Himmelfilm danker ut Norges Oscar-kandidat
43.000 mennesker har sett «Heaven Is For Real» på norske kinoer. Det er mer enn det dobbelte av seertallet for Norges Oscar-kandidat «1001 gram».
« Heaven Is For Real» – basert på Todd Burpos bok «Himmelen er på or´ntli» – var opprinnelig ikke tiltenkt norske kinosaler. Det måtte overtalelser til for at rettighetshaver United International Pictures (UIP) skulle distribuere den i Norge.
Nå angrer de slett ikke på at de snudde. Etter helgens visninger har 43.408 mennesker sett filmen.
På seks uker har den hatt mer enn dobbelt så mange besøkende som Norges Oscar-kandidat, filmen «1001 gram». Den er det bare 21.113 sjeler som har sett, rett nok i løpet av én uke mindre enn himmelfilmen, men trenden er likevel tydelig.
Sann historie
«Heaven is For Real» baserer seg på den sanne historien om en pastorfamilie i en amerikansk småby og den fire år gamle sønnen Colton.
FILMEN: Her kan du se glimt fra suksessfilmen
Hele deres virkelighetsoppfatning utfordres da Colton våkner fra en nær døden-opplevelse og sier han har vært i Himmelen. Han skildrer hendelser fra før han ble født, at han traff søsteren sin som døde i mors liv - og snakket med Jesus. Nærmiløjet gir både støtte og motstand.
Over 1000 visninger
Med 1.042 kinovisninger så langt, har i snitt 42 personer kommet for å se filmen pr. visning. I Vennesla kom det 195 mennesker på den ene visningen på den lokale kinoen. Snittallet i Lyngdal var 167, mens Fosnavåg (161) og Volda (147) heller ikke trenger å skamme seg.
Samlet er det Kristiansand som soleklart topper statistikken med hele 6224 besøkende, fordelt på 89 visninger. Det gir et snittall på 70 solgte billetter pr. visning.
Bergen kan på 2.-plass skilte med 3640 kinogjester, Sandnes med 2805. I Stavanger har 2066 mennesker sett filmen.
Ringte distributøren
Skuespiller og teaterregissør Robert Muren i Løten har promotert filmen overfor menigheter og kinosjefer landet over. Noen steder oppsøkte menighetsledere Muren, andre steder var det motsatt. Han greide etter hvert å overtale distributøren UIP til å sette opp filmen i Norge, og den er nå vist 78 steder landet over.
LES: Artikkelen om hvordan filmen ble satt opp i Norge
– Muren ringte oss. Vi inngikk et samarbeid der han bruker sitt kontaktnett og mobiliserer publikum i diverse byer og menighetsmiljøer. Det har vokst seg større og større, fortalte salgssjef Kenneth Jønsson hos UIP til Dagen tidlig i september.
– Kjempefornøyd
De ferskeste tallene begeistrer enda mer:
– Vi er kjempefornøyde. Det har gått over all forventning og vært stor interesse der ute, sier han.
Jønsson mener «Heaven is for real» er annerledes enn de fleste filmer med religiøs tematikk:
– Jeg tror filmen skiller seg ut fordi den er basert på en kjent bok, og den har mange filmatiske kvaliteter. Vi har fått tilbakemeldinger fra ikke-kristne som også har likt den. Det har dessuten vært oppmerksomhet rundt historien fordi den er kontroversiell, også blant kristne, sier Jønsson.
Til himmels
Mens anmeldelsene i flere aviser har vært heller lunken og teologer har uttalt skepsis til holdbarheten i historien, er de som har sett filmen, svært fornøyd.
På nettstedet filmweb.no framgår det at anmelderne bare har gitt filmen tre av ti mulige stjerner, mens publikumsbørsen peker i en helt annet retning, nemlig rett til himmels. Der har nær 1.200 mennesker stemt, og de gir filmen 7,7 stjerner av ti oppnåelige.