Human-Etisk Forbund med støtte til kristent skolelag: – Må tillate at elever samles
– Skolen blir ikke mindre livssynsnøytral av at noen elever organiserer seg på et klasserom, sier Christian Lomsdalen, leder for Human-Etisk Forbund.
Mandag omtalte Dagen at det kristne skolelaget på Sagatun ungdomsskole i Balestrand i Sogndal kommune må møtes utendørs fordi kommunen ikke tillater religiøse samlinger i skoletiden.
Nå kommer leder i Human-Etisk Forbund, Christian Lomsdalen, med uventet støtte til skolelaget. Det kommer frem i et intervju med NRK.
– Hvis skolen tillater andre typer elevorganiseringer i friminuttene, så kan det kan ikke være sånn at skolen tillater sportslige, politiske, litterære eller demokratiske aktiviteter, og så nektes elever som ønsker å drive tros- eller livssynsaktiviteter i det samme tidsrommet. Så lenge initiativet kommer fra elevene, så må vi tillate at elevene samler seg i grupper i enkelte friminutt, sier Lomsdalen, som selv er lærer.
Han mener skolen bør likebehandle elevers fritidsaktiviteter.
– Skolen kan ikke tillate enkelte religioner og ikke andre. Hvis de åpner for én må de åpne for alle, enten det er snakk om muslimsk bønn, kristen andakt eller en humanistisk gruppesamling, sier Lomsdalen til Dagen.
Sogndal kommune sier nei til å låne ut rom til alle typer religiøse samlinger etter at elever har klaget på kristne skolelagsmøter, kom det fram i Dagens sak mandag.
Mener skeive er særlig sårbare
– Kommunedirektøren sier religiøse møter kan være ekskluderende, fordi enkelte kan oppleve at samlingen ikke er for dem. Er du enig i det?
– Selv om elevene som står bak initiativet oppfatter tilbudet sitt som åpent for alle, kan det likevel være en problemstilling hvilken organisasjon eller teologisk paraply dette skjer under. Her kan skeive elever være særlig sårbare, og vi vet at ungdomsskolen kan være en vanskelig tid å være skeiv, sier Lomsdalen.
Vil ha livssynsnøytral skole
Han legger til at skolen plikter til å drive etter opplæringslovens paragraf 9a, som sier at skolen skal fremme helse, trivsel og læring og ha nulltoleranse for diskriminering.
– Bør skolen være livssynsnøytral?
– Slik vi ser det skal skolens virksomhet være livssynsnøytral. En livssynsnøytral skole legger best til rette for det livssynsåpne samfunnet, og skolen skal legge til rette for at elevene skal kunne være seg selv, med sin tro eller ikke-tro.
– Skolen skal ikke ta initiativ til denne type møter, og vi mener derfor at skolegudstjenester er problematisk. Men dette (lagsmøter. journ.anm.) er elevinitiert og er derfor noe annet. Skolen blir ikke mindre livssynsnøytral av at noen elever organiserer seg på et klasserom.