Her har de doblet antall RLE-studenter
Mens RLE blir nedprioritert av lærerstudenter på landsbasis, dobles til høsten årskullet som velger RLE-faget ved Universitetet i Stavanger.
Neste år skal 40 studenter på grunnskolelærerutdanningen i Stavanger fordype seg i RLE. De tre siste årene har mellom 15 og 20 studenter valgt RLE, etter at det ble et valgfag med utdanningsreformen i 2010.
Onsdag skrev Dagen at KrF kjemper for at RLE igjen skal bli obligatorisk i grunnskolelærerutdanningen, noe NLA og Høgskulen i Volda støtter. Målet er å sikre at alle lærere har god kompetanse i møte med en flerkulturell og flerreligiøs hverdag.
– Planlagt tap
Universitetet i Stavanger (UiS) opplever derimot et større behov for å gjøre fag som norsk og kunst og håndverk obligatoriske igjen.
– En kan si at RLE har «tapt» i forhold til før, men dette har vært en villet utvikling fra departementet og Stortingets side med utgangspunkt i behov i skolen, sier Elin Marie Thuen, instituttleder for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk.
Ifølge Thuen er markedet for RLE-ledere nærmest mettet nå fordi det ennå er mange lærere der ute som har RLE fra før reformen i 2010.
– Det er fortsatt mange som velger RLE - hos oss et av de mest populære valgfagene. Så i Rogaland, som mange studenter kommer fra, ser det ikke ut til at skolene kommer til å mangle lærere med RLE, sier Thuen.
Mangel i Bergen
Ifølge høgskolelektor Berit Nøst Dale ved NLA i Bergen er det derimot mangel på lærere med RLE-kompetanse i andre deler av landet.
– Her er det lærere i RLE som ikke har utdanning i det og som skal veilede våre RLE-studenter. Jeg tror ikke Bergensområdet er det verste heller, sier Dale.
Bente Afset er instituttleder for religion, livssyn og kirkefag ved Høgskolen i Volda.
– Det er nok ulike erfaringer i byområdene med store studentgrupper og distrikts-Norge der vi i stor grad utdanner lærere for våre egne regioner, sier Afset.
Ny lærerutdanning
I går ble det klart at regjeringen skal gjøre lærerutdanningen til en femårig mastergrad fra 2017.
– Om det vil få noen betydning for valgfagordningen vet vi ikke, men da er det i alle fall ikke tilstrekkelig å bare se på RLE. Personlig synes jeg at det å ha stor grad av valgmuligheter er en styrke for utdanningen, sier Thuen i Stavanger.
Bente Afset i Volda håper at den nye femårige lærerutdanningen vil gi mer rom for både RLE og estetiske fag.