Hevder Misjonssambandet tapte penger på TV-aksjon
TVLs innsamlingsaksjon skulle gi mer penger til misjon – endte opp med mindre.
Mandag ble det kjent at Vårt Land legger ned TV-kanalen TVL etter bare ni måneder på lufta.
– Jeg synes det er trist, men jeg er ikke overrasket. Akkurat nå er det veldig mange kristne TV-satsninger, og det er vel som forventet at ikke alle klarer seg, sier Espen Ottosen, informasjonsleder i Misjonssambandet til Dagen.
Hovedgrunnen for avviklingen er at inntektene fra annonsører og samarbeidspartnere har vært for lave.
TV-innsamling endte i minus
Da kanalen ble lansert i 2021 gikk Vårt Land bredt ut for å finne samarbeidspartnere.
Misjonssambandet var blant organisasjonene som ble forespurt å være faste sendepartnere på kanalen, men valgte å avvente.
I stedet avtalte Misjonssambandet og TVL at de skulle arrangere en TV-aksjon til inntekt for misjonsarbeidet deres. Det skjedde i november i fjor.
Ifølge Ottosen ble de totale kostnadene høyere enn innsamlingsresultatet
– Det er alltid et spørsmål om hvordan du regner, men hvis du regner inn alle kostnadene og all tidsbruk, så var de nok høyere enn det vi vet kom inn gjennom TV-aksjonen. Samtidig bør det sies at vi fikk svært god respons på TV-aksjonen.
Dermed ble ikke én krone som kom inn brukt på organisasjonens misjonsarbeid.
200.000 kroner
Ottosen forteller at Misjonssambandet blant annet måtte betale for markedsføring av TV-aksjonen, annonser i Vårt Lands papiravis og hyren til produksjonsselskapet TV Inter.
Totalt skal det ha kommet inn omkring 200.000 kroner under den direktesendte TV-aksjonen. Sendingen har også blitt sendt flere ganger i repriser, og det er uklart hvor mye pengegaver som har kommet inn i ettertid.
– Ville dere gjort dette igjen?
– Nei, skulle vi lagd en ny TV-aksjon måtte vi sett nøyere på betingelsene og sørget for lavere kostnader, sier Ottosen
Dyrt, men fabelaktig
Daglig leder i TVL, Alf Gjøsund, sier seg enig i kritikken fra Ottosen.
– Vi ville heller ikke gjort det på denne måten igjen. Programmet kostet for mye. Derfor hadde vi utviklet et nytt opplegg for programskaping hos oss. Vi så at vi ikke kunne fortsette på samme måte, forteller Gjøsund.
Han mener likevel at Misjonssambandet har grunn til å være stolte over programmet – særlig med tanke på den interne striden de siste årene.
– Det ble et fabelaktig program som ga et utrolig fint bilde på arbeidet de driver. Jeg var veldig glad for at vi etter så mye kjør mot dem i mediene, fikk vise at Misjonssambandet er mer enn konflikt, sier kanalsjefen.
Kritiker: – Trist dag
Tro & Medier var en annen aktør som tidlig sa nei til å være med på TVL-prosjektet.
Daglig leder Jarle Haugland har tidligere kritisert kanalen for å ha en utydelig teologisk profil. Han mener likevel at det er trist at kanalen snart er historie.
– Selv om jeg var noe uenig i profilen deres, så ønsket jeg jo virkelig at de skulle lykkes på evangeliets vegne. Jeg håper arbeidet som er lagt ned kan få utløp på andre formater, sier Haugland.
Han mener TVL-prosjektet viser hvor vanskelig det er å drive kommersiell TV-produksjon, men ønsker ikke å spekulere i hva kanalen har gjort feil.
– Givergleden større enn betalingsviljen
TVL-sjef Alf Gjøsund har vært tydelig på at kanalen ikke ønsker å være en «tiggerkanal» som ber om penger fra seerne – i motsetning til TV Visjon Norge og Kanal 10 som gjør det daglig.
– Viser dette at hvis man skal drive kristen-TV så må man være i fjernsynsruta og be om penger?
– Det er vanskelig å gi et enkelt svar på det, men jeg tror dette viser at giverviljen hos kristenfolket er større enn betalingsviljen hos annonsørene. Man gir for å være en del av noe større enn seg selv, men hvis man betaler så vil man spørre seg om hva man får igjen for det. Dette gjelder egentlig store deler av Kristn-Norge, mener Haugland.