Humanetikerne raser mot kirkegang på 17.mai

– Bygdefolket vil at alt skal være som før. Derfor arrangerer vi gudstjeneste, sier soknepresten i Akershus-bygda Kråkstad.

Publisert Sist oppdatert

I Kråkstad i Ski kommune har kirken en helt spesiell posisjon i 17. mai-toget. Toget starter ved den lokale idrettshallen, men etter et par minutter med rusling er det pause. Da er det tid for familiegudstjeneste.

– Vi oppfatter dette som splittende for alle i skolekretsen, sier Human-Etisk Forbund.

– Jeg vet ikke hvor gammel denne tradisjonen er, men kirken ligger på den mest historiske plassen i bygda. Slike steder går man gjerne innom, forteller sokneprest Jan Kay Krystad.

Han har hatt ansvar for gudstjenesten på 17. mai i 10 år, men tilknytningen til kirken går enda lengre tilbake i tid. Så lenge han kan huske har gudstjenesten vært et fast stopp på nasjonaldagen, men det er ikke en lang gudstjeneste.

– Når man hører ordet gudstjeneste, så tenker man at det varer en time. Vi bruker ti minutter på å få folk inn, gudstjenesten varer i 18 minutter og så tar det fire minutter å få folk ut igjen i toget.

– Hva får man tid til på 18 minutter?

– Vi rekker å synge noen sanger, høre noen bibelord og en kort preken på fire til fem minutter. Man får sagt mye på den tiden. Prekenen handler gjerne om korset i flagget, fred, frihet, frelse eller forsoning, sier han.

Problematisk

Men en gudstjeneste midt i 17. mai-toget er ikke helt uproblematisk. Human-Etisk Forbunds lokal­lag i Ski har prøvd å stoppe tradisjonen. Saken var oppe i kommunestyret, men ble avvist.

– Vi har stilt spørsmål ved om dette er en praksis som er i samsvar med kommuneplanens formål. Alle skal ha tilknytning og tilhørighet til sitt lokalmiljø. Vi oppfatter dette som splittende for alle i skolekretsen, sier Arne Bodin, leder i lokallaget.

Kommunestyret har vedtatt at det er de lokale 17. mai-komiteene som bestemmer programmet. I Kråkstad står tradisjonen sterkt.

– Det har vi sett de gangene tradisjonen har blitt forsøkt rokket med. Det er folket som sier ifra, sier soknepresten.

– Bygdefolket

Bodin aksepterer kommune­styrets beslutning, men varsler at saken vil bli tatt opp igjen ved neste kommunevalg.

– Det er ikke noe vi kan gjøre med, men det betyr ikke at vi er tilfreds med situasjonen slik den er nå, sier han.

– Vi i Kråkstad kirke har vært veldig forsiktig hele veien og har ikke vært pådriver for denne situasjonen. Det er bygdefolket som syntes 17. mai er en dag for store tradisjoner og ønsker at det skal være som tidligere, forteller Krystad.

Ordfører i Ski, Tuva Moflag (A), viser til 17. mai-komiteen, men kan fortelle at feiringen bygger på lange tradisjoner, slik hun kjenner til.

– På generelt grunnlag er min holdning å legge til rette for et inkluderende samfunn hvor alle kjenner at de kan delta.

Hun ønsker ikke å starte en debatt to dager før nasjonaldagen, men tenker at det er en debatt som er nødvendig å ta.

– Man bør da komme med innspill i god tid før neste års program.

Det har ikke lykkes Dagen å komme i kontakt med komiteen.

– Kirken er for liten

Lokallederen i Human-Etisk Forbund peker på flere problemer ved programmet.

– Kirken er for liten til at alle får plass. Det gjør at mange barn virrer rundt, sier Bodin.

Med 220 sitteplasser i kirken er også Krystad klar over plassproblemet, men han anslår at tre fjerdedeler av toget blir med inn i kirken.

– Vi tar inn alt av stoler, og folk står langs veggene. Jeg vil tro det er et snitt på 300 personer. Er været dårlig er det enda flere. Det er mange som trosser sin trosoverbevisning når det regner, ler Krystad.

– Klar splittelse

– Dette handler ikke om verdigheten rundt 17. mai, men om å synliggjøre splittelsen i lokalmiljøet. Jeg vil tro at det er mange fremmedkulturelle i Kråkstad som lar være å feire 17. mai fordi dagen har den formen den har. Det er en klar splittelse, og definerer og etablerer et utenforskap, sier Bodin.

Andre steder, også i Ski kommune, stopper toget opp utenfor den lokale kirken. Der er tradisjonen at presten holder en tale. Det mener Krystad er mer problematisk enn en tur inn i kirken.

– Der må man veie ordene man skal si og folk kan melde seg ut. Her er det mulighet til å gå inn eller være ute, sier han.

Menighetsrådet i Kråkstad ønsker ikke at folk skal stå og vente utenfor kirken. Derfor har de utfordret andre til å gjøre noe i vente­tiden. De siste årene har det vært veteranbilutstilling utenfor, og det har blitt servert kjeks og kaffe.

– For meg er trosfriheten utrolig viktig, og nettopp derfor ønsker vi at de som ikke vil skal få slippe å gå inn i kirken. Samtidig skal de få en opplevelse der ute, selv om vi ønsker at folk skal komme inn, sier Krystad.

Etterlyser opplegg

Året etter kommunestyrets vedtak stilte Humanistisk Ungdom opp med kjeks og saft – som en slags protest – utenfor kirken, men det har blitt med det. ­Krystad oppfordrer lokallaget til å stille med et alternativt opplegg.

– Vi har tenkt at hvis de er interessert i et tilbud til alle, burde de kanskje også hatt et tilbud, men nå har komiteen gitt dette til det historiske lokallaget, sier han.

– 17. mai er ikke en dag for å skape splittelsesaktivitet. Derfor sa vi som lokallag at vi ikke kunne være med på en slik aksjon som Humanistisk Ungdom gjorde, men hadde stor forståelse for at de hadde lyst å markere dette. Når vi er ute og deler ut løpesedler, forteller vi om forholdene i Kråkstad. Vi er ikke glad og oppfordrer personer med tilknytning til skolekretsen om å ta kontakt med oss slik at vi sammen kan finne en måte å angripe problemet på, sier Bodin.

-----

Jens-Brun Pedersen, pressesjef i Human-Etisk Forbund, reagerer slik på denne saken, på Twitter:

-----

Er det gudstjeneste på ditt hjemsted 17. mai? Fortell om det - og bli med i debatten på våre Facebook-sider:

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Innlegg av Dagen.

Se også:

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Innlegg av Dagen.

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Innlegg av Dagen.

Powered by Labrador CMS