring.

16. Enk­le­re reg­ler for ar­beids­inn­vand­ring for høy­kva­li­fi­ser­te ar­beids­inn­vand­re­re med ar­beid, in­klu­dert ut­re­de en mo­dell med for­hånds­god­kjen­ning av stør­re virk­som­he­ter.

17. Jobbe for å styr­ke Schen­gens yt­ter­gren­se og styr­ke sam­ar­bei­det med de store mot­ta­ker­lan­de­ne for å hind­re at grunn­løse asyl­sø­ke­re rei­ser fra land til land in­nen­for Schen­gen.

H: In­te­gre­ring

18. Endre ut­len­dings­for­skrif­ten slik at asyl­sø­ke­re og andre uten inn­vil­get opp­holds­til­la­tel­se gis mu­lig­het til å delta i uløn­net fri­vil­lig ar­beid for hu­ma­ni­tæ­re or­ga­ni­sa­sjo­ner, idretts­lag o.l.

19. Alle som søker norsk stats­bor­ger­skap skal be­hers­ke et mi­ni­mum av norsk munt­lig og gjen­nom­gå en test i sam­funns­kunn­skap. Prø­ven skal be­stås, men med ri­me­li­ge unn­taks­be­stem­mel­ser.

20. Styr­ke språk­opp­læ­rin­gen for kvin­ner med mi­no­ri­tets­bak­grunn, og gi flere mu­lig­het til å delta i ar­beids­li­vet. Koble gra­tis kjerne­tid i barne­hage til krav om del­ta­kel­se i ak­ti­vi­tet eller norsk­opp­læ­ring.

2l.Kart­leg­ge barns språk­fer­dig­he­ter og gi språk­opp­læ­ring til barn med svake norsk­fer­dig­he­ter før skole­start. Til­bu­det skal også om­fat­te barn som ikke går i barne­hage.

22. Sørge for ras­ke­re god­kjen­nings­ord­nin­ger, bedre real­kom­pe­tanse­vur­de­ring og til­bud om opp­da­te­ring av kom­pe­tan­se for å sikre at ut­dan­ning inn­vand­re­re al­le­re­de har kan bru­kes i Norge.

23. Styr­ke bo­set­nings­ar­bei­det i kom­mu­ne­ne og se på inn­ret­nin­gen i til­skudds­ord­nin­ge­ne.

24. Prio­ri­te­re kvote­flykt­nin­ger med størst sjan­se for vel­lyk­ket in­te­gre­ring.

I: For­føl­gel­se ba­sert på re­li­gion og til­hø­rig­het til so­si­al grup­pe (sek­su­ell leg­ning)

25. Prak­ti­se­rin­gen av be­skyt­tel­se ba­sert på re­li­gion eller til­hø­rig­het til so­si­al grup­pe (sek­su­ell leg­ning) ut­re­des og sam­men­lig­nes med UNHCRs ret­nings­lin­jer og EUs Sta­tus­di­rek­tiv.

Powered by Labrador CMS