MAKTKAMP: Sperregrensen på fire prosent kan bli helt avgjørende for hvem som blir statsminister etter valget, enten Jens Stoltenberg eller Erna Solberg. Her er de to etter duellene i TV2 for en uke siden. (Foto: Fredrik Varfjell / NTB Scanpix)

Historisk oppgjør ved sperregrensen

Sperregrensen i det norske valgsystemet kan bli avgjørende for hvem som blir statsminister etter høstens valg. Det bekrefter samfunnsviterne Øyvind Østerud og Trond Nordby.

Publisert Sist oppdatert

- Hvis det ikke blir et klart blå-blått fler­tall, så vil sperre­gren­sen kunne slå vel­dig sterkt ut, på­pe­ker pro­fes­sor i stats­vi­ten­skap ved Uni­ver­si­te­tet i Oslo, Øy­vind Øste­rud.

Makt­for­hol­det i Stor­tin­get for­and­rer seg mar­kant av­hen­gig av hvil­ke parti som vip­per over og under sperre­gren­sen. Årets valg er helt spe­si­elt med fire-fem par­ti­er som lig­ger rundt sperre­gren­sen, på­pe­ker Øste­rud.

- Det gjel­der par­ti­er på begge sider av blokk­dan­nel­se­ne, både Sen­ter­par­ti­et, SV, KrF, Venst­re, og Miljø­par­ti­et de Grøn­ne.

Tren­ger hjelp

På en me­nings­må­ling i VG ons­dag får Høyre og Frp 76 man­da­ter, mens de tren­ger 85 for å få fler­tall. Da er det små par­ti­er som vaker rundt sperre­gren­sen som kan bli av­gjø­ren­de for å skape et fler­tall.

I gårs­da­gens må­ling går Miljø­par­ti­et De Grøn­ne frem til 4,7 pro­sent, noe som ville gitt dem sju man­da­ter i det nye Stor­tin­get. I hel­gens må­ling i Ber­gens Ti­den­de hav­net de der­imot i en vippe­po­si­sjon.

Øste­rud, som ledet den of­fent­li­ge makt- og de­mo­krati­ut­red­nin­gen for ti år siden, sier at po­li­ti­ker­ne var klar over at den kunne få slike ut­fall da de ved­tok sperre­gren­sen.

- Det er en del av spille­reg­le­ne som er lagt inn i sperre­gren­sen. De viss­te at den kunne være av­gjø­ren­de og den kan være vel­dig ut­slags­gi­ven­de for re­pre­sen­ta­sjo­nen for en­kel­te par­ti­er, spe­si­elt de som vip­per rundt sperre­gren­sen.

Ikke over­ras­ken­de

Pro­fes­so­ren i stats­vi­ten­skap og in­ter­na­sjo­na­le kon­flikt­stu­di­er mener at den spe­si­el­le virk­nin­gen av sperre­gren­sen ikke er util­sik­tet.

- Det lig­ger i ord­nin­gen med sperre­gren­se og ut­jev­nings­man­da­ter at det vil kunne ha store ut­slag for små par­ti­er, og at de igjen vil kunne ha stor be­tyd­ning for re­gje­rings­dan­nel­ser.

- Blant par­ti­ene som i dag sit­ter på Stor­tin­get er det ingen pla­ner om å endre sperre­gren­sen. Betyr det at samt­li­ge par­ti­er har slått seg til ro med da­gens ord­ning og føl­ge­ne av den?

- Det er det de gjør, inn­til det kom­mer et kon­kret for­slag med end­rin­ger fra at parti, sva­rer Øste­rud og leg­ger til:

- Dette er pri­sen at man be­ta­ler for å ha en sperre­gren­se.

For­må­let med ord­nin­gen er at man skal hind­re opp­fli­sing av re­pre­sen­ta­sjo­nen i Stor­tin­get. Det hand­ler om å sikre et mer re­gje­rings­dyk­tig fler­tall og å for­hind­re at alt­for mange små­par­ti­er kom­mer inn i na­sjo­nal­for­sam­lin­gen, slik man for ek­sem­pel har det i Is­rael.

- Men det for­hind­rer ikke at et parti kom­mer inn på Stor­tin­get der­som det opp­når til­strek­ke­lig stor opp­slut­ning lo­kalt til å få et dis­trikts­man­dat.

Al­ter­na­ti­ver er verre

Pro­fes­sor eme­ri­tus, Trond Nord­by, si­te­rer den tid­li­ge­re bri­tis­ke stats­mi­nis­te­ren Win­ston Churchill: De­mo­kra­ti er den ver­ste sty­rings­for­men som fin­nes, bort­sett fra alle de andre som er blitt prøvd opp gjen­nom ti­de­ne.

- Vi kan si det samme om valg­ord­nin­gen. Det vil all­tid være mulig å få slike til­spis­se­de og finur­li­ge si­tua­sjo­ner, men al­ter­na­ti­ve­ne er mye verre, sær­lig hvis vi skal ha en fullt ut pro­sent­vis for­de­ling på lands­ba­sis. Det vil også ha mange uhel­di­ge sider.

- Det vil all­tid være litt ulne grense­gan­ger i vårt de­mo­kra­tis­ke sys­tem. Skal en en­kelt­re­pre­sen­tant kunne av­gjø­re re­gje­rings­si­tua­sjo­nen i Norge? Ja, det kan skje, men man har egent­lig ingen helt gode valg­ord­nin­ger, på­pe­ker Nord­by.

Han po­eng­te­rer at uten ut­jev­nings­man­da­ter vil det størs­te par­ti­et gjer­ne bli vold­somt over­re­pre­sen­tert.

- Det er ikke mulig å finne fram til en hund­re pro­sent rett­fer­dig valg­ord­ning.

DAGEN

Sperregrensen

Sperregrensen betyr at et parti må ha mer enn fire prosent av alle stemmene ved valget for å kunne få et utjevningsmandat

Sperregrensen ble innført i Grunnlovens paragraf 59 i juni 1988 og praktisert første gang ved valget i september året etter

Stortinget har avvist flere forslag om senking og heving av sperregrensen, senest i 2010

Ulike land har ulike sperregrense. Sverige og Israel har for eksempel to prosent, mens Tyrkia har 10 prosent

Powered by Labrador CMS