Hun møtte kvinnen bak tiggerkoppen

Vibeke pleide å følge tiggerdebatten med interesse. Etter at hun ble venninne med rumenske Mariana er det blitt en pine med de mange og tøffe medieoppslagene.

Publisert Sist oppdatert

Hva har en kvin­ne fra den lut­fat­ti­ge ru­mens­ke lands­byg­da til fel­les med en kvin­ne fra Oslos vest­kant? Vel, mors­rol­len til å be­gyn­ne med. Etter­hvert viste det seg at det var mer. Møtet med ru­mens­ke Ma­ria­na på kirke­trap­pen uten­for Oslo Vest­re Fri­kir­ke skul­le endre mye for Vi­be­ke Em­ber­land Uhlig og for rom­kvin­nen Ma­ria­na.

Nå gle­der den tid­li­ge­re tig­ge­ren seg over å kunne stå opp klok­ken fem om mor­ge­nen for å gå på jobb. Om en uke flyt­ter hun inn i egen lei­lig­het. Og Vi­be­ke veks­ler nå små­pen­ger for å kunne om­set­te dem i sam­ta­ler med de mange tig­ger­ne i Oslos gater.

His­to­ri­en star­ter en søn­dag for­mid­dag i slut­ten av no­vem­ber i fjor. Vi­be­ke har nylig lan­det på emne for mas­ter­grads­opp­ga­ven i dia­ko­ni som hun skal skri­ve ved Dia­kon­hjem­met. «Kirke­folk og rom­folk - møter på kirke­trap­pen» er tit­te­len. Den harde ord­bru­ken og de mange medie­opp­sla­ge­ne om rom­folk har gjort henne rys­tet og litt in­ter­es­sert.

Hvem er disse men­nes­ke­ne som har gjort det nød­ven­dig å sette lås på bosspan­ne­ne i Vi­be­kes nabo­lag? Hvor­dan kan nord­menn bruke så harde ord over­for dem? Og på den andre side, hvor­for må rom­folk bruke bus­ke­ne til å gjøre sitt for­nød­ne? Og ikke minst: hvor­dan kan en dia­ko­nal re­spons over­for rom­folk se ut?

Me­nin­gen er å be­sø­ke andre me­nig­he­ter enn hen­nes egen Oslo Vest­re Fri­kir­ke der hun har sin prak­sis­pe­rio­de. Det fin­nes jo ikke tig­ge­re på trap­pen der. Men denne førs­te søn­da­gen i prak­sis­pe­rio­den hen­nes sit­ter det en ens­lig kvin­ne med tig­ger­kop­pen sin på kirke­trap­pen.

Vi­be­ke hil­ser på, gir henne noen myn­ter i kop­pen. Vil hun bli med inn i kir­ken? Men kvin­nen som sit­ter der kan ikke et ord norsk eller en­gelsk. Etter å ha prøvd på fransk og tysk bru­ker Vi­be­ke det ene ordet hun har i sitt ru­mens­ke vo­ka­bu­lar.

- Copii? spør hun.

Det mor­som­me ved at barn i fler­tall heter «kopi» på ru­mensk gjør at hun hus­ker det.

Re­spon­sen er umid­del­bar. Det lyser opp i an­sik­tet til kvin­nen. To fing­re strek­kes i været. Vi­be­ke viser at hun har tre barn.

- Ved hjelp av fin­ger­språk viste vi hvor store de var, og kom også fram til al­de­ren. Da var vi plut­se­lig to mødre. Vi var forbi kop­pen, for­tel­ler Vi­be­ke.

Kvin­nen ble ikke med inn i kir­ken. Da Vi­be­ke kom ut etter­på med litt kirke­kaf­fe til henne var hun i ferd med å gå.

Neste søn­dag sit­ter ikke kvin­nen på kirke­trap­pen, men nede på for­tau­et. Vi­be­ke set­ter seg ned med henne og gir tegn til kirke­trap­pen. Hvor­for sit­ter hun ikke der? «Go, go, go» sier kvin­nen og viser hvor­dan hun er blitt jaget fra kirke­trap­pen.

Vi­be­ke har tid­li­ge­re selv jagd rom­folk fra søp­pel­kas­sen sin. Men nå har hun stu­dert rom­fol­kets his­to­rie med for­føl­gel­se. Noe er an­ner­le­des. Umid­del­bart slen­ger hun armen rundt skul­de­ren hen­nes.

- Når jeg kjen­te henne ble jeg så fø­lel­ses­mes­sig opp­bragt over at hun var be­hand­let slik, hus­ker Vi­be­ke. Men hva så? Hun ville ikke bli med inn i kir­ken. Vi­be­ke tyr til en kom­bi­na­sjon av kropps­språk og enkel en­gelsk:

- Look, job?

- Å, yes job, madam! Job super! Rom­kvin­nen strå­ler.

- Kom, sier Vi­be­ke og peker mot kirke­dø­ren. Ma­ria­na er tvi­len­de.

- Pos­sib­le? spør hun.

- Yes, you my fri­end, sier Vi­be­ke.

Idet hun sier det strek­ker kvin­nen fram hån­den og pre­sen­te­rer seg med navn. Etter dette går Ma­ria­na og Vi­be­ke sam­men inn på guds­tje­nes­ten. Ma­ria­na peker og kom­men­te­rer.

Ingen barn i kir­ken i Ro­ma­nia. «Popa» har sort preste­drakt, ikke hvit som her. Vi­be­ke for­står at denne damen er kirke­vant, og at hun re­flek­te­rer over for­skjel­ler mel­lom en norsk guds­tje­nes­te og en ru­mensk.

Så skjer det noe helt spe­si­elt. Kol­lekt­bøs­sen nær­mer seg. Vi­be­ke ten­ker med seg selv at nå tar hun an­svar. Hun har in­vi­tert rom­kvin­nen inn på guds­tje­nes­ten, så hun må passe på at fris­tel­sen ikke blir for stor for den fat­ti­ge kvin­nen.

Idet kol­lekt­bøs­sen kom­mer forbi de to kvin­ne­ne gra­ver Ma­ria­na dypt i lom­men. Myn­te­ne sild­rer ned i bøs­sen. Det går et støkk gjen­nom Vi­be­ke og kvin­nen som sam­let inn kol­lek­ten.

- Hun tømte lom­me­ne sine, det var til skam for oss. Det var som et ekko fra Jesu for­tel­ling om enken og de to myn­te­ne, sier Vi­be­ke.

Etter guds­tje­nes­ten blir Ma­ria­na med på kirke­kaf­fe. Vi­be­ke er spent. Men folk i me­nig­he­ten er hyg­ge­li­ge og strek­ker ut en hånd for å hilse på. Når de kom­mer ut på kirke­trap­pen må Vi­be­ke over­be­vi­se Ma­ria­na om at det fort­satt er greit å tigge på kirke­trap­pen.

Å tigge uten­for kir­ken hadde all­tid vært en skam, nå var det uten­ke­lig. Neste søn­dag kom­mer hun til­ba­ke til guds­tje­nes­te. Uten tig­ger­kop­pen.

- Som tig­ger følte jeg meg som et dyr. Jeg hadde ikke mat, kunne bli spar­ket til og spyt­tet på. Jeg skam­met meg over å måtte tigge. I møte med Vi­be­ke og Rei­dulf (pres­ten i Oslo Vest­re Fri­kir­ke, red.anm.) opp­lev­de jeg for førs­te gang å føle meg vel­kom­men et sted i Norge, for­tel­ler Ma­ria­na til Dagen.

- Jeg hadde med meg tolk neste søn­dag, og på en blan­ding av norsk, ru­mensk og en­gelsk snak­ket vi på en dyp og varm måte om syk­dom i nær fa­mi­lie og om det å være mor, sier Vi­be­ke.

- Etter hvert har jeg lært meg litt ru­mensk, men det er utro­lig å se hvor­dan de vik­tigs­te ting i livet godt kan for­mid­les med få ord, hen­der og hjer­tet. Og litt Goog­le Trans­late, ler hun.

Den aller ster­kes­te øye­åp­ne­ren for Vi­be­ke var end­rin­gen som skjed­de i henne selv. Kvin­nen med tig­ger­kop­pen ble plut­se­lig Ma­ria­na, en kvin­ne med en al­vor­lig syk mann som ikke len­ger kunne for­sør­ge fa­mi­li­en og ikke hadde råd til lege­hjelp.

En kvin­ne som måtte for­la­te sine to barn for å tigge i et kaldt og frem­med land og som på denne måten har for­sør­get fa­mi­li­en sin i fire år.

Vi­be­ke er ikke ukjent med inn­si­gel­se­ne. At tig­ger­ne er en del av or­ga­ni­ser­te nett­verk. En krone til en tig­ger er en krone til bak­men­ne­ne. At rom­folk rei­ser fra by til by for å tigge, stje­le eller drive han­del alt etter som. Hun kan ikke ute­luk­ke at det noen gan­ger kan være slik. Hun kan for­stå at folk låser bosspan­ne­ne sine når uved­kom­men­de roter søp­pel ut­over gaten.

Men da hun hils­te på en av disse viste vir­ke­lig­he­ten seg å være en helt annen. Hun hils­te på en tig­ger og ble kjent med et men­nes­ke. Alt hun i etter­tid har gjen­nom­gått av rap­por­ter om te­ma­et be­kref­ter at Ma­ria­nas his­to­rie er re­ge­len og ikke unn­ta­ket.

- Ma­ria­na er en per­tent­lig og or­dent­lig kvin­ne som er tvun­get til tig­ging av om­sten­dig­he­ter hun ikke selv har kon­troll over. Hun har for­talt meg at det er tre ting hun har øns­ket seg i livet, å kunne lese, å kunne skri­ve og å få en jobb. Jeg ten­ker at det viser at vir­ke­lig­he­ten kan være en annen enn vi tror.

Selv kjen­ner Ma­ria­na ingen ru­me­ne­re i Oslo som har «bak­menn».

- Hver­ken jeg eller noen i fa­mi­li­en min er del av noe or­ga­ni­sert nett­verk. Pen­ge­ne vi tje­ner går til fa­mi­li­en, sier Ma­ria­na.

Vi­be­ke, som kjen­ner Ma­ria­nas øko­no­mi godt, be­kref­ter dette.

Møtet med Ma­ria­na på kirke­trap­pen har snudd opp ned på mye i Vi­be­kes liv. Når hun er ute og hil­ser på tig­ger­ne opp­ly­ser hun om adres­ser der en kan få hjelp. Plut­se­lig er det også blitt av be­tyd­ning å ha små­mynt klar i lom­men.

Ikke 20-kro­ne­re, det blir fort dyrt i leng­den. Men når hun put­ter et krone­styk­ke i kop­pen får hun møtt blik­ket og kan­skje veks­let noen ord.

Etter hvert som flere kjen­ner henne opp­le­ver hun at noen kan ta tak i henne på gaten. «Det er kaldt, hvor skal vi sove», sier de. Da føler hun seg mak­tes­løs. Men hun trøs­ter seg med at selv om ingen kan hjel­pe alle kan alle hjel­pe noen. Og det gjør Vi­be­ke nå.

- Jeg skjøn­ner jo at noen kan være prin­si­pi­elt mot tig­ging, at man skal myn­dig­gjø­re og ikke bidra til et møns­ter av tig­ging. Og hvis en får til en dia­ko­ni som hjel­per på andre måter enn å gi pen­ger i kop­pen er det øns­ke­lig. Men jeg vet at Ma­ria­na for­sør­get sin fa­mi­lie i fire år ved hjelp av tig­ging. Hun holdt barna i skole. Og hun var ikke her fordi det var så kjekt, hun for­tel­ler om et hardt liv, sier Vi­be­ke, som også har blitt in­ter­vju­et av gate­ma­ga­si­net Folk er Folk denne må­ne­den.

Det var ikke slik at hun ikke var in­ter­es­sert i å hjel­pe før. Men i lik­het med mange nord­menn gjor­de hun det helst gjen­nom ulike hjelpe­or­ga­ni­sa­sjo­ner. Fort­satt tror hun på or­ga­ni­sa­sjo­ner, men er redd for at det blir en måte å sette bort dia­ko­ni­en på.

- Ære være vel­ferds­sta­ten, men vi har in­sti­tu­sjo­na­li­sert li­del­sen og nøden bort fra gate­bil­det. Vi er ikke vant til at folk i vårt sam­funn ikke har ret­tig­he­ter. I me­nig­he­te­ne vil vi gjer­ne skyve nøden bort på in­sti­tu­sjo­ner og pro­fe­sjo­nel­le så det ikke for­styr­rer oss i vår kom­fort, for å sette det litt på spis­sen. Det er greit å gi til Frel­ses­ar­me­en, men det er i vår egen lo­kal­me­nig­het jeg mener vi har de aller beste for­ut­set­nin­ger for å in­klu­de­re og gi men­nes­ker det de tren­ger.

Vi­be­ke tror tig­ger­ne på trap­pen kan være en gave til me­nig­he­ten som kan re­vi­ta­li­se­re dia­ko­ni­en. Når men­nes­ker uten ret­tig­he­ter i vel­ferds­sta­ten brin­ger nøden sin helt på dør­ters­ke­len til nors­ke me­nig­he­ter blir en tvun­get til å tenke an­ner­le­des.

- Jeg tror vi er litt sje­ner­te over­for hver­and­res li­del­se og nød også. Vi tren­ger å tenke litt an­ner­le­des, også om vår egen nød. Å vise sår­bar­het er en del av vår men­nes­ke­lig­het, det ska­per nær­het.

Men hva har skjedd i Oslo Vest­re Fri­kir­ke etter at Ma­ria­na satte seg ned på trap­pen den søn­da­gen rett før ad­vent? Linn Sæbø er pas­tor i me­nig­he­ten og for­tel­ler at det ikke bare var lett.

- Både jeg og andre stø­ter på for­dom­me­ne vi sit­ter med når det gjel­der tig­ge­re. Det har vært be­ri­ken­de, og sam­ti­dig ut­ford­ren­de, for­tel­ler Sæbø.

Som en del av mas­ter­grads­ar­bei­det sitt har Vi­be­ke ut­ford­ret me­nig­hets­med­lem­mer til å dele hvil­ke tan­ker de gjor­de seg om tig­ge­ren på kirke­trap­pen. Alt var ikke like pent, for­tel­ler Vi­be­ke.

- Flere kom og for­tal­te om tan­ker som de halv­veis sen­su­rer­te selv. «Ikke sitt der og tigg, få deg noe å gjøre» tenk­te noen. Andre tenk­te at hun kunne nå sitte på noe så hun ikke ble så skit­ten.

Etter den andre søn­da­gen i kir­ken in­vi­ter­te Vi­be­ke Ma­ria­na hjem til seg. Her fikk hun lære seg å bruke støv­su­ger og andre «mo­der­ne» ren­gjø­rings­red­ska­per som fin­nes i nors­ke hjem. Be­ta­lin­gen kom under fri­be­lø­pet for be­skat­ning. Etter hvert gjor­de Ma­ria­na rent hos flere av Vi­be­kes venn­in­ner som en ar­beids­tre­ning.

I dag ar­bei­der hun for en ren­gjø­rings­be­drift og går på skole med støt­te fra gate­ma­ga­si­net Folk er Folk. Vi­be­ke og Ma­ria­na er gode venn­in­ner og en del av samme me­nig­het. Fak­tisk må Vi­be­ke inn­røm­me at hun er langt of­te­re på guds­tje­nes­te nå enn før hun traff venn­in­nen.

Er det så en­kelt som å hilse på nær­mes­te tig­ger, og slip­pe sol­skinns­his­to­ri­en løs? Nei, sier Vi­be­ke.

- Jeg kan jo ikke ge­ne­ra­li­se­re og si at en­hver tig­ger som sit­ter på en kirke­trapp er som Ma­ria­na. Men vi må være vil­li­ge til å møte dem som en­kelt­men­nes­ker. Og vi må våge å stil­le oss spørs­må­let om hvor­dan vi selv ville tak­let den si­tua­sjo­nen de be­fin­ner seg i, sier Vi­be­ke.

- Jeg kan ikke snak­ke for andre og vil ikke si hva kir­ken skal gjøre. Jeg kan bare si at Vi­be­ke åpnet døren til kir­ken for meg, og Rei­dulf (pres­ten i Kir­ken, journ.anm.) øns­ket meg vel­kom­men. Det er en gave fra Gud, sier Ma­ria­na - som i dag gle­der seg mange dager i for­vei­en til å gå til guds­tje­nes­te.

Powered by Labrador CMS