Hva skjedde med drømmen?
«I have a dream», erklærte Martin Luther King Jr. for nøyaktig 50 år siden. Den mest berømte talen i amerikansk historie ville være utenkelig i dag, mener retorikkekspert.
På denne datoen i 1963 sto en sterkt beveget pastor og borgerrettsforskjemper foran minst 250.000 mennesker ved Lincoln-monumentet i Washington DC.
Folkemengden var samlet for å kreve det de mente var de svartes soleklare rett som amerikanske statsborgere. Høydepunktet kom mot slutten.
Gospelsangeren Mahalia Jackson ropte «Speak about the dream, Martin». Den hadde hun hørt ham tale om før, men nå skulle Kings tunge tegne sterke språklige bilder for ørene på hele verden. Oppfordringen fra Jackson førte nemlig Luther King Jr. ut av manus, opp på talekunstens vinger og inn i historiebøkene.
- Det er mer eller mindre den mest kjente talen i moderne amerikansk historie, sier USA-ekspert Ole O. Moen. Han er pensjonert professor i amerikakunnskap ved Universitetet i Oslo.
Krevde like rettigheter
Borgerrettsbevegelsen hadde vært i støtet siden midt på 1950-tallet, men marsjen denne augustdagen fant sted i anledning at det var 100 år siden president Abraham Lincoln hadde signert dokumentet som garanterte amerikanske svarte slaver frihet. Ennå manglet det mye på at denne skulle bli en realitet, særlig i sørstatene. De svarte etterlyste økonomiske muligheter og politisk innflytelse.
- Det hadde vært mye styr på forhånd. Egentlig var arrangementet ment som en protest for frihet og rett til jobber. Det var rettet mot Kongressen, men også sørstatene. Men president John F. Kennedy var veldig redd for at det skulle bli oppfattet som en protest mot ham, sier Moen.
Han minner om at Kennedy allerede hadde satt i gang reformer for å bedre situasjonen for de svarte. Problemet hans var at mange demokratiske politikere i sørstatene var imot. Det gjorde at visepresident Lyndon B. Johnson måtte jobbe hardt for å bygge en koalisjon av liberale demokrater og moderate republikanere for å få gjennom borgerrettsloven, som var vedtatt i juni samme år.
President Kennedy ble skutt i november. Det førte ifølge Moen til at demokratene ikke hadde samvittighet til å stå imot flere av reformene.
Martyrstatus
Før Kings tale hadde det vært mye gnisninger mellom organisasjonene som kjempet for svartes rettigheter.
- King løftet kampen opp på et idealistisk plan, det kjentes som en moralsk kamp, sier Moen.
I talen gjorde pastoren det klart at drømmen hans var rotfestet i den amerikanske drømmen. Han understreket også at bruk av vold ikke ville føre fram.
King ble en omstridt skikkelse. FBI fulgte ham tett. Han ble beskyldt for å ha kommunistiske sympatier, og ble truet med at kvinnehistorier skulle brukes mot ham.
- På alle måter prøvde man å trakassere ham. Da han fikk Nobels fredspris i 1964, ble det hånlig mottatt mange steder i sørstatene, sier Moen.
I ettertid har det vist seg at deler av doktorgradsarbeidet hans var plagiat, men Moen mener han tross alt har vunnet mye ry.
- Han fikk nærmest martyrstatus etter mordet i 1968, påpeker Moen.
Tv-effekt
President Barack Obama har gjort tydelig at hans store forbilder er Abraham Lincoln og Martin Luther King Jr. Da Obama ble tatt i ed for andre gang i januar, skjedde det mens han la hånden på begges bibler. Også som taler har han latt seg inspirere av King
- De kommer fra den samme tradisjonen, sier Jens Elmelund Kjeldsen. Han jobber professor i medievitenskap ved Universitetet i Bergen og har retorikk som et av sine spesialområder.
Kjeldsen viser til at Luther King var både pastorsønn og pastor, og at Obama har bakgrunn i tilsvarende miljøer. Samtidig mener han Obama har en langt mer nøktern stil enn den King hadde på sin berømte tale, som varte drøyt 17 minutter.
- King virker nesten grepet av sine egne ord. Noe av det karakteristiske er mange gjentakelser. Det er også noe av grunnen til at vi husker talen. Han gjentar igjen og igjen, bemerker Kjeldsen.
Han påpeker at King bruker en lang rekke språklige bilder som inneholder sterke kontraster, for eksempel mellom de høyeste fjell og de dypeste daler. Dette er noe av grunnen til at han tror en liknende tale ikke ville fungere på langt nær like bra i dag. Professoren mener fjernsynsmediet er hovedforklaringen på at politikere og andre samfunnsaktører har en langt mer avslappet og hverdagslig stil
- For eksempel snakker Knut Arild Hareide morsomt og avslappet på tv, slik man kunne gjort i et kakeselskap. Hvis noen snakker slik King gjorde i et kakeselskap, ville vi ringe politiet, sier han.
Obama-inspirator
På denne måten mener Kjeldsen at King blir stående som en markør for en tid som var tilbakelagt.
- Vi kan si at han ser bakover. Han var en av de siste som kunne tale sånn, sier han.
Nå oppfatter han at det er langt viktigere for politikere å ha slående enkeltformuleringer, noe som kom for fullt i amerikansk politikk med Ronald Reagan som president på 1980-tallet. Slik sett er Obama et unntak fra regelen. Utenom «Yes, we can» tror han de fleste vil ha problemer med å huske enkeltformuleringer fra Obama.
- Men det han er god på, er å bygge opp argumenter. Kings taler var enda mer emosjonelle. Obama er visjonær, men også en rasjonell taler, mener Kjeldsen.
Svunnen tid
Alvoret i saken, og det lange historiske bakteppet som handlet om identitet av svært dype spørsmål for undertrykte mennesker, bidrar også til at Kjeldsen tror det var rom for en mer dramatisk retorikk fra King.
- Du kan ikke snakke som dette om skattenedsettelse, men dette handlet om en viktig del av en nasjon og dens historie, sier han.
I skandinavisk politikk tror han ikke det er rom for slik retorikk.
- Jeg tror vi ser på denne talen med en viss nostalgi. Det er mange år siden, men også en tid og en talekunst som vi ikke har hos oss lenger, sier han.
Dagen