Slik ser førsteutgaven ut på salongbordet.

I dette magasinet trenger man ikke å forsvare at man tror

Mentsch Magazine beskriver seg selv som et felleskap av «aktivister, akademikere og kunstnere». Idealene deres er godhet, sannhet og skjønnhet.

Publisert Sist oppdatert

– Det er tydelig for dem som leser Mentsch Magazine at det ikke er noen andre magasin som klarer å balansere spennet mellom en skarp og dyp analyse av samtiden, samtidig som man står rotfestet i en åndelig tradisjon, sier Andreas Espegren Masvie.

Masvie er sjefsredaktør for tidsskriftet Mentsch Magazine. I mai kom de ut med sin første papirutgave: «Overgivelse».

– Mitt hjertebarn har vært å starte et felleskap hvor man kan tenke på en måte som er rotfestet i en åndelig kristen kontekst. Altså å skape et sted der man ikke trenger å forsvare at man tror, men heller kan snakke om ting som politikk, kunst og ideer med troen liggende til grunn, sier han.

Papirmagasinet har foreløpig 130 abonnenter.

– Vi er fremdeles i en fødsel og vi vet ikke hvorvidt barnet vil overleve eller ikke, sier Masvie.

Menneskelig blomstring

«Mentsch» er en jiddisk variant av det tyske ordet for menneske, «Mensch», men det har en annen betydning. Et Mentsch er, ifølge nettsiden deres, et nobelt menneske med integritet. Det er et menneske som blomstrer.

Magasinet startet først som et tidsskrift på nett i 2017. Der har de publisert en rekke tekster om blant annet filosofi, politikk og økonomi fra et stort utvalg skribenter.

Redaksjonen består i dag av sjefsredaktør Andreas Espegren Masvie, medredaktør og poet Linda Therese Utstøl og visuell ansvarlig og arkitekt Enok Gåsland.

Leve som et Mentsch

Mentsch Magazine beskriver seg selv som et felleskap av «aktivister, akademikere og kunstnere». Idealene de ønsker å bygge på er skjønnhet, sannhet og godhet. Masvie er opptatt av at man ikke bare skal snakke om disse idealene, men forsøke å etterleve dem og.

Andreas Espegren Masvie har akademisk bakgrunn i filosofi, økonomi og teologi.

– Det finnes allerede flere kristne magasiner, for eksempel Strek eller Agenda 316. Hvorfor trenger vi et nytt et?

– Andre magasin blir enten utvannet åndelig, eller for lukket i sin egen religiøse boble. I tillegg er det ikke andre «kristne» magasiner som klarer å holde den kvaliteten som vi gjør på alt fra innhold til stilform og utforming, mener vi. Vi vil aldri snakke ned andre magasin, men vi har svært tro på kvaliteten på eget prosjekt, sier han.

Klassisk tradisjon

– Hvem er målgruppen deres?

– Vi håper å kunne snakke om ting som ethvert oppegående menneske kan og bør snakke om, for eksempel kunst, økonomi og hva det betyr å være et godt menneske som lever et godt liv. Men magasinet er nok særlig aktuelt for kristne som ønsker å forstå hvordan vi er påvirket av vår samtid og hva som er en dyp og sterk kritikk av denne samtiden, sier Masvie.

– Er dere konservative?

– Vi vil unngå tydelige merkelapper, men vi har ingen angst for å erkjenne at vi står i en tydelig kristen tradisjon og omfavner den klassiske tradisjonen.

Masvie legger til at selv om de er rotfestet i en kristen tradisjon, så ønsker de også å ha rom for folk som ikke vil kalle seg kristne.

Oppstartsfase

Foreløpig kan man abonnere på magasinet ved å betale et beløp på 39 kroner hver måned. Da mottar man en papirutgave i år, men de har som mål å kunne gi ut to eksemplarer til neste år. Da er de avhengig av å få 300 abonnenter innen 2021.

– Det er åpenbart at vi i redaksjonen personlig betaler en pris. Jeg er enig at 39 kroner per måned er mye for ett magasin i året, men når man ser det i vår kontekst, så anser jeg det som naturlig, sier Masvie.

Han opplyser om at alle penger de hittil har fått, har gått til materielle kostnader forbundet med trykking og utsendelse av utgaven.

– Alle bidragsytere har jobbet frivillig for å få til førsteutgaven. Allerede til neste år så kommer det etter planen to utgaver og da blir det plutselig ikke så dyrt lengre, sier Masvie.

Ifølge markedsstrategien deres trenger de 1000 abonnenter innen 2025 for å nå et bærekraftig nivå.

Moderskip

Mentsch Magazine har originalt sitt utspring fra tankesmien Skaperkraft som støttet dem i begynnelsen.

Utviklingsleder i Skaperkraft Hermund Haaland mener Mentsch kan fylle et tomrom i markedet for tidsskrift.

Han mener at det har vært en mangelvare på magasin som utforsker «det dypere skjæringspunktet mellom religion, filosofi og politikk».

– Mange av samtidens utfordringer, også i kristne miljøer, trenger å bli belyst fra en litt annen kant enn tradisjonelle kristne og filosofiske tidsskrift, sier Haaland.

– Nytt og forfriskende

Førsteutgaven mottok god kritikk i Vårt Land, hvor anmelder Per Eriksen omtalte det som noe «helt nytt og forfriskende.»

– For meg representerer Mentsch et etterlengtet alternativ. Et magasin bygget på kristen tro, men som hele tiden reflekterer denne troen i møte med vår senmoderne virkelighet (eller hva vi nå vil kalle tiden vi lever i), skriver Eriksen i anmeldelsen.

Andreas Espegren Masvie

Jobber som journalist i Minerva.

Medforfatter av essayet «Jeg vil dø» som er utgitt på Skaperkraft/Frekk forlag i 2019.

Powered by Labrador CMS