Hun inviterer trøndere til en ny åndeverden
Hege Elisabeth Heia-Gideonsen (49) er den første spirituelle presten som er utdannet og ordinert i Norge. Veien har gått via Metodistkirken og Den norske kirke.
– Det er litt magisk det der, å finne den riktige hylla i livet og samtidig oppdage at ting du har trodd på tidligere føles som det samme, bare at en kaller det noe annet. Helbredelse ved bønn, kaller vi spiritualister for healing. Å bli fylt av Den hellige ånd, kaller vi å oppleve åndenærvær, sier Elisabeth Heia-Gideonsen på hurtig-trøndersk.
«Spirituelle prest»
I august 2017 startet hun og mannen, Magne Heia-Gideonsen, en avdeling av Norsk Spiritualistisk Trossamfunn (NST) i Trøndelag. Hun kaller seg Norges første «spirituelle prest» og er utdannet og ordinert her til lands av André Kirsebom.
Veien hennes har gått fra Metodistkirken til Den norske kirke hvor hun etter hvert var assistent på søndagsskole og drev barnekantori.
– Jeg har alltid vært åndelig og søkende. Det oppleves som at kosmos, universet, Gud, kall det hva du vil, legger til rette en sti som du skal gå på, sier presten, som først ble intervjuet i lokalavisen Innherred.
Elektrisk støt
I 2008 fikk Heia-Gideonsen kontakt med Den norske spiritualistkirken, som det da het. Hun åpnet tilfeldigvis en mail hvor det lå et spørsmål om hun ville bli spiritualistisk prest.
– Jeg fikk elektrisk støt fra hårroten til tåspissen. Det var ingen tvil om at det var riktig å svare ja, forteller hun.
Heia-Gideonsen var student i det første prestekullet i 2009 og ble ordinert i november 2015. Studiet var en deltidsutdannelse på minimum fire år med to samlinger i året og mange brevkurs.
Utdannes innen healing
– Hva lærte dere?
– På samme måte som prester holder en preken i Den norske kirke, lærer vi å kanalisere et budskap fra åndeverdenen. Det skjer der og da.
Studentene har også et slags «praktikum» som dreier seg om gjennomføring av navnedager, konfirmasjon, vielser og begravelser. Heia-Gideonsen sier prestestudiet består av mye teori, men også observasjon og praksis. De lærer blant annet om sjelesorg og menneskebehandling.
– Vi må utdanne oss innen healing. Det er en stor del av det vi driver med som prester, sier hun.
Kontakt med de døde
Det hender at presten i NST er med når folk vil ha kontakt med de døde. Hun sier at hun ikke maner frem noen, men at åndeverdenen selv vil komme til mediumet «og formidle det den vil si».
– Vi er bare kanaler og kan ikke bestemme hvem som skal komme, sier hun.
En gang i måneden arrangerer Heia-Gideonsen åndelige kvelder der det kommer mellom 0 og 20 personer. Enten er det åndelig medium-kveld, healing-kveld eller en blanding av de to.
Hun har vigselsrett og gleder seg til å forrette i sitt første bryllup i februar. – Det er et ekteskap mellom en katolikk og en buddhist og er et bilde på hvordan jeg liker at religiøse mellom-menneskelige relasjoner skal være, sier hun.
Reagerer på kristendommen
– Enkelte kristne forteller at de har gaven til å skjelne ånder. Merket du noen forskjell da du gikk fra en kristen kirke til spiritualisme?
– Hele mitt liv har jeg hatt kontakt med en åndeverden som er mye lik den jeg omgås i dag. Jeg visste ikke om noe annet enn kristendom, Gud og engler. Du henger ting på de knaggene du har, sier hun.
Den spiritualistiske presten sier at hun etter hvert begynte å reagere på kristendommen.
– I de fleste store verdensreligioner er det kraftige regelverk. Det var så mye som var syndig. For meg stemte ikke kristendommen, men jeg har ikke fordommer mot hva andre tror på. Jeg forstår, for jeg har vært der før, men til slutt hang det ikke sammen for meg, sier hun.
Les Dagens lederartikkel her: https://goo.gl/UzpJudPosted by DagensDebatt.no on 11. januar 2018
– Følger hjertet
Trønderen føler nå at hun er kommet hjem.
– Jeg har aldri følt meg så trygg og rolig som etter jeg fikk bekreftet hva jeg egentlig er.
– Hva er det du er?
– Et levende menneske som følger hjertet og magefølelsen og som hele livet har drømt om å finne stillhet og lykke.
Følte seg velkommen
Levanger har et rikt kristenliv. Foruten Den norske kirkes forsamlinger har tettstedet en katolsk kirke og en pinsemenighet; Sentrumskirka. Her er også Levanger Vineyard og den karismatiske Elihumenigheten. Videre har Bønnesenteret i Levanger, grunnlagt av Håkon Fagervik også sin base her.
Den spiritualistiske presten var nylig på juletrefest og forteller at hun ble ønsket hjertelig velkommen av presten, Kjartan Bergslid. Det bekrefter soknepresten.
– Jeg er glad for at jeg bor i et land der folk kan tro det de vil. Hun representerer et livssyn som jeg ikke deler, men som det fins andre som gjør, og jeg er glad for at de får mulighet til å leve i samsvar med livssynet sitt, sier han.
– Gode, tillitsfulle relasjoner
Bergslid forteller at Levanger er «en mangfoldsøy» i Nord-Trøndelag.
– Tatt i betraktning av hvor liten Levanger er, og hvor vi er plassert i folkekirkelige Trøndelag er vi et mangfoldig lokalsamfunn, sier han.
Håkon Fagervik, i Bønnesenteret i Levanger, forteller at de ulike kristne menighetene samarbeider godt i «Levanger kristne råd». Sokneprest Bergslid sier det samme.
– Vi har minst åtte ulike kirkesamfunn og har gode, tillitsfulle relasjoner oss i mellom.
Kjartan Bergslid forteller at kirkene i ulike situasjoner samarbeider med de andre trossamfunnene også, som for eksempel på Mangfoldsdagen når de ønsker flyktninger og innvandrere velkommen, når det er demonstrasjon mot terror.
– Hvem tror du at Norsk Spiritualistisk Trossamfunn kan appelere til?
– Det aner jeg ikke, for å si det rett ut.
Media og populærkultur
Anne Kathrine Kalvig, religionsforsker ved Universitetet i Stavanger, sier til Dagen at trossamfunnet er et organisert uttrykk for et bredere felt som spiritualisme, mediumisme og åndekontakt.
– En ser dette nedfelle seg i media og populærkultur. Mange enkeltstående aktører tilbyr også sine tjenester og lager kurs.
Hun påpeker at Den norske kirkes liturgi for velsignelse av hus og hjem kan tolkes som kirkens svar på opplevelsen av uro og kontakten med åndeverdenen.
– Medlemmer i Den norske kirke relaterer seg nok også til dette feltet gitt det store medlemstallet og åndekontakt som utbredt kulturelt fenomen.
----
Les Dagens lederartikkel:
Når kristendommen etter hvert mister sin plass i samfunnet vil nok noen bli overrasket over hva som vokser frem i stedet. De som venter på en ny tidsalder for det opplyste og rasjonelle sinn vil bli skuffet. Dessuten vil all verdens åndelige søken aldri kunne finne noe av verdi som en ikke finner i Kristus.