Den katolske kirke er som en familie ifølge Pater Khiem Duc Nguyen.

I dette fylket er den katolske kirke nest størst

I 1923 var det bare to katolikker i fylket. Nå har de 7557 medlemmer.

Publisert Sist oppdatert

Pater Khiem Duc Nguyen kom fra Vietnam til Norge som niåring i 1989. Nå er han sogneadministrator for Vår Frue Kirke i Ålesund. Han tilhører et kirkesamfunn i vekst.

I Møre og Romsdal utgjør registrerte katolikker 2,8 prosent, mens andre kristne trossamfunn er 2,1 prosent etterfulgt av islam med 1 prosent. Dette er ifølge den nye boken «Tru på Vestlandet» som er en samling av tekster av akademikere som undersøker forskjellige aspekter av tro i regionen.

Migrasjon.

Pateren forklarer at den store økningen katolikker i hovedgrad skyldtes innvandring.

– Vi vietnamesere kom på grunn av krigen. Takk og pris for de norske skipene som plukket oss opp da, sier han.

De fleste i menigheten har bakgrunn fra andre land. Særlig etter østutvidelsen til EU i 2004, hvor blant annet Polen og Litauen ble en del av unionen, har antallet katolske innvandrere økt.

– Omtrent 99 prosent av menigheten vår er innvandrere, eller har innvandrerforeldre.

Mørebyene har tradisjonelt alltid vært involverte i internasjonale nettverk gjennom handel, skipsfart og industri.

Familie

Forklaringen på hvorfor Den katolske kirke har blitt så svær, er todelt ifølge Anders Aschim. Han er professor i religion, livssyn og etikk ved Høgskolen i Innlandet.

– På den ene siden har den lutherske folkekirka mange steder vist seg mindre egnet til å inkludere kristne immigranter enn frikirker med mer oversiktlige og tettare fellesskap, skriver han i «Tru på Vestlandet.»

Den hellige Jomfru Maria ved Vår Frue Kirke i Ålesund.

Pater Khiem Duc Nguyen trekker også fram det gjenkjennelige.

– Det er en naturlig prosess for oss at vi er her for hverandre. Jeg vil fremheve sterkt at kirken er en familie. Vi er brødre og søstre for hverandre. Tanken om familie er helt naturlig for oss og dette kjenner innvandrere igjen, sier Nguyen.

Han trekker for eksempel fram at det ikke finnes et ord for «du» på vietnamesisk, men at de heller bruker ordene «søster», «bror» og «søsken».

Konverteringer.

Han forteller at de også har nordmenn som konverterer til katolisismen.

– Det er noen nordmenn som kommer i kirken selv om de ikke er katolikker. Mange av dem har gått i menigheten ganske lenge med ektefellen sin som er katolikk, og så en dag kommer det kanskje noen og snakker med prestene våre om at de vil konvertere, sier Nguyen.

Kollega og sogneadministrator Dominic Nguyen Van Thanh ved St. Eystein i Kristiansund forteller at de også har en liten, men jevnlig strøm av nordmenn som konverterer til katolisismen.

– Det er ikke så mange, men det er jevnlig folk som konverterer. Vi har omtrent tre-fire i året, sier Than.

God tone

Odd Magnus Venås er hovedpastor i Norkirken Molde. De er ikke et registrert trossamfunn, men har omtrent 300 medlemmer spredt utover forskjellige kirkesamfunn.

Odd Magnus Venås, pastor i Norkirken Molde.

Han tror også at det høye medlemstallet til Den katolske kirke skyldes innvandring, og at kirken tiltrekker seg innvandrere fordi de kan kjenne seg igjen i messen.

– Du møter på den samme gudstjenesten uansett hvor du er. Den katolske kirke står i en veldig lang tradisjon og endrer seg ikke mye i innhold, sier han.

Norkirken Molde har hatt en god tone med den katolske menigheten i Molde. De har blant annet møttes i Molde Felleskirkelige Forum.

– Vi har vært veldig åpen for å snakke og bygge gode relasjoner, men har ikke noe konkret samarbeid ut over dette, sier Venås.

Katolske menigheter Nordvestlandet

Vår Frue Kirke i Ålesund.

St. Sunniva katolske menighet i Molde.

St. Eystein kirke i Kristiansund.

Nonneordenen Missionary Servants of the Holy Trinity, med tre nonner holder også til i Molde.

Powered by Labrador CMS