Her er det nye forbønns-forslaget
Teologiprofessor Harald Hegstads forslag blir omtalt som kompromissforslaget som kan få flertall. Les alle forslagene her.
Mandag ble det gjort endringer i forslaget fra Oslo-delegat Harald Hegstad og tre andre delegater.
Det reviderte forslaget lyder slik:
«På grunnlag av Bispemøtets delte uttalelse i «Ekteskapet i et evangelisk-luthersk perspektiv» finner ikke Kirkemøtet at det er tilstrekkelig grunnlag til å endre Den norske kirkes offisielle ekteskapsforståelse. Kirkemøtet fastholder tidligere vedtak som innebærer at ekteskapet teologisk sett er å forstå som et forhold mellom én mann og én kvinne.»
Kirkemøtet erkjenner samtidig at det er ulike syn på dette spørsmålet i kirken. Av hensyn til kirkens enhet og for å komme likekjønnede par i møte som søker kirkens forbønn for sine forpliktende samliv, ber Kirkemøtet om at det utarbeides forslag til en forbønnsliturgi for borgerlig inngått ekteskap for likekjønnede par med tanke på behandling i Kirkemøtet 2015.»
De uthevede ordene er kommet til i den siste revideringen.
Bak forslaget står Harald Hegstad, Berit Espeset, May Lisbeth Hovlid Aurdal og Erling Birkedal.
Trakk forslag
Misjonshøgskolens rektor Bård Mæland fremmet lørdag forslag om en forbønnsliturgi hvor kirken kan be for likekjønnet samliv, men denne liturgien skal ikke kobles til en spesiell ekteskapsforståelse. Han har nå trukket det til fordel for Hegstads forslag fordi de to forslagene oppfattes å ligge nær hverandre.
- Derfor var det naturlig å vurdere å se dem sammen. For begge gjelder det at vi ønsker å ikke gjøre en forbønnsliturgi avhengig av en aksept av et bestemt ekteskapssyn, eller forutsette eksplisitt at det finnes to teologisk forankrede ekteskapssyn, sier Mæland til Dagen.
Som rektor ved et teologisk lærested har han tale- og forslagsrett på Kirkemøtet, men ikke stemmerett.
Mæland sier at hans mål har vært å finne et forslag til vedtak som plasserer seg så nær balansepunktet i forsamlingen som mulig.
- Men det krever faktisk at man strekker seg, også lenger enn sine primærstandpunkter. Om det vedtas, tror jeg kirken som helhet vil tjene på det, og vi kan muligens få en løsning som har noe holdbarhet.
Men det er naturligvis ingen endelig løsning på denne saken, sier Mæland og sier at det vil være avhengig av hvordan et slikt vedtak blir mottatt.
- Splitter
Øivind Benestad, som leder MorFarBarn-aksjonen mot endring av kirkens ekteskapssyn, er svært kritisk til Hegstads forslag, som han mener splitter den konservative siden. Det hjelper lite at forslaget fastholder at kirkens ekteskapssyn ikke skal endres, mener Benestad.
- Det gjelder bare i teorien, ikke i praksis. Med det forslaget vil vi få en tilnærmet bryllupsgudstjeneste for ekteskap som kirken i prinsippet ikke anerkjenner. Det blir en kommunikasjonsmessig katastrofe for kirken, for det er praksisen folk er opptatt av, sier Benestad til Dagen.
Hegstad avviser at forslaget splitter.
Heller ikke Kirkerådets nestleder, Kristin Gunleiksrud Raaum, er fornøyd med forslaget.
- Det er ikke et kompromissforslag. Det fastholder at ekteskapet er for mann og kvinne, sier hun.
Mot liturgier
I tillegg til Hegstads forslag, lå det tirsdag ettermiddag tre forslag til vedtak:
* Ikke utarbeide verken forbønns- eller vielsesliturgi. Fikk 11 stemmer i den første komitébehandlingen på Kirkemøtet, før Hegstads forslag var fremmet.
Det er formulert slik før komitébehandlingen begynte tirsdag ettermiddag:
«Alternativ 1
På grunnlag av Bispemøtets delte uttalelse i «Ekteskapet i et evangelisk-luthersk perspektiv» finner ikke Kirkemøtet at det er tilstrekkelig grunnlag til å endre Den norske kirkes ekteskapsforståelse. Kirkemøtet fastholder tidligere vedtak som innebærer at ekteskapet er et forhold mellom én mann og én kvinne.
Kirkemøtet vil gi tilslutning til Kirkerådets tilråding som er i samsvar med Bispemøtets mindretall som åpner for forbønn for likekjønnede par på grunnlag av den enkeltes prests pastorale skjønn og ansvar.
I Bispemøtets sak 36/08 heter det «forbønn for personer som har inngått likekjønnet ekteskap kan skje på grunnlag av den enkeltes prests pastorale skjønn og ansvar.
Bispemøtet fremholder samtidig at slike forbønnshandlinger ikke må forstås som en ny liturgisk ordning, eller ha velsignelseslignende karakter, jamfør Bispemøtets vedtak i sak 03/08: «En bør unngå forbønnshandlinger som kan oppfattes som en ny liturgisk ordning»».
Forbønnsliturgi
* Innføre forbønnsliturgi for borgerlig inngåtte ekteskap. Fikk fem stemmer i den første komitébehandlingen på Kirkemøtet, som ble avsluttet lørdag.
Det er formulert slik før komitébehandlingen begynte tirsdag ettermiddag:
«Alternativ 2
Kirkemøtet viser til de ulike oppfatningene som kommer til uttrykk i Bispemøtets uttalelser og tar til etterretning at det finnes to teologisk forankrede syn på kirkelig vigsel av likekjønnede par. På grunnlag av Bispemøtets uttalelse i «Ekteskapet i et evangelisk-luthersk perspektiv» ber Kirkemøtet om at det utarbeides en egen forbønnsliturgi for borgerlig inngåtte ekteskap mellom likekjønnede par med tanke på behandling i Kirkemøtet 2015.»
Vigselsliturgi
* Innføre vielsesliturgi. Fikk tre stemmer i den første komitébehandlingen på Kirkemøtet.
Det er formulert slik før komitébehandlingen begynte tirsdag ettermiddag:
«Alternativ 3
Kirkemøtet viser til de ulike oppfatningene som kommer til uttrykk i Bispemøtets uttalelser og tar til etterretning at det finnes to teologisk forankrede syn på kirkelig vigsel av likekjønnede par. Kirkemøtet viser til Bispemøtets uttalelse «Ekteskapet i et evangelisk-luthersk perspektiv» der Bispemøtet fremhever at det heller ikke er «læremessig grunnlag for å avvise at kirken bidrar til at slike ekteskap inngås». Kirkemøtet ber om at arbeidet med egen vigselsliturgi for likekjønnede par igangsettes med tanke på behandling i Kirkemøtet 2015».
Debatten begynner tirsdag klokken 8.45. Vedtak fattes i løpet av dagen.
DAGEN