Det er søndag.
Kapellan Erik Andreas Holth klør seg i bakhodet mens de to ministrantene venter på å lede prosesjonen inn i St Paul katolske kirke i Bergen.
Så dukker de opp, som hvite perler på et kjede.
3. klassingene bærer hver sin blomst som de skal legge fra seg foran et bilde av Jesus.
Innenfor høres lyden av sang.
Spente foreldre skuer bakover i kirken for å få øye på barna sine.
Det er tid for første kommunion, det største og viktigste sakramentet i Den katolske kirke.
I et helt år forbereder barnet seg til seremonien gjennom undervisning, første skriftemål og utdeling av en egen bibel.
Første kommunion betyr første kristne fellesskap og spiller på nattverdsmåltidet Jesus hadde med disiplene sine.
Nattverden eller eucaristien er et minnesmåltid som Jesus selv innstiftet under sitt siste måltid med disiplene.
Jesus oppfordret disiplene til å gjøre dette til minne om ham.
I den katolske kirke mottar barn nattverden i 3. klasse etter å ha fått undervisning, katekese, gjennom et helt år.
An-Gjertine Nguyen Johansen fra Askøy er spent.
Hvordan blir det å få kjeksen i munnen?
Og hva smaker den?
Åtte-åringen har forberedt seg til denne dagen i et helt år.
Sammen med rundt 1.400 katolske 3. klassinger i Norge, har hun gått gjennom flere steg for å kunne motta sin første nattverd.
Annenhver lørdag har hun møtt opp på klosteret Marias Minde hvor hun har fått undervisning, kalt katekese, for å komme nærmere Gud.
Et av de siste stegene i opplæringen er første skriftemål.
Skriftemålet er å bekjenne sine synder overfor presten. Også dette er et sakrament i Den katolske kirke.
Fråtset i snop?
Men før hun kan bekjenne syndene, må hun forberede seg ved hjelp av et såkalt skriftespeil.
An-Gjertine leser gjennom 34 spørsmål:
Har hun latt være å gå i messen om søndagen?
Har hun gjort narr av Gud?
Har hun latt være å vise sine foreldre respekt?
Har hun stjålet, snop, leker, penger eller andre ting?
Har hun latt være å gjøre leksene sine?
Har hun sett på grove filmer eller fråtset i snop?
Det er mange ting å tenke på.
Sammen med mamma, Thien Oanh, har hun snakket om de mange mulige syndene og plukket ut noen.
De har hun skrevet ned på et ark.
Gud tilgir
Så kommer øyeblikket da hun skal bekjenne syndene for presten.
Døren lukker seg bak henne, og hun kneler ned på en benk.
Hun kan se presten gjennom gitteret, og han kan se henne.
Så finner hun frem arket med notater.
Presten lytter og sier at Gud tilgir.
Hun er tilgitt.
Øver på å knele ned
Noen dager senere, skal de siste forberedelsene i kirken gjennomføres.
For at barna skal vite hva de skal gjøre under messen, må de møte opp i kirken og gå gjennom programmet.
Her får de øve på å knele ned.
Et sakrament er en hellig handling, eller et nådemiddel.
I tidlig kristendom betydde sakrament alle handlinger, riter og gjenstander som ble brukt i gudstjenesten.
Fra høymiddelalderen ble sakrament bare brukt om rituelle handlinger som formidler guddommelig nåde gjennom et ytre middel.
Kilde: Store norske leksikon
Kapellanen Grzegorz Rafal Orkisz demonstrerer hvordan de skal åpne munnen. Han gjør det på en morsom måte, så barna begynner å le.
An-Gjertine får også høre at det ville smake som kjeks, men at det likevel er Jesus.
Hjemme er familien i full sving.
An-Gjertine øver på flere sanger hun skal spille på pianoet sammen med storebror Arn-Khien.
Det er åtte sanger i alt.
Hun fyker gjennom dem uten å spille feil.
Med Jesus på tungen
Så er den store dagen kommet.
Nasjonaldrakten, ao dai, som var bestilt fra mammas hjemland, Vietnam, har rukket frem til Norge, men havnet i feil by.
Så da blir det en annen kjole.
An-Gjertine synes den ligner på en brudekjole.
Da messen starter, får hun plass på første rad.
Kateketen har gitt den siste instruksen:
– Åpne munnen så presten kan legge Jesus på tungen din.
Men det tar tid før Jesus skal legges på tungen, og hun må gjespe mange ganger.
Transsubstansiasjon betyr at brødet og vinen i nattverden forvandles til hele Kristi legeme og blod.
Ifølge katolsk lære skjer forvandlingen i den eukaristiske bønn gjennom Kristi ords virkende kraft og den Hellige Ånds handling.
Kristus blir ikke delt opp ved brødsbrytelsen, men er helt og fullt til stede i hver av skikkelsene og i hver av deres deler.
I luthersk teologi forstår man nattverden slik at Jesus er til stedet i brødet og vinen, men tar avstand fra at han forvandles, altså transsubstansiasjon.
Kilde: katolsk.no / store norske leksikon
Plutselig er øyeblikket der. Det er hennes tur.
Forsamlingen dirrer av forventning da barna kommer frem for å motta det hellige sakramentet.
An-Gjertine kneler og folder hendene. Hun presser tungen ned bak tennene og gaper høyt.
– Dette er Kristi legeme, sier presten.
Det er ikke så mye smak, men det er heller ikke meningen.
Første kommunion er fullført og messen er ferdig.
Foreldrene reiser seg spontant og knipser bilder.
1.100 niåringer mottar første kommunion i Oslo katolske bispedømme, som innbefatter hele Sør-Norge, viser tall Dagen har fått tilgang til.
Legger vi til katolikker i resten av landet havner vi på rundt 1.400 barn som hvert år mottar første kommunion.
Det er en økning på over 30 prosent siste 20 år.
Det siste året har det vært flere som har tatt første kommunion enn det har vært døpte og konfirmerte i Den katolske kirke i Norge.
Noen kilometer unna, på Askøy, heiser farfar flagget.
Storebror Arn-Khien hjelper til.
Pappas norske familie og mammas vietnamesiske familie er samlet i et gammelt forsamlingshus på landet.
Det er tid for fest.
Pappa holder tale.
Familien synger sanger.
De deles inn i grupper og konkurrerer med hverandre.
Og An-Gjertine får endelig fremføre sangene sine.
Så får An-Gjertine gaver.
En messebok, penger, smykke, et telt og noe til en fremtidig bunad.
Av alle tingene An-Gjertine får i forbindelse med første kommunion, er kanskje rosenkransen den hun kommer til å bruke mest i fremtiden.
Det er et bønnekjede mange katolikker bruker hver dag.
– Når jeg blir større, da kommer jeg nok til å bruke rosenkransen mer, sier hun.
Når hun legger seg om kvelden, kjenner hun på en lettelse.
Første kommunion er unnagjort.
– Det var litt rart, alt sammen, men det gikk fint.