Her er «det andre likkledet»
I påskeuken strømmer pilegrimer til den spanske byen Oviedo, like ved Compostela de Santiago. De vil se tøystykket som de mener hyllet inn Jesu livløse ansikt.
Tre ganger i året vises sudariet, eller svetteduken, i Ovideo frem. Den 84 ganger 53 centimeter store duken er spent ut i en ramme, og den oppbevares til vanlig i en kiste i Frelserens katedral i byen som ligger ved pilegrimsveien Santiago de Compostela. Blant de mange hundre som vil være til stede under visningen er Jostein Andreassen fra Søgne utenfor Kristiansand. Med seg har han 26 andre nordmenn.
– Jeg så det i 2012 og vet hva jeg går til. Men jeg vil gjerne se det igjen, det er en stor opplevelse, sier Andreassen som i en halv mannsalder har studert likkledet i Torino og driver nettstedet « torinokledet.no» sammen med Oddvar Søvik. Nå har han også skrevet bok om sudariet i Oviedo. Det antas av mange å være tørkleet som dekket Jesu ansitk, og som lå sammenrullet for seg selv da disiplene kom til den tomme graven.
Samme person
Men hvorfor denne interessen for et tøystykke i en liten spansk by? På duken skimtes kun noen flekker. Men undersøkelser med mikroskop avslører enkelte konturer av et ansikt. Dateringer har satt dukens opprinnelse til rundt år 700 etter Kristus. Men det kan vanskelig stemme, ettersom dukens direkte historie i hvert fall kan spores tilbake til år 520 etter Kristus.
Dessuten samsvarer blodflekkene og merkene forbausende godt med et annet stykke tøy som den siste tiden har vært gjenstand for mye forskning: Likkledet i Torino.
Godt bevitnet
Likkledet i Torino, som altså hevdes å være Jesu gravklær, har fått forbausende sterk støtte fra vitenskaplig hold de siste tiårene. Selvsagt ikke uten motstand, har mange konkludert med at mye tyder på at dette faktisk kan være klærne som dekket den mishandlede og døde Jesus fra Nasaret. I en vitenskaplig artikkel publisert i Teologisk tidsskrift tar MF-teolog Atle Ottesen Søvik til orde for at likkledet er ekte.
Omfattende forskning går også langt i å gi støtte til det som er kirkens syn på sudariet: Dette er tørkleet som Peter fant sammenrullet og lagt på et sted for seg selv, da han kom til Jesu grav den første påskemorgen.
Faktisk er historien til dette tørkleet bedre kartlagt enn likkledet i Torinos. Biskop Pelagius i Oviedo skrev i det tolvte århundre hvordan duken før år 614 ble ført ut fra Jerusalem og gjennom Nord-Afrika til Spania, som følge av persiske erobringer. Den har nå lagt i kisten sin i Oviedo i 1000 år.
– 44 vitenskapsmenn og kvinner fra tre land og 14 ulike vitenskapsgreiner konkluderer enstemmig med at kledet er ekte, sier Andreassen som hevder at det ikke finnes noen opposisjon til dette synet på sudariet.
Oppstandelsen
Langfredag vil uansett katedralen i Oviedo være fullstappet av mennesker som av ulike grunner vil være til stede når sudariet presenteres.
– Hvorfor mener du det er viktig at kristne og andre kjenner til sudariet, Andreassen?
– Fordi likkledet viser at Jesus har stått opp av grava, og sudariet bekrefter likkledets ekthet.